Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har hatt overtrykksmeldinger på bilen en stund og funnet ut at spjeldene på eksossiden har sitti dønn fast. Fikk byttet til en brukt turbo, hvor spjeldene var OK, men som lagde noe lyd. Dette resulterte i ymse EGR feilmeldinger. Renset på lørdag EGR ventilen (med tanke på hvor trangt det er i motorrommet overraskende enkelt). og byttet "Turbo-Cartridge" (også overraskende enkelt) på søndag, første prøvetur alt og alt så bra ut.

Skulle ut på tur litt senere og hadde plutselig motorlampe fra tenning på (også etter sletting av koder), MAP sensor high (eller noe, overtrykk, husker ikke nøyaktig kode.) Lokaliserte sensoren (som satt i forhold til de foregående operasjonene knotete til).

kobler den av og etterpå var det ikke mulig å koble den til, fikk rett og slett ikke kontakten nok sammen til at den låste seg, og den satt så løst at den falt av av tyngdekraften... Ny feilkode som indikerte brudd..

Kjent problemstilling at kontaktene ikke vil låse?

Siden den først rapporterte permanent "High", bare å bytte MAP med en gang?

Posted

har du ikke hatt noe kluss med WG eller noe annet rundt turbo slik at den har ladet litt mere enn den skulle???

På noen kontakter er det en pakking i bunn å ligger denne litt feil får du den ikke helt på.

Posted

Gummipakningen virker som en sannsynlig årsak, sjekker i kveld - takk.

Stemmer at jeg har hatt overboost, men det er jeg ganske sikker på at skyldes disse spjeldene på eksossiden av turboen, de satt dønn fast på den opprinnelige turboen.

Har også hatt en konstant feilmelding på O2/Lamda sensoren, så en ny slik (og en trykksensor i backup) ligger hjemme klar for montering i kveld.

Posted

Tydeligvis en stund siden den 02'en hadde vært av, men heldigvis nok plass til en hammer. Den var helt nedsotet.Selvsagt var den nye feilpakket, riktig etikett men trolig bakre sensor (med 1,5 meters ledning fremfor de 30 cm som er orginalt)...

Det var nok gummipakningen som lagde trøbbel, men fikk nå kontaktene sammen igjen og meldingene ble borte.

Posted

Forsøkte først å rense den gamle O2 sensoren. Bilen gikk bedre og gikk ikke i "Limp mode" (på en strekning som vanligvis genererer dette), men sensoren ga meldinger om at motoren gikk for magert, siden sensoren var helt svart igjen når jeg demonterte hørtes ikke det helt sannsynlig ut.

Leverandøren fikk kastet seg rundt og leverte ny (og riktig) O2 sensor på få timer og bilen ga ingen nye feilmeldinger etter en 10 minutters prøvetur. krysser fingrene...

Men jeg har fremdeles et problem med at turboen ikke spinner opp fra bunn, f.eks fra stillestående ut i et kryss hvor du trenger litt pådrag. dårlig futt de første 5-10 meterene, svart røyk og så kommer den. Ved å provosere i fart, virker det som trykket kommer kjappere. (Ikke testet så mye av dette med den nye Lambda'en.

Spjeld-leamikken virket ren og pen og så ut til å fungere som den skulle ved montering.

Kan den ha rukket å sote ned på så kort tid?

eller er det vacumpumpa som drar i spjeldene som ikke er effektiv nok?

eller forventer jeg bare at den burde komme kjappere enn den kan og at motoren må lære seg hva den skal gjøre ved endrede lambdaverdier før sortrøyken forsvinner?

Posted

Godt spørsmål, men sortrøyken tyder på at motor har mindre turbotrykk enn forventet...

Skal følge litt med på turtelleren på neste tur.

• 3 weeks later...