Jump to content

Klarglass med Xenon dårlig idé?

Recommended Posts

Guest Dan-Henning
Posted

Jeg kjøpte meg noen klarglass frontlykter for en stund siden som jeg ved en senere anledning har kombinert med Xenon lys. Jeg kjøpte alt sammen på Ebay. Pærene var 6000K. Etter at jeg satte inn Xenon pærene har "krommen", som er festet til lykteglasset, flasset sakte men sikkert av. Samtidig har det blitt en slags dogg på innsiden av lyktene. Mest på en av lyktene. Noen som vet hvorfor dette kan ha skjedd? Er ikke lyset i Xenon-pærer kaldere da de krever en del mindre strøm?

Skal ikke disse lyktene tåle xenon-lys?

Posted

Tåler de ikke xenonlys hadde de i hvertfall ikke tålt vanlige halogenpærer. Høres ut som noen skikkelig bra lykter det der. Høres mest ut som om du rett og slett har blitt lurt, dessverre.

Posted

Høres nok ut til å være dårlig lykter ja.....

Krom som flasser er typisk "kromplast" problem  :-), eller utrolig dårlig krom jobb...

Dugg på innsiden kan komme av lekasje, en pakning som ikke er skikkelig tett mellom selve lykten og glasset f.eks....

Posted

Kan du ikke fortelle hvordan lykter dette var, til hvilken bil, og gjerne en link til et lignende produkt slik at folk som har lyst på klarglasslykter kan unngå disse i fremtiden.

Guest Dan-Henning
Posted

I og med at flere og flere bilprodusenter velger plastlykter på nye biler, så er det vel ikke et tegn på at det er dårlig.. Disse lyktene var helt fine til jeg satte inn xenon pærer. Kan vere at jeg ikke har tettet dem skikkelig på baksiden, men det med flassingen skjønner jeg ikke helt.

Men uansett, det er slike lykter som MBkicker har ja. Det kan jo vere at det er forskjellige produsenter. Noen som lager dårlige kopier kanskje? Disse jeg kjøpte var fra en som kaller seg neondials på Ebay. Selgeren holder seg i Taiwan..

Guest Dan-Henning
Posted

Lyktene er til 124 serien..

Posted

Trur ikkje det har med xenon eller feilmontering å gjør det her Dan. Det er rett og slett dårlig kvalitet på det krombelegget, og når det kondenserer så flasser belegget. På min gamle 300D løsna belegget på originalreflektoren i lykta pga for masse fuktighet. Men det var dog etter 300k km. Og det er nok stor forskjel på plastlykter fra hella,bosh o.l. og ettermarkedsgreier fra Taiwan. Forskjel på MB og Kia vettu. Har du hørt med han du kjøpte lyktene fra om å få nye glass, bare synd at det er for seint å legge inn ny feedback på ebaykontoen til selgeren. Ellers så får du kose deg med tanken på at Go'merca di står tørr og fin i garasjen og venter på våren (heldiggrisen). (min er full i mygl innvendig i lasterommet. Er vel på tide å rydde garasjen, eller kanskje skifte pakningene i siderutene bak)

Guest Dan-Henning
Posted

Er sikkert dårlige kopier ja. Har sendt mail til selgeren m/bilder for å prøve å få det på garanti, men har ikke fått svar enda. Enten svarer han ikke pga jul/nyttår eller så tar han nok aldri kontakt. Kjipt! Tror heller ikke det går an å bytte bare glasset på disse lyktene desverre..

Men ja, som du sier Frank, merca står innendørs og koser seg så jeg er rimelig fornøyd:)

Apropo det med vinterlagring forresten.. Nå pleier jeg å starte merca en gang i mnd slik at motoren får litt olje i systemet osv. Men siden jeg flytter nå og merca blir stående i 2-3 mnd, er det noe problem at den ikke blir startet før etter de mnd? Er det noe som kan ta skade??

Posted
Apropo det med vinterlagring forresten.. Nå pleier jeg å starte merca en gang i mnd slik at motoren får litt olje i systemet osv. Men siden jeg flytter nå og merca blir stående i 2-3 mnd, er det noe problem at den ikke blir startet før etter de mnd? Er det noe som kan ta skade??

Jeg lot AMGen jeg hadde stå en hel vinter en gang, og da satte caliperen på høyre bakhjul seg fast og servopumpa røyk i løpet av sommeren (men det er jo umulig å si om det hadde noen sammenheng med at den hadde stått). Jeg tok ut batteriet og satte i boden.

Siden har jeg kjørt bilene minst en gang i måneden. Må snart ut en tur med 230en min nå, den har snart stått i 4 uker.

Guest Dan-Henning
Posted

Jeg lot AMGen jeg hadde stå en hel vinter en gang, og da satte caliperen på høyre bakhjul seg fast og servopumpa røyk i løpet av sommeren (men det er jo umulig å si om det hadde noen sammenheng med at den hadde stått). Jeg tok ut batteriet og satte i boden.

Siden har jeg kjørt bilene minst en gang i måneden. Må snart ut en tur med 230en min nå, den har snart stått i 4 uker.

Ok, takk for tipset.. Ellers har jeg sett på emballasjen til klarglass-lyktene og der stod det Eagle Eyes som merkenavn. Jeg søkte opp navnet på google og fant følgende side: http://www.eagleeyes.com.tw/. Det er tydeligvis disse som produserer lyktene.

Posted

Som dere sier, så er det min bil som er avbildet i linken i tråden her! Jeg har også montert Eagle Eyes-lyktene!

Bilen er kjørt 36.000 km på 1 år og 2 uker, og lyktene har vært montert hele tiden (ikke byttet til E500-lyktene f.eks). Jeg har 6 (!!) xenon-pærer, med konfigurasjonen: 2 stk bixenon på ytre del (kjørelys+fjernlys), 2 stk xenon på indre del (er normalt tåkelys - men på min er det fjernlys) og 2 stk xenon i tåkelyktene nede på fanger.

Snapa har også kjørt endel med bilen før meg, med de samme lyktene.

Det eneste som har vært litt "problem", er at det har kommet litt dugg på innsiden av glasset på venstre lykt(førersiden). Det var kun i starten etter jeg hadde kjøpt bilen at dette skjedde, ikke siste 8-10 månedene... Det er ingen flassing og ingen andre problemer med lyktene mine! :)

Posted

Hvis du bare starter den og lar den gå på tomgang, så er det vel strengt tatt like greit å droppe det.

Guest Dan-Henning
Posted

Hvis du bare starter den og lar den gå på tomgang, så er det vel strengt tatt like greit å droppe det.

Men er det ikke bra for motoren å bli starta litt innimellom da? Eller er det kun understell på bilen det er å ta hensyn til??

Posted

Sånn for en periode på f.eks 6mnd ville jeg holdt meg til å starte motor litt i ny og ne for att ikke noe skal låse/feste seg...

Men hvis det er snakk om for par år ville jeg nok tatt en liten tur en gang i mellom også..  Folk som vinterlagrer bilen sin er jo ikke ute å kjører den om vintern, de starter kun motor, så joa... bør være nok over vintern å starte motoren...

Guest Dan-Henning
Posted

Var noe sånt jeg tenkte.. Bilen står kun vinterhalvåret som du sier.

Posted

Men er det ikke bra for motoren å bli starta litt innimellom da? Eller er det kun understell på bilen det er å ta hensyn til??

Den har absolutt godt av å gå litt innimellom, men å bare la den gå på tomgang gjør også en del ugang. Mye fukt f.eks. Er det noen tørre dager, så prøv å få kjørt den en tur, det har den mye bedre av.

Guest Dan-Henning
Posted

Tenkte jeg skulle prøvekjøre den en tur når det blir tørt ja.. Men det kan se ut til å bli en stund til hehe.. Kunne spylt av den også da. Er motoren litt ømfintlig for foten på gasspedalen når den har stått så lenge?

Guest Jan Inge Danielsen
Posted

Tommelfinger regelen før når det gjaldt lagring av bil var at 1 års lagring, det tilsvarte 3 års bruk.

Så biler som har stått lenge kan vel være både og det.  Eneste man bør være ops på er vist bilen står ute, som regel så gjør jorddampen at understellet ruster nå inni H på kort tid.  Så eventuelle preseninger skal ligge under bilen og ikke over bilen..........

Jan Inge

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...