Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Har en 04 211 E220 og har problemer med å få vindusspylerern til å virke. Den virker en gang når jeg trykker inn hendelen og så virker den ikke mer. Skrur jeg tenning av og på, så virker den en gang igjen. Altså det kommer ett "sprut" med spylervæske. Hva er problemet ?

Posted

Feilen kan ligge i både kombihendel og fremre SAM-modul (sikringsboksen i motorrommet). Vanskelig å si hvor feilen er uten å prøve andre deler...

Skjønner.. Er det venstre og høyre SAM ? Vet du hvilken det er som styrer vindusspylerer ?

Posted

Det er venstre SAM, altså hovedsikringsboksen (i motorrommet foran føreren), som styrer viskere/spylere. Jeg måtte selv bytte denne fordi spylerne tok kvelden. Dersom du kjøper en brukt enhet må du passe på å få en som passer din bil, vanligvis tilsvarende eller nyere utgave. Avhengig av utstyret på bilen den kommer fra må den muligens kodes til å passe din bil.

@Tom; Det går nok an å bytte pluggene på spylerpumpene, men så lenge pumpen virker innimellom tipper jeg at feilen ligger et annet sted..

Posted

Det er venstre SAM, altså hovedsikringsboksen (i motorrommet foran føreren), som styrer viskere/spylere. Jeg måtte selv bytte denne fordi spylerne tok kvelden. Dersom du kjøper en brukt enhet må du passe på å få en som passer din bil, vanligvis tilsvarende eller nyere utgave. Avhengig av utstyret på bilen den kommer fra må den muligens kodes til å passe din bil.

@Tom; Det går nok an å bytte pluggene på spylerpumpene, men så lenge pumpen virker innimellom tipper jeg at feilen ligger et annet sted..

Jeg tror ikke det er hendel, dyse eller pumpe. For det virker jo når jeg har tenning av og på, sikkert SAM enheten som resettes. Men er sam enheten altså hele sikrings boksen ? Må hele greia byttes i tilfelle ?

Posted

Jeg tror ikke det er hendel, dyse eller pumpe. For det virker jo når jeg har tenning av og på, sikkert SAM enheten som resettes. Men er sam enheten altså hele sikrings boksen ? Må hele greia byttes i tilfelle ?

Jeg er enig i at det virker mer sannsynlig med SAM-modulen enn hendelen ut fra symptomene.

SAM-modulen kommer kun komplett.