Gunders88 Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Hei Har en 04 211 E220 og har problemer med å få vindusspylerern til å virke. Den virker en gang når jeg trykker inn hendelen og så virker den ikke mer. Skrur jeg tenning av og på, så virker den en gang igjen. Altså det kommer ett "sprut" med spylervæske. Hva er problemet ? Quote
Sven Håkon Posted June 30, 2016 Posted June 30, 2016 Feilen kan ligge i både kombihendel og fremre SAM-modul (sikringsboksen i motorrommet). Vanskelig å si hvor feilen er uten å prøve andre deler... Quote
tommern57 Posted June 30, 2016 Posted June 30, 2016 Er det mulig å bytte om pluggene for vindu og lykter? Quote
Gunders88 Posted June 30, 2016 Author Posted June 30, 2016 Feilen kan ligge i både kombihendel og fremre SAM-modul (sikringsboksen i motorrommet). Vanskelig å si hvor feilen er uten å prøve andre deler... Skjønner.. Er det venstre og høyre SAM ? Vet du hvilken det er som styrer vindusspylerer ? Quote
Sven Håkon Posted June 30, 2016 Posted June 30, 2016 Det er venstre SAM, altså hovedsikringsboksen (i motorrommet foran føreren), som styrer viskere/spylere. Jeg måtte selv bytte denne fordi spylerne tok kvelden. Dersom du kjøper en brukt enhet må du passe på å få en som passer din bil, vanligvis tilsvarende eller nyere utgave. Avhengig av utstyret på bilen den kommer fra må den muligens kodes til å passe din bil. @Tom; Det går nok an å bytte pluggene på spylerpumpene, men så lenge pumpen virker innimellom tipper jeg at feilen ligger et annet sted.. Quote
tommern57 Posted June 30, 2016 Posted June 30, 2016 Det var bare en tanke siden det kom en sprut og ikke mer. Quote
Gunders88 Posted July 1, 2016 Author Posted July 1, 2016 Det er venstre SAM, altså hovedsikringsboksen (i motorrommet foran føreren), som styrer viskere/spylere. Jeg måtte selv bytte denne fordi spylerne tok kvelden. Dersom du kjøper en brukt enhet må du passe på å få en som passer din bil, vanligvis tilsvarende eller nyere utgave. Avhengig av utstyret på bilen den kommer fra må den muligens kodes til å passe din bil. @Tom; Det går nok an å bytte pluggene på spylerpumpene, men så lenge pumpen virker innimellom tipper jeg at feilen ligger et annet sted.. Jeg tror ikke det er hendel, dyse eller pumpe. For det virker jo når jeg har tenning av og på, sikkert SAM enheten som resettes. Men er sam enheten altså hele sikrings boksen ? Må hele greia byttes i tilfelle ? Quote
Sven Håkon Posted July 2, 2016 Posted July 2, 2016 Jeg tror ikke det er hendel, dyse eller pumpe. For det virker jo når jeg har tenning av og på, sikkert SAM enheten som resettes. Men er sam enheten altså hele sikrings boksen ? Må hele greia byttes i tilfelle ? Jeg er enig i at det virker mer sannsynlig med SAM-modulen enn hendelen ut fra symptomene. SAM-modulen kommer kun komplett. Quote
Recommended Posts