Hatlebakk Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Har nå kanskje kjørt litt lenge på bremsevæska som står på bilen, og har tenkt å bytte den. i utgangspunktet hadde jeg tenkt å gjøre denne jobben selv, men har forstått det slik at man bør ha diagnoseverktøy i forbindelse med at bilen har SBC. Har også sett en video på youtube som viser en fremgangsmåte for å bytte bremsevæske, men på denne videoen gjør de ikke annet en å deaktivere SBC enheten. Jeg har fortstått det slik på noen andre jeg pratet med at SBC enheten skal kjøres i et egen program for bytte bremsevæske for å gjøre alt riktig. Noen som har erfaringer med bytte av bremsevæske på disse bilene med SBC ? legger ved link til videoene. Deaktivere SBC : Bytte bremsevæske : Ringte også det lokale BOS verkstedet, og de ville ha nesten 3000 kr for jobben som ble antatt å ta ca 1,5 time. Ringte også et uavhening mercedes verksted som ville ha 600 kr for samme jobben (men desverre har de feriestengt da jeg kjører forbi de under ferien i år ) Quote
Kenneth Sivertsen Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Jeg kjøpte meg bremselufter fra Motive som jeg har stående. Denne er veldig enkel å bruke, skrur på en kobling på tanken til bremsevæske, så pumper du opp til 15psi å da er det bare å gå rundt bilen å åpne bremse nippler. Jeg tok da av kontakt på sbs pumper for å være sikker bare, kom ingen feilkoder etter dette. Legger ved link til den jeg har. Du får forskjellige adaptere om du har andre bilmerker også, så den virker ikke kun på benz. Jeg har en chevrolet jeg brukte denne på også og den funker knall, spesielt om du holder på litt alene så er det ikke så enkelt å inne i bilen å pumpe og åpne nippel samtidig https://www.motiveproducts.com/products/power-bleeders-single-adapter-bleeder-kit-import-adapter-bleeder-kits-power-bleeders-single-adapter-bleeder-kit-domestic-adapter-bleeder-kits-power-bleeders-import-bleeder-kits Quote
lowman Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Har nå kanskje kjørt litt lenge på bremsevæska som står på bilen, og har tenkt å bytte den. i utgangspunktet hadde jeg tenkt å gjøre denne jobben selv, men har forstått det slik at man bør ha diagnoseverktøy i forbindelse med at bilen har SBC. Har også sett en video på youtube som viser en fremgangsmåte for å bytte bremsevæske, men på denne videoen gjør de ikke annet en å deaktivere SBC enheten. Jeg har fortstått det slik på noen andre jeg pratet med at SBC enheten skal kjøres i et egen program for bytte bremsevæske for å gjøre alt riktig. Noen som har erfaringer med bytte av bremsevæske på disse bilene med SBC ? legger ved link til videoene. Deaktivere SBC : Bytte bremsevæske : Ringte også det lokale BOS verkstedet, og de ville ha nesten 3000 kr for jobben som ble antatt å ta ca 1,5 time. Ringte også et uavhening mercedes verksted som ville ha 600 kr for samme jobben (men desverre har de feriestengt da jeg kjører forbi de under ferien i år ) da ville jeg gjort det på BOS viss dem skal ha "bare" 3000 for det. Da blir det gjort på den måten det skal gjøres på.Man SKAL kjøre en viss syklus på bremseluftinga. MEN det går ann og gjøre det på måter som beskrevet her..men skal man gjøre det etter boka..og sånn at det blir luftet skikkelig..så skal man kjøre igjennom den rette lufteprosedyren. Quote
Rudi Posted July 2, 2016 Posted July 2, 2016 Har nå kanskje kjørt litt lenge på bremsevæska som står på bilen, og har tenkt å bytte den. i utgangspunktet hadde jeg tenkt å gjøre denne jobben selv, men har forstått det slik at man bør ha diagnoseverktøy i forbindelse med at bilen har SBC. Har også sett en video på youtube som viser en fremgangsmåte for å bytte bremsevæske, men på denne videoen gjør de ikke annet en å deaktivere SBC enheten. Jeg har fortstått det slik på noen andre jeg pratet med at SBC enheten skal kjøres i et egen program for bytte bremsevæske for å gjøre alt riktig. Noen som har erfaringer med bytte av bremsevæske på disse bilene med SBC ? legger ved link til videoene. Deaktivere SBC : Bytte bremsevæske : Ringte også det lokale BOS verkstedet, og de ville ha nesten 3000 kr for jobben som ble antatt å ta ca 1,5 time. Ringte også et uavhening mercedes verksted som ville ha 600 kr for samme jobben (men desverre har de feriestengt da jeg kjører forbi de under ferien i år ) da ville jeg gjort det på BOS viss dem skal ha "bare" 3000 for det. Da blir det gjort på den måten det skal gjøres på.Man SKAL kjøre en viss syklus på bremseluftinga. MEN det går ann og gjøre det på måter som beskrevet her..men skal man gjøre det etter boka..og sånn at det blir luftet skikkelig..så skal man kjøre igjennom den rette lufteprosedyren. Viktig at ting gjøres riktig i fht databruk og alt, ellers trekker sbc enheten levetiden. Har selv bestilt meg en elektrisk romess bremsevæskeskifter (godkjent av mb) for å gjøre denne jobben selv vet flere verksteder tar på seg bytte av bremsevæske og bare bruker en vakuumsuger på nippel og ikke forteller sbc at det er byttet. Resultat "service brake" alt for tidlig Quote
Eirik Tømmerås Posted July 2, 2016 Posted July 2, 2016 Har Star og har byttet væske og brukte vacumlufter bak da jeg var alene. Fremme kom væska av seg selv. Jeg brukte ikke noe som trykksetter systemet, men det gikk bra alikevel. Quote
Rudi Posted July 2, 2016 Posted July 2, 2016 Har Star og har byttet væske og brukte vacumlufter bak da jeg var alene. Fremme kom væska av seg selv. Jeg brukte ikke noe som trykksetter systemet, men det gikk bra alikevel. Og du har sjekket at sbc ikke har trukket 10% aktiveringer pga det er gjort feil? Jeg er tilhenger av at slike ting gjøres riktig. "Tjener" inn utstyret på kort tid uansett Quote
Rudi Posted July 11, 2016 Posted July 11, 2016 Slik skal det gjøres. Med trykksatt beholder i fht oppgitte trykk i Star, og med diagnose som åpner og lukker ventiler på rett tid. Avbildet maskin er en Romess BW1408. Nyinnkjøpt til formålet. Quote
lowman Posted July 11, 2016 Posted July 11, 2016 Slik skal det gjøres. Med trykksatt beholder i fht oppgitte trykk i Star, og med diagnose som åpner og lukker ventiler på rett tid. Avbildet maskin er en Romess BW1408. Nyinnkjøpt til formålet. "liker" Er heller ikke fan av når ting med SBC gjøre på en "annen" måte som "går greit" Det er såpass "ømfintlige greier..at en bør faktisk skifte bremseveska sånn som det står at du skal gjøre det..Gjør man ikke det på den riktige aktiverings metoden..også med trykksetting av systemet.. .så vil ikke ventiler innvendig i ventilblokka bli aktivert..og en FÅR ikke skifta bremseveska sånn som det er ment det skal gjøres. Quote
Rudi Posted July 11, 2016 Posted July 11, 2016 Har "respekt" for dette systemet, og siden jeg har mitt lille hobbyverksted, star og mercedes selv syns jeg det var greit å investere i en slik en. Hatt den et døgn og byttet bremsevæske på 3 biler nå Har ikke vært flink å bytte bremsevæske på mine andre biler så nå var det på tide! Quote
Recommended Posts