Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skiftet speedometerwire på 190´n og kom da i skade å brekke en dings som står rett ved wirefestet bak på speedometeret. Denne har en kontakt med 2 kabler tilkoblet. Det pussige er at alt ser ut til å virke i dashen, men den er jo til et eller annet... :)

Posted

Antar at det var pluggen til venstre for speedometerkabelen på bildet her:

G4_37_58_1.jpg

Denne kalles "Hallgeber" og gir en fartspuls som brukes av f.eks. utetemperaturmåleren (på nyere biler), tempomat, osv..

Posted

Med det samme jeg er bak der.

Hvilken funksjon har den dingsen som står inni den ene hvite halvmånen?

Og på utetemperaturmåleren er det to kontakter som er tilkoblet på min, i tillegg er det en singel kabel med en plugg på, er det denne som skal frem til føleren? Jeg har verken kabel frem eller føleren på bilen, noe jeg kunne tenkt meg å hadt i orden.

Posted

de to halvmånene er der du henter ut lys med den fiberoptiske kabelen.

en slik går f.eks til bryteren til varmetrådene i bakruta så det blir lys i den.

Til venstre for vaierkoblingen er det en rund kontakt med en-pin som er det fartssignalet de nevner.

Den under med to stikkere husker jeg ikke i farten.

Til utetempen er det en kabek med to ledninger i til føleren.

Det er en 3pins kontakt med + (tenningsstrøm), - og lys strøm + en ledning med en pins kontakt til hastighetssignalet.