Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, dette er vel et tema som er ofte diskutert, valg av olje. Skal bytte olje og filter på motorn nå siden den begynner å bli svart og lite smørende. Hvilken viskositet anbefaler dere til sommer bruk? Og hvilken egenskaper skal den inneholde? Mineral? Halv syntestisk?

Bilen det er snakk om er en 1990 mercedes w124 250 diesel uten turbo. Den er i daglig bruk

Posted

En god, helsyntetisk olje er best alternativ og trenger ikke koste noe mer enn en dårligere olje. Bytt minst hver 10000. km eller en gang i året, det som kommer først og bytt alltid filter samtidig. Viskositet funker det meste, men med 5W-30, 5W-40 eller 5W-50 blir det aldri feil. :)

Posted

Jeg bruker Mobil 1 0w40, helsyntetisk, på både 2004 E220cdi(211) og 1988 190E 2.0(201) og bytter 10.000 km/en gang pr.år. Har veldig rene motorer innvendig. Men har bilen "bestandig" gått på mineralolje, så kjør en innvendig motorens før du bytter til syntetisk da den olja har en veldig god renseeffekt som ved direkte overgang kan føre til tette oljekanaler. Og ved overgang til syntetisk er det lurt å bytte oljefilter ved halvkjørt oljeskift distanse 1.gang.

Posted

Må ikke være noe annen betegnelse på oljen?  Som er egnet til disel motorer. Kjøpte hel syntetisk 10w40 men må bare spørre før jeg bytter nå. Og hvorfor ikke vanlig 10w40 mineral på en så gammel motor?

Posted
Og hvorfor ikke vanlig 10w40 mineral på en så gammel motor?

Tja, hvorfor kjører du da Mercedes, når du sikkert kunne få tak i en mye billigere Subarolla med nyere motor?  :lol:

Fra spøk til alvor, motoren din fortjener det beste hele tiden! Olje er en av de minste utgiftene du har, ikke spar på den, kjøp den beste helsyntestiske du får tak i, helst en som er spesielt satt sammen for bruk i dieselmotorer. En slik olje inneholder en større mengde tilsetningsstoffer som holder motoren ren (koksløsende), enn en olje for bensinmotorer gjør, forøvrig er de stort sett helt like, så det er ikke noe som er kritisk.

Generelt er en mineralolje avhengig av veldig mange tilsetningsstoffer for å fungere optimalt, og dessverre brytes både de og selve oljen ned ganske fort, og smøreevnen forsvinner etterhvert.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Kjøper du f.eks Mobil1 New Life 0w40 så har den MB spec. 229.3 og 229.5 og det må være godt nok på din gamle motorkonstruksjon. Dette er en olje jeg kjøper fra billigbilpleie.no i 20 l dunker til mine to, både bensin og diesel motorer, M102 og OM 646.