Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, kjører en w212 med de avantgarde felgene som er på bilde. Vår går med dekkdimensjon 225/50 17 men jeg ser mange kjører med de felgene på 245/45 17 dekk. Syntes bilen er litt vinglete i forhold til mange andre w212 jeg har kjørt, kunne det vært en ide å bytte til 245/45 17 istedenfor?

image.thumb.png.ff57aa2f88a5d89d4953068d65c1bec4.png

Posted

Finnes nok ikke et fasitsvar på dette. Jeg kjører med 225/50 R17 på vinteren og merker at bilen ikke er så presis på styringen og litt mindre kontant i svingene. Men dette er som sagt med vinterdekk og de er bygget opp på en annen måte enn sommerdekk. Går du til 245/45 får du større kontaktflate og litt stivere sidevegger. Men også lettere å oppleve sporing etc. 

Posted

Sporing/vingling kan ha mange årsaker, jeg har ikke tro på at nevnte diff i dimensjon utgjør stort. Dekkets form, lufttrykk, mønster og gummiblanding har nok mer å si. Men først og fremst, hvordan er hjulstillinga på bilen? Spissing, camber, caster gjør mye med egenskapene på en bil!

Posted

Takk for gode svar! Hjulstillinga på den bilen kan det nok hende det er noe rart med.. Hadde først hjulstillingskontroll på naf hvor de ikke rettet på noen ting og sa at den var til å leve med (har skjema med verdier fra den kontrollen), så var jeg i Tyskland i sommer hvor jeg tok service hos klaus & co i flensburg og min mann der sa at hjulstillinga var "really bad". Da var fordekkene så slitt på innsiden at jeg måtte bytte de der og da. De justerte og etter dette la jeg merke til at rattet ikke sto rett, så kjørte jeg litt med  skjevt ratt helt til jeg fikk en kamerat som er bilmekaniker til å rette rattet og ta en hjulstillingskontroll. Syntes bilen er tålig grei å kjøre nå men den er veldig sensitiv for sporete asfalt og sprekker osv. Hvis jeg bremser der hvor sporene svinger svinger hele rattet etter, dette gjør ikke de andre w212 jeg har kjørt på eksakt samme sted. Min virker også lettere på rattet både ved manøvrering og oppe i fart :)

Posted

Min erfaring med michelin er at de blir ofte litt sporete på slutten av livet. Vet ikke hvor slitte dine er.

Virker som om hvis man kjører pent, kan du på slutten få litt rette skuldre på de.