Jørgen F.J Posted June 21, 2016 Posted June 21, 2016 Heisann. Noen som har komplett sett fra Turbo Technics som passer M103 3 liter ? Quote
Tor Anton Posted June 22, 2016 Posted June 22, 2016 Det som ligger her på forumet?? Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Jørgen F.J Posted June 22, 2016 Author Posted June 22, 2016 Det som ligger her på forumet?? Sent fra min D5803 via Tapatalk Hvor? Det jeg har kommentert på var solgt Quote
Kenneth Sivertsen Posted June 27, 2016 Posted June 27, 2016 Må vel være bedre å få i et skikkelig grenrør og en moderne turbo enn de gamle greiene der? Quote
modzona Posted June 27, 2016 Posted June 27, 2016 Må vel være bedre å få i et skikkelig grenrør og en moderne turbo enn de gamle greiene der? Så denne her om dagen å kom på det nå som du nevner det. Quote
Jørgen F.J Posted June 28, 2016 Author Posted June 28, 2016 Må vel være bedre å få i et skikkelig grenrør og en moderne turbo enn de gamle greiene der? Kan så være, men vil kjøre orginal innsprøytning. Og vet ikke hvordan det er gjort i di kittene. Må vel være bedre å få i et skikkelig grenrør og en moderne turbo enn de gamle greiene der? Så denne her om dagen å kom på det nå som du nevner det. Bildet er ikke tilgjengelig lengre. Quote
Tor Anton Posted June 28, 2016 Posted June 28, 2016 skal du montere turbo basert på org.sprut så er det en forutsetting at sprutet er i orden, noe det med stor sannsynlighet ikke er. Skal du bruke 10 000,- på å få sprutet i orden for så å kjøre på 0.3-0.5bar så mener jeg at det er grunn til å legge på 10 000 til å få alt programmert. Å bruker du singel turbo så får du et billigere grenrør å halve prisen på turbo, mindre rør+++ så totalkostnaden blir ikke så forskjellig. Quote
modzona Posted June 28, 2016 Posted June 28, 2016 Funket hvis du trykket på linken. Redigert nå. Quote
Jørgen F.J Posted June 28, 2016 Author Posted June 28, 2016 skal du montere turbo basert på org.sprut så er det en forutsetting at sprutet er i orden, noe det med stor sannsynlighet ikke er. Skal du bruke 10 000,- på å få sprutet i orden for så å kjøre på 0.3-0.5bar så mener jeg at det er grunn til å legge på 10 000 til å få alt programmert. Å bruker du singel turbo så får du et billigere grenrør å halve prisen på turbo, mindre rør+++ så totalkostnaden blir ikke så forskjellig. Hadde sikkert klart meg godt med kun sprut til å begynne med. Men det er dette med kontroll osv, bør va enkelt å demontere. For de som kan dette, så finns det dyser som passer rett i holderne jeg har.. Og en annen jeg snakket med som brukte samme innsug som orginalt hadde satt på spjeldhus fra 24v.. Vet ikke hva forskjellen er.. Med sprut, bygger man om tenningen også da ? Er det noen som har "deler" til denne motoren ? Quote
Kenneth Sivertsen Posted June 28, 2016 Posted June 28, 2016 Det du trenger er vel bare coilpakke til tenning, ellers så blir det jo spruten og div sensorer og ledningsnett. Electromotive har jo en fin coilpakke som er rimelig. Pengene forsvinner uansett om du kjøper deg turbo technics kit eller kjøpet et grenrør/turbo, datasprut osv. Men da blir det vel myyyye mere holdbart, samt mere pulver Quote
Jørgen F.J Posted June 28, 2016 Author Posted June 28, 2016 Det du trenger er vel bare coilpakke til tenning, ellers så blir det jo spruten og div sensorer og ledningsnett. Electromotive har jo en fin coilpakke som er rimelig. Pengene forsvinner uansett om du kjøper deg turbo technics kit eller kjøpet et grenrør/turbo, datasprut osv. Men da blir det vel myyyye mere holdbart, samt mere pulver Det værste er vel å holde skilt på bilen... Quote
Kenneth Sivertsen Posted June 28, 2016 Posted June 28, 2016 Det er vel ikke noe problem, er jo bare å ta av turbo og grenrør å sette på org for visning om de er vanskelige. Er jo bare å ha et eget map for sugemotor vil jeg tru. Quote
Henning Bruun Posted June 28, 2016 Posted June 28, 2016 Det er heller ikke noe problem å få godkjent med mere effekt hvis du går riktig frem. Sent from my iPad using Tapatalk Quote
Jørgen F.J Posted June 28, 2016 Author Posted June 28, 2016 Det er heller ikke noe problem å få godkjent med mere effekt hvis du går riktig frem. Sent from my iPad using Tapatalk Det var det! er ikke god å skrive Quote
Tor Anton Posted June 28, 2016 Posted June 28, 2016 ikke noe problem å godkjenne dette om du ikke blåser på all verden med effekt, å har du tenkt det et slik oppsett du søker etter så har du jo ikke de planene heller. På en m103 trenger du trigger(føler og hjul), vanntemp, lufttemp, map sensorer, TPS,coiler og lambda. Dette koster ikke all verden,men alt drar jo på. Jeg mener det er et poeng å kunne justere tenninga, spes da du bygger turbo på en motor som er laget for å suge inn lufta selv. Du får kjøpt hylser til ditt innsug som gjør at du får plass til el.dyser. Har hørt at en har levert turbobygg uten TPS,men det er ikke å anbefale. At noen har brukt spjeld fra 24v er for at det har potmeter org, det du har har bare en på/av bryter. Men du får tak i bedre spjeld å tilpasse, eller du kan tilpasse ditt spjeld til en std tps. Nå ser jeg flere og flere biler som er godkjent med datasprut. Tidligere så forlangte de at utslipp skulle dokumenteres i laboratorium,men er den bremset i benk så får du dok på utslipp fra tomgang til turtallsperre med full belastning av motoren så det bør snart skjønne at det er fakta som kommer ut fra den skriveren der. Quote
Jørgen F.J Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Er vel begrenset effekt å hente med bare sprut ? En kompis linket meg dette: http://www.ebay.com/itm/321991419058 http://www.ebay.com/itm/291786554325 Og sa jeg kunne montere slikt og kjøre med orginal fordeler. det var tydelig vis kun map sensor som hentet vacum fra manifoild. Noen som skjønner dette ? Quote
Tor Anton Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 på den motoren der får du ikke mye mere effekt, dåg får du den effekten den skal ha da du antagelig mangler noe pr.d.d. Det du kommer til å merke mest er en annen respons. Det du linker til blir ikke noe billig da du legger på mva og frakt. Da er det bedre å kjøpe et DTA eller electromotive i norge. Vet ikke så mye om AEM,men på en supra der disse ofte blir brukt ble det 70hk mere bare ved å bytte til electromotive. I sverige hender det er en og annen m103 med turbo til salgs. Hva med å evt prøve en annen motor? m104 f.eks? m111 kompressor m112 m113 cdi motor mange muligheter hvis du synes din er litt for slapp Quote
Eirik Tømmerås Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Er vel begrenset effekt å hente med bare sprut ? Kan bare snakke fra mine 25 år med Ford. Granada 2.8i 1978-1982 Mek. innsprøyting 160 hk Granada 2.8i 1982-1985 Mek.innsprøyting 150 hk Scorpio 2.8i 1985-1986 Elektr.innsprøyting 150 hk Motorkonstruksjonene her er fra slutten av -60 tallet. At effekten gikk ned skal vist komme av noe avgiftsgreier. Så er nok andre ting så som kamaksel som har mere å si. Og da flerventilsteknologien kom fra MC til bil føk jo effekten i været. Har en liten knallert av en GSX400 med 45 hk, ganger man dette oppover så får man 180 hk på 1600 ccm, dette med bare to enkle forgassere. Du får bedre respons på de forskjellige turtallsområdene med datasprut og kan tune for best brukseffekt, men det er nok ikke sånn at du kan hente ut 500 hk med bare el.sprut. Quote
Jørgen F.J Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Har vært på tanken på 24v.. Usikker på hvordan girkassen osv passer om, svinghjul osv.. Men i første omgang blir det vel å få liv i den jeg har.. Vil tro veiv å råder må skiftest. Quote
Eirik Tømmerås Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Du sender vel veiva for sliping til Nord-Norges mest kompetente motorverksted? Nordic motor i Målselv, de har veldig mange års erfaring og gjør en flott jobb. Har brukt de selv. Rådene bytter du jo ikke hvis de ikke har skader da. Følger med nye lager med rett størelse som passer etter slipingen. Quote
Jørgen F.J Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Du sender vel veiva for sliping til Nord-Norges mest kompetente motorverksted? Nordic motor i Målselv, de har veldig mange års erfaring og gjør en flott jobb. Har brukt de selv. Rådene bytter du jo ikke hvis de ikke har skader da. Følger med nye lager med størelse som passer etter slipingen. Bør ikke blokka også linjebores? Har en blokk med veiv og lager stående, som kansje er bedre forfattning enn denne. Hvilke priser blir slikt arbeid ? Quote
Eirik Tømmerås Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Sist jeg brukte de var på -80 tallet på en veiv til en V6. Mener da at det var snakk om kr 200,- pr tapp. Garantert noen helt andre priser i dag... Men så koster jo en ny veiv mye penger og. Men har du ei blokk med veivaksel, i god stand, så bruker du den. Quote
Jørgen F.J Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Sist jeg brukte de var på -80 tallet på en veiv til en V6. Mener da at det var snakk om kr 200,- pr tapp. Garantert noen helt andre priser i dag... Men så koster jo en ny veiv mye penger og. Men har du ei blokk med veivaksel, i god stand, så bruker du den. Go stand er sikkert ikke jeg "mann" for å se.. Men disse motorene er vel slitestærke, selv etter 350xxx km. Quote
Recommended Posts