Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vet dette emnet har vært tatt opp tidligere, men finner ikke noe svar på mitt (bilens) problem !

Utetemp måleren står stort sett på minus 38 grader når jeg starter bilen sommer som vinter. Etter noen minutters kjøring forsvinner tallene.

Her om dagen var det ca 25 grader ute når jeg tok bilen og da viste den minus 29 mens jeg brukte bilen ca en time med litt stopp og start uten at det falt ut.

Prøvde og bytte kabel med giver for noe år siden, men det ble ikke bedre. Fikk tak i et brukt panel på bilopphøggeren som jeg satte i instrument huset, men ble det samme.

Kan det være samme feil med begge panelene eller er det noe andre forsalg ?

Posted

Var borti lignende problemer selv, usikker på hvordan utfallet endte. Men TROR jeg fikk liv i den etter å bytte panelet ;)

Har liggende ett sted komplett tempmåler (føler og panel), kan se om jeg finner det igjen om du er intresert? Kan dog ikke garantere om de virker eller ikke

Posted

Det høres ut som om kondensator er tørket ut. Den koster vel ca 4kr og 5min lodding å bytte. Pluss jobben med å ta den ut av bilen.

Søk på youtube. Det er video av rep der.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Siden den er "tørket ut" så vil jeg anta at det er en elektrolyttkondesator.

Du må finne det som er på nettet, så du ser hvilken komponent det er snakk om. Kondis= capasitor på fremmedlandsk.

Så må du se på den som er der, og se om det står størrelse på den. Det blir oppgitt i Fahrad. Jeg forventer at vi snakker om noen microfahrad. Og så er det oppgitt en spenning på de. Det er max spenning den tåler. Du skal ha samme spenning, eller nærmeste over.

Men finn ut hvilken komponent det er snakk om, så legger du et bilde, så skal vi guide deg derfra og evt hjelpe deg å finne hva du skal bestille.

Husk også å se etter en pluss eller en prikk evt strek ved et av beina før du lodder ut. Elektrolytter er som oftest polarisert, dvs at det er pluss/minus på beina. Så den nye må rett vei inn.

Posted

Stemmer nok bra det der

Neste step blir å plukke en her som fysisk ser grei ut i størrelse

https://www.elfadistrelec.no/no/komponenter/passive-komponenter/kondensatorer/aluminiumelektrolytter/aluminiumselektrolytter-radielle/c/cat-DC-59960?q=*&filter_Category3=Kondensatorer&filter_Category5=Aluminiumselektrolytter%2C+radielle&filter_Category4=Aluminiumelektrolytter&filter_Kapasitans=47+%C2%B5F&filter_Merkespenning=16+VDC&pageSize=10&page=1

edit: Pass på å kopier hele linken!

Posted

https://www.elfadistrelec.no/no/aluminiumelektrolytter-100-uf-35-vdc-panasonic-automotive-industrial-systems-eeuhd1v101/p/30014119?q=*&filter_Category3=Kondensatorer&filter_Category5=Aluminiumselektrolytter%2C+radielle&filter_Diameter%2C+hus%7E%7Emm=6.3&filter_Category4=Aluminiumelektrolytter&filter_Kapasitans=100+µF&filter_Temperaturområde=-55...%2B105+°C&filter_Buyable=1&page=15&origPageSize=50&simi=98.0

Kan jeg bruke denne ?

Posted

Eller denne ?

https://www.elfadistrelec.no/no/aluminiumelektrolytter-100-uf-25-vdc-panasonic-automotive-industrial-systems-eeuhd1e101/p/30014084?q=*&filter_Category3=Kondensatorer&filter_Category5=Aluminiumselektrolytter%2C+radielle&filter_Diameter%2C+hus%7E%7Emm=6.3&filter_Category4=Aluminiumelektrolytter&filter_Merkespenning=25+VDC&filter_Kapasitans=100+µF&filter_Temperaturområde=-55...%2B105+°C&filter_Buyable=1&page=7&origPageSize=50&simi=98.0

Posted

Skal kanskje ha andre ting der når han først handeler.

Handlet nettopp 3 stk elektrolyttkondensatorer til stereo forsterkeren min. 400kr  :shock:

Ikke noe problem å bruke for store kondensatorer. Verre andre veien.

Posted

Fordi om han som lagde videoen ikke hadde riktig størrelse, trenger ikke alle følge hans eksempel. Og før noen belærer meg på kondiser, så husk at en kodensators størrelse avgjøres av tre faktorer, areal, avstand og dielektrikumskonstanten. Videre regnes impedansen som en faktor av en over omega C, der omega er produktet av to x pi x frekvensen!

Posted

Fordi om han som lagde videoen ikke hadde riktig størrelse, trenger ikke alle følge hans eksempel. Og før noen belærer meg på kondiser, så husk at en kodensators størrelse avgjøres av tre faktorer, areal, avstand og dielektrikumskonstan. Videre regnes impedansen som en faktor av en over omega C, der omega er produktet av to x pi x frekvensen!

Amen! :D
Posted

Blir disse mere rett ?

Aluminiumelektrolytter 0.47 uF 50 VDC, ECA1HHGR47, Panasonic Automotive & Industrial Systems

Du skal ikke ha 0,47 microfarad  du skal ha 47.