Tor Didriksen Posted June 26, 2016 Posted June 26, 2016 Har en E300 TDT 4-matic 1994 modell som har begynt å tulle med reguleringen av temperaturen inni bilen. Får den ikke til å blåse kaldluft på passasjersiden, men bare på førersiden. Hadde dette problemet for ca 2 år siden, men da holdt det med å reingjøre ventilene i motor rommet. Har hatt oppe ventilene i motor rommet og gjort dem rein (lite eller ingen ting av urenheter på stemplene inni der). Kan det være noe annet enn disse som gjør dette ? Quote
Hans Kåre Isdal Posted June 26, 2016 Posted June 26, 2016 kan godt vera ventilane, dei er rett bak varme. kulde justreringane. hadde det på min 190. og på 300 eg hadde. Men desse er lette å skifte. mulig eg har, men er usikker til w124. Quote
Tor Didriksen Posted June 26, 2016 Author Posted June 26, 2016 Mine ligger rett foran batteriet. Er vist forskjellige typer av disse, men mulig dem fungerer på samme måte. Quote
FrodeS Posted June 26, 2016 Posted June 26, 2016 Mine ligger rett foran batteriet. Er vist forskjellige typer av disse, men mulig dem fungerer på samme måte. På 124 er det bare forskjell på 1 eller 2 ventiler. Klimaautomat har 1, alle andre 2. Det kan være selve ventilene som tuller, eller det kan være kontrollenheten. Det er den enheten som har hjul og knapper du skrur og trykker på. Ventilene får strøm når de skal lukkes, så begynn med å måle om det er strøm på. Quote
Tor Didriksen Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Prøvd å målt så godt som det lar seg gjøre for en amatør. Kontakt med tre stift på: midterste strøm hele tiden. Stift til venstre - strøm når hjulet inni bilen står på "mini". Ikke strøm når hjul inni bil står på "max". Stift til høyre - ingen strøm uansett om hjulet inni bilen står på "min" eller "max". Da er det vel kontrollenheten som må byttes ? Kan man bytte bare den til passasjersiden eller må hele skiftes ? Quote
Tor Didriksen Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Unnskyld !!!!!!!! Skal selvfølgelig være motsatt ! Quote
Eirik Tømmerås Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 kan godt vera ventilane, dei er rett bak varme. kulde justreringane. hadde det på min 190. og på 300 eg hadde. Men desse er lette å skifte. mulig eg har, men er usikker til w124. 201 har vanlig manuell styring av varmeapparatet og 124 har termostatstyrt regulering. Hvis du da ikke mente -60 talls 190? Quote
Tor Didriksen Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Ja ikke vet jeg hva som er og ikke er ! Men det var strøm på hele tiden på den til høyre, uansett "min" eller "max". Så da skulle det vel tilsi at det kan være hjul reguleringen inni bilen som ikke fungerer. Quote
tommern57 Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Regulerer den på ene sia og ikke på den andre, og det korresponderer med problemet i utgangspunktet. Da vil jeg tippe du har et problem med selve panelet. Quote
Tor Didriksen Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Ja det tror jeg også, men jeg er ikke bilelektriker/mekaniker. Men har funnet ut at vist så er tilfelle så er jeg på utkikk etter et panel som heter A1248303885. Quote
Tor Didriksen Posted June 30, 2016 Author Posted June 30, 2016 Avblåser etterspørsel etter nevnte reguleringspanel !!!!! Quote
Hans Kåre Isdal Posted June 30, 2016 Posted June 30, 2016 ups min feil. ja ventilane er bak batteriet. Ps, det går ann å rense ventilane. i kjøreveske. dei kan tas i deler. og det virka som ein lett jobb. Quote
FrodeS Posted June 30, 2016 Posted June 30, 2016 ups min feil. ja ventilane er bak batteriet. De er vel strengt tatt foran batteriet? Quote
Tor Didriksen Posted June 30, 2016 Author Posted June 30, 2016 Fant et panel på eBay i Tyskland til ca 240,- som jeg kjøpte. Så får man se om det retter seg. Ekkelt med full varme på varme sommerdager ! Quote
Tor Didriksen Posted July 11, 2016 Author Posted July 11, 2016 Da har jeg byttet reguleringspanelet, men feilen ble ikke borte. Går nesten ikke at det er samme feilen på det jeg kjøpte, for godt til å være sant. Hva annet kan gjøre at jeg får bare varmluft på høyre side ? Det elektriske er jeg grønn på, men er det noe annet som kan gjøre at det står strøm på høyre magnet ventil i motorrommet hele tiden ? Quote
Tor Didriksen Posted July 11, 2016 Author Posted July 11, 2016 Ledningen til pluggen som går inn på magnet ventilen ? Der er strøm hele tiden. Quote
tommern57 Posted July 11, 2016 Posted July 11, 2016 Ok. Jeg tenkte at det kunne være en kombinasjon av feil i panelet og ventil som hadde satt seg. Eneste jeg kan komme på her og nå, er å følge kabel fra ventil og innover. Hadde jeg hatt tegninger her, hadde det vært lettere. Quote
Tor Didriksen Posted July 11, 2016 Author Posted July 11, 2016 Ja skjønner. Tenkte på om det kunne være ett rele eller en annen duppeditt som kunne være feil med, fra panelet til ventilen. Får se om det dukker opp noen ideer. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 11, 2016 Posted July 11, 2016 Går det an å bytte kontaktene på ventilene? I tilfelle prøv det for å se om problemet bytter side. Quote
Tor Didriksen Posted July 11, 2016 Author Posted July 11, 2016 Det var merkelig syns jeg ! Byttet over ledning høyre til venstre og venstre til høyre på kontakten, men varm- og kaldluft byttet ikke plass. Var ikke det merkelig ? Strømmen som står på hele tiden (uansett innstilling på regulering inni bilen) hvit/blå som står på stift til høyre i kontakten ble værende på samme fargekominasjon om jeg byttet om i kontakten. Går strømmen bare innom sikringsboksen (over sikring 7 vist jeg ikke husker feil) og til ventilene ? Ikke innom rele eller noe ? Quote
tommern57 Posted July 11, 2016 Posted July 11, 2016 Har du ohm på meteret? Ohm fra senter til hver pinne på ventilen med pluggen frakoplet Quote
Tor Didriksen Posted July 11, 2016 Author Posted July 11, 2016 15,5 ohm en vei og 1,7 ohm andre veien. Quote
tommern57 Posted July 11, 2016 Posted July 11, 2016 Ser ut som vi er inne på noe. Mål en gang til og vær nøye du ikke har fingrene borti pinnene du måler på. Sjekk også om du ser en M eller en k på displayet på meteret. Quote
Recommended Posts