Jump to content

Recommended Posts

Posted

Må være noe som ikke stemmer her,

Har fulgt nøye med på forbruk og kjørelengde i et par mndr nå.

Sist gang fylte jeg ca 69l diesel, kjørte nå 820km, før jeg igjen fylte 68l, computeren viste da snittforbruk siden reset (forrige tankfylling) på 0,65 pr mil

Nå har jeg aldri vært noe racer i matte, men hvis ikke jeg tar feil, blir 68l / 82 mil 0,82l pr mil, og ikke 0,65.

Det er vel 70l tank på S211?

Dersom jeg hadde kjørt 90 mil siden forrige fylling, blir fortsatt forbruket 0,75, og ikke 0,65, er det noe jeg har missforstått her, eller prøver MB å jukse med tallene?

Aktionsradius ser jo alltid flott ut fra full tank, ca 1100 km, men er jo langt fra riktig, så hva skal man forholde seg til her? Eneste jeg klarer å se er rett, er at jeg kan kjøre 8-10 mil lenger ettter at reservetank lampa begynner å lyse  :shock:

Posted

Hmm, og jeg som trodde motoren min var gjerrig på suppe  :x

Ja, det står en chip koblet til på ca 70% av maks anbefalt effekt, men da skulle den vel i teorien bruke mindre, ikke mer?

Posted

Hmm, og jeg som trodde motoren min var gjerrig på suppe  :x

Ja, det står en chip koblet til på ca 70% av maks anbefalt effekt, men da skulle den vel i teorien bruke mindre, ikke mer?

Spørs hva du mener med en "chip som er koblet på". Kjørecomputeren måler railtrykk og hvor lenge dysene står åpne. Hvis du har satt på noe ræl som lurer opp trykket, vil det komme inn mer diesel enn bilen vet om. Tiden dysene er åpne er fortsatt riktig, men trykket er høyere enn bilen vet om. Da vil forbruket vises lavere enn reelt.

Vanligvis er det tuningbokser man kobler på, mens chipping omprogrammerer hjernen. Det siste er absolutt å anbefale av de to. Evt. bare holde bilen original.