Jonas94 Posted June 13, 2016 Posted June 13, 2016 En ting som har irritert meg med samtlige mercedes jeg har eid er lysbryteren. At man må huske å slå den på/av. Hender man glemmer det så begynner folk og blinke osv. De fleste biler jeg har kjørt utennom mercedes er jo dette automatisk. Så fredagskveld ordnet jeg det endelig på bilen Bildene er litt dårlige, men de burde være behjelpelig med beskrivelse. 1. Må man bestemme om man vil ha styrstrøm via posisjon 1 eller 2 på nøkkelen. Jeg valgte og ta posisjon 2, alltså tenningsposisjon. Farge på ledning er rosa/grønn 2. Lokalisere hovedstrøm inn til lysbryteren, dette er 12v konstant uansett hvordan posisjon nøkkelen er i. Farge på ledning Rød, er bare to å velge mellom.. rosa og rød.. Når dette er gjort, så kutter man den store røde til lysbryteret og setter 12v konstant til posisjon 30 på ett rele. Den andre enden som kommer fra lysbryteren setter man i posisjon 87 på rele't. Styrstrømmen fra nøkkelen setter man i posisjon 85 på rele't og posisjon 86 godser på bilen. Fort gjort, og man slipper å irritere seg over å skru på lysbryteren. Quote
FrodeS Posted June 14, 2016 Posted June 14, 2016 Kjekk liten hack. Jeg irriterer meg motsatt vei, og kobler heller vekk automatisk kjørelys, men hver sin smak. Nå ble det altså sånn at du lar bare bryteren stå til "på", og da kommer ikke lysene på før nøkkelen settes til posisjon 2? Quote
Jonas94 Posted June 14, 2016 Author Posted June 14, 2016 Lar lysbryteren stå på kjørelys, men de slår seg ikke på før nøkkelen er i posisjon 2, korrekt Så kan fortsatt slå av lysene hvis jeg vil via lysbryteren. Minuset på dette oppsettet er at man kan ikke slå på lysene uten at tenning er på. Men jeg har ingen bruk for å ha lysene på uten tenning Quote
Thomas Madsen Posted June 15, 2016 Posted June 15, 2016 Kan du kjøre med bare spredere/kurvelys da ??? Quote
Jonas94 Posted June 16, 2016 Author Posted June 16, 2016 Ja det kan jeg. Denne løsningen jeg gjorde gjør bare at man kutter den konstante 12v til lysbryteren og får den ved 2. posisjon i nøkkelen gir styrstrøm til rele'et. Quote
Jolarsen Posted June 18, 2016 Posted June 18, 2016 Min s210 1997 har da automatiske kjørelys.. Hvorfor har noen 210 det, og noen ikke? Min er tysk-import, om det har noe med saken å gjøre.. Quote
Jonas94 Posted June 18, 2016 Author Posted June 18, 2016 Tror det er to lysbrytere ute å går i disse bilene, min har ikke den lysbryteren. Quote
FrodeS Posted June 19, 2016 Posted June 19, 2016 Min s210 1997 har da automatiske kjørelys.. Hvorfor har noen 210 det, og noen ikke? Min er tysk-import, om det har noe med saken å gjøre.. Tja. Hvorfor har noen biler skinnseter, og noen ikke? Quote
Thomas Madsen Posted June 20, 2016 Posted June 20, 2016 Vil tro 210 uten kjørelys er importbiler Quote
FrodeS Posted June 20, 2016 Posted June 20, 2016 Min s210 1997 har da automatiske kjørelys.. Hvorfor har noen 210 det, og noen ikke? Min er tysk-import, om det har noe med saken å gjøre.. Tja. Hvorfor har noen biler skinnseter, og noen ikke? Kjørelysautomatikk var vel ikke noe tilleggsutsyr man krysset av for på bestillingen, slik du gjør med skinnseter...???? Tullete kommentar, spør du meg Det må du gjerne mene. Det er nå engang sånn at noen biler leveres med, og noen uten. Avhengig av årganger er det bare snakk om programmering, eller bytte av mekaniske deler. I utgangspunktet leveres vel bilene med det ene eller andre avhengig av hvilket marked den er førstegangssolgt i. Så er det jo opp til eierne om de vil endre på det. Quote
FrodeS Posted June 21, 2016 Posted June 21, 2016 Når det gjelder 210 er det nok ingen modeller som du bare kan programmere noe mtp lys.....der er det kun fysisk kobling som gjelder. Skinnseter er et valgfritt tilbehør alle kan velge. Automatiske kjørelys er det IKKE. Derfor mener jeg at kommentaren din er fullstendig bak mål. Skulle forundre meg stort om man ikke kan specce om bilen skal ha automatiske kjørelys eller ikke ved kjøp. Quote
Fredrik D. Posted June 22, 2016 Posted June 22, 2016 På 210 sitter den automatiske kjørelys funksjonen i lysbryteren! Jeg byttet på min til uten fordi jeg bruker tåke/park på dagtid og slipper da å huske på å vri bryteren et hakk før jeg starter. Hvordan det virker vet jeg ikke men tipper den snakker med ladespenningen Quote
KennethJ Posted August 6, 2016 Posted August 6, 2016 Denne endringen gjør vel ikke noe med parklysenes funksjonalitet? De må jo kunne brukes også uten tenninga på. Quote
Recommended Posts