Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Har fått opp noen feilmeldinger i displayet.

det startet med:

Service brake

Consult workshop

Etter en stund kom det opp :

SBC Hold cannot be activeted

See Owner`s Manual

Noen som vet hva som kan være feil her?

IMG_2112.JPG.f4cb89f5bbc90fc58fe82c11dfc825aa.JPG

IMG_2113.JPG.15a273c4a906ffd24b5121bb210ef114.JPG

Posted

Begge har jeg på min.Den første er at SBC har fått max antall pedal trykk og mest sannsynlig trenger en oppdatering for å forlenge livet til SBC pumpa,hvis du er uheldig så må pumpa byttes etterhvert.

Den andre feilen er ufarlig,det betyr at Hold funksjonen er ikke i drift,og er mest sannsynlig feil med en sensor i gir velgeren som forteller bilen hvilken posisjon står girstang i.Dette kan du finne ut når SBC skal oppdateres så dem som tar diagnose sjekker denne feilen.

Husk at det er nødvendig med spesial utstyr for å få SBC oppdatert så du må ta bilen til en Mercedes verksted som har denne.

Posted

Interessant. På min står det "Visit" og ikkje "Consult", men eg veit ikkje om det berre er ulik versjon av software. Viss det er den teljaren som @Davor nemner, så er det visst mogleg å forlenga, men det er vel ein grunn til at dei har sett ei grense. Slik eg har forstått det er det ikkje mogleg å sjå om pumpa er slitt, så det tryggaste er å bytta. Det er mogleg å få SBC-uniten overhalt av Bosch, men hjå AutoMester der eg var kjende dei ikkje til det. Eg skreiv til Bosch, og dei svara at verkstaden kunne senda inn til dei. Sjå på https://www.bosch-repair-service.com/DK_dk/Welcome.xhtml&Token=:00-48855-98B3-53B7-34428639C636D12B791292530

Elles har eg fått god pris hjå Ejner Hessel i Hjørring på å bytta til ny. Det kan vera eit rimeleg alternativ til BOS, sjølv inkludert ferge, hotell og reisetid..

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Posted

AutoMester hadde for øvrig bytta slike mange gonger, så ein må ikkje til BOS for å få gjort det her i landet heller. Rimelegaste ny i Noreg trur eg AutoTrio tilbyr, med entusiast-rabatt.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Posted

Begge har jeg på min.Den første er at SBC har fått max antall pedal trykk og mest sannsynlig trenger en oppdatering for å forlenge livet til SBC pumpa,hvis du er uheldig så må pumpa byttes etterhvert.

Den andre feilen er ufarlig,det betyr at Hold funksjonen er ikke i drift,og er mest sannsynlig feil med en sensor i gir velgeren som forteller bilen hvilken posisjon står girstang i.Dette kan du finne ut når SBC skal oppdateres så dem som tar diagnose sjekker denne feilen.

Husk at det er nødvendig med spesial utstyr for å få SBC oppdatert så du må ta bilen til en Mercedes verksted som har denne.

Du tror ikke de 2 feilmeldingene hører til samme feil?

Posted

Oops. Ser at du held til litt lenger nord enn eg, så eg trekk tilbake det med reisetid til Danmark :D

Blir noen ekstra mil for meg ja  :lol:

Skal ta diagnose på bilen på torsdagen. Hadde vært greit å kunne nullstilt den og fortsette med ren kjøreglede nå som sommeren er kommet til nord.

Posted

Tror ikke det da SBC hold er bare en funksjon der du trykker inn bremse pedalen og så står bilen i ro selv om den er i gir.

Jeg fikk først nå merke at det sto Consult workshop og ikke Visit workshop på den første bilde.

Den SBC hold feilmeldingen,kommer den av seg selv eller bare når du trykker litt hardere på bremsepedal når bilen står i ro?

Posted

Tror ikke det da SBC hold er bare en funksjon der du trykker inn bremse pedalen og så står bilen i ro selv om den er i gir.

Jeg fikk først nå merke at det sto Consult workshop og ikke Visit workshop på den første bilde.

Den SBC hold feilmeldingen,kommer den av seg selv eller bare når du trykker litt hardere på bremsepedal når bilen står i ro?

Den kommer kun på når jeg prøver å aktivere den med å stå stille og trykke pedalen hardt inn. Denne feil meldingen kom også lenge etter den andre, så HOLD funksjonen har virket fint inntil nå nylig.

Håper en diagnose kan få fram noen tips om hva feilen kan være.

Posted

Nå fungerer SBC hold. Har ikke gjort noe med bilen. Satser på at det ligger feil inne når jeg tar diagnose slik at det kan utbedres om det er sporadisk.

Posted

Har noen erfaring fra de her karene?

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73862311

Interessant! Eg bur berre ei drøy mil frå den adressa, men kjenner ikkje til dei. Ser ikkje ut for at det står noko om SBC, og det er mange variantar av SBC òg. Men det går jo an å spør dei. AutoMester som eg snakka med var skeptisk til deler som var overhalt av andre enn dei store, seriøse. God grunn til å vera litt forsiktig når det gjeld bremser...

Posted

Nå fungerer SBC hold. Har ikke gjort noe med bilen. Satser på at det ligger feil inne når jeg tar diagnose slik at det kan utbedres om det er sporadisk.

Det kan vera lurt å sjekka feilkodar, sletta alle, køyra ein liten tur og så lesa av på nytt. Då slepp ein å få med "gammalt grums".

Posted

Tipper ABS-ring...

Er det noe en kan finne på feil koder eller må en fysisk under å kjenne? Og er det lett å finne ut av om en må under bilen?

Posted

Fått diagnose i dag?

Han har vell fått "tilbud" på nytt sbc nu,  sikkert lettere sjokka 😂😂 og dermed ikke tatt seg tid enda til å svare 👍

?