Olaf Posted June 17, 2016 Posted June 17, 2016 Her er en tysk produsent av høyttalere. Alle er designet og bygget av ham sjøl. Den som passer under dekselet i dashbordet på W123, er A100.neo Mitteltöner ( S2 ). (S1 er forrige modell) http://www.andrian-audio.de/A100neo.shtml Dette er høttalere med et stort register i mellomtoner, men det foreslåes supplert med en subwoofer f.eks. bygget inn et annet sted i dashbordet hvis man ønsker mere bass. Sedaner har jo mere muligheter for plassering av ekstra høyttalere enn stasjonsvognene. Høyttalerne passer sannsynligvis bak i taket på st.vogn også, men dybden må sjekkes, det kan hende at høyttalerne må monteres på et mellomstykke. Jeg skal komme med tilbakemelding når jeg har målt. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Tor Anton Posted June 17, 2016 Posted June 17, 2016 Er det 10cm/4" så finnes det masse bra å få. Selv har jeg brukt mbquart å gjort det bra i konkurranse. Du har coaks med diskanten i midten og 2veis komponent med diskanten løs i mange merker. Bl.a focal er jo bra. Bedre høytalere kommer å med et delefilter Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Tor Anton Posted June 17, 2016 Posted June 17, 2016 BTW så har det i de siste årene kommet høytalere som har veldig lav monteringsdybde. Mine 6.5" har ca 4.5cm, 4" har mindre Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Olaf Posted June 18, 2016 Author Posted June 18, 2016 En dag på kontoret i Interiørdesignavdelingen for den kommende W123 ca. 1975: (fritt tolket og oversatt...) Interiørdesigningeniør A.: "Herr Interiørdesignavdelingsoveringeniør B., nå tror jeg vi har ferdig et dashbord som ser meget kledelig ut for den nye modellen." Interiørdesignavdelingsoveringeniør B.: "Det ser jo virkelig bra ut, Herr Interiørdesigningeniør A., men skal vi ikke ha med plass til et par høyttalere, vi har jo inngått avtale med vår hovedradioleverandør Becker?" Interiørdesigningeniør A.: "Det skal jeg lage plass til, Herr Interiørdesignavdelingsoveringeniør B., så kan De godkjenne det i ettermiddag, så sender vi det til Designavdelingen for Radiomontasjeprodukter for tilpasning." Interiørdesignavdelingsoveringeniør B.: "Glimrende Herr Interiørdesigningeniør A., jeg visste jeg kunne stole på Dem." Neste dag i Designavdelingen for Radiomontasjeprodukter: Radiomontasjedesignavdelingsingeniør C.: "Herr Radiomontasjedesignavdelingsoveringeniør D., nå har dashbordet til den nye modell W123 kommet, men det ser ut som om vi er nødt til å lage våre egne høyttalere, det er visst et avvik fra montasjemulighetene for standardinstallasjoner." Radiomontasjedesignavdelingsoveringeniør D.: "Det overlater jeg til Dem, Herr Radiomontasjedesignavdelingsingeniør C., vår egen design vil helt sikkert spore eksterne fabrikanter av høyttalerprodukter til å lage oppgraderte produkter etter våre mål." Resten er historie... Det er jævlig trangt under dekselet i ytterkant av dashbordet på W123, som bildene viser, og målene er ... eh, ikke helt standard. Det uklare bildet er tatt utenfra uten polafilter, men det viser det egne boltmønteret som Herr Radiomontasjedesignavdelingsingeniør C. klarte å prestere for litt over 40 år siden... Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Olaf Posted June 19, 2016 Author Posted June 19, 2016 Forøvrig finnes det et firma i Askim som selger høyttalere for W123. Jeg har ikke sett dem fysisk, så jeg vet ikke noe om passformen, men ut ifra målene ser det lovende ut. http://transmedia.mystore3.no/categories/mercedes-eklasse-w123 Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Recommended Posts