cityhopper Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Hei, det er en god stund siden navigasjonen i bilen har klart å hente inn trafikkmeldinger via TMC. Synes slike meldinger er veldig kjekke når en er underveis, greit å bli omdirigert i tide når tuneller er stengt etc. Er det bare min enhet som sliter eller opplever andre med Command navi at dette ikke fungerer for tiden? Quote
Sven Håkon Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Fungerer dette i Norge nå? Jeg har aldri sett hverken veimeldinger eller dynamisk rutevalg her til lands, bare i utlandet. Quote
cityhopper Posted May 23, 2016 Author Posted May 23, 2016 Tjenesten har fungert i flere år den, husker den var tilgjengelig i BMW-ene jeg kjørte tidligere. Imidlertid fungerte den aldri i Norge i min S211 m Command NTG 1.0, dette grunnet en endring i distribusjon av trafikkmeldinger i Norge som ikke lot seg tilpasse i programvaren. Men i utlandet gikk det helt fint. I S212'en fikk jeg inn TMC så sent som rett før påske, men etterpå har det altså vært stille. Hadde derfor vært interessant å høre om andre med f.eks. Command NTG 4.0 mottar slike meldinger eller om det er et lokalt problem hos meg... Quote
Paalig Posted May 24, 2016 Posted May 24, 2016 Har selv en 2012 modell w212 med comand online, får ikke inn TMC meldinger nå.. Får inn av og til og har selv lurt på hva som er grunnen Når jeg ikke får inn står bare de "dekningstrekene" nederst i hjørnet, når jeg få inn står det TMC der også Quote
cityhopper Posted May 24, 2016 Author Posted May 24, 2016 Takk for svar, Paalig. Tydeligvis et problem med selve tjenesten og ikke mottakerne i bilene våre. Skal ta en prat med NRK, så får vi se om ikke det kan ordnes. Quote
Christian Sørensen Posted August 15, 2016 Posted August 15, 2016 Har Command NTG4 i min bil, og der får jeg ikke inn TMC dessverre. Men var i Danmark i sommer, og der fungerte det. Quote
cityhopper Posted September 18, 2016 Author Posted September 18, 2016 Jeg har sjekket litt opp i dette og forsøkt å finne ut hva som er grunnen til at TMC ikke fungerer her til lands for tiden. Teknisk sett er TMC en form for datakanal som er definert i RDS-systemet for kringkasting over FM. Ansvarlig produsent sender ut et kodesett og TMC-mottakeren oversetter kodene til hendelser (eks kolonnekjøring) og plasserer de ut på kartet. I Norge er det NRK som i hovedsak har produsert TMC-informasjon, og oppgaven ligger hos NRK Trafikk. Jeg har vært på de noen ganger i det siste for å høre hva som skjer og her er svar jeg har fått: "Hei! Det ser dessverre dårlig ut, men vi håper at den kan komme i gang etter hvert. Grunnen til at det ikke blir prioritert å utbedre feilen ordentlig er at vi uansett skal slutte å sende i FM fra neste år og da forsvinner TMC." Jeg protesterte litt på dette og syntes det virket som en veldig passiv holdning. Da kom det etterhvert noe mer på bordet: "Og meningen har vært å sende TMC så lenge som mulig. Men systemet som sender TMC takler dårlig de nye serverne våre, og det er en stor jobb å endre dette. Derfor prøver vi å holde det gående slik det er, men dessverre sliter vi med å klare det." Ser ut til at de har gått over til en annen dataløsning for å håndtere trafikkmeldinger og observasjoner, og at dette nye systemet ikke hånsterer TMC på en særlig god måte. De har ved et par anledninger startet om en server og da har TMC vært i drift, men typisk har det gått noen timer eller dager og så er det stopp igjen. Jeg har også spurt hva de tenker gjøre når det kommer til DAB+, ettersom den teknologien er bedre utrustet til å sende automatiske trafikkmeldinger til mottakerne. Da svarer de som dette: "Vi håper å sende trafikkmeldinger til navigasjonssystem via DAB med TPEG (som er DABs svar på TMC) før året er omme. Det er dessverre ikke så mange system med TPEG ennå, men vi og andre kringkastere håper at det vil komme etter hvert når vi starter en slik tjeneste." Så dessverre ser det ikke helt lyst ut. Men kanskje de anstrenger seg litt mer dersom flere henvender seg? Det går fint an å sende en epost eller kontakte de via Facebook eller lignende - de er ganske raske til å svare. Quote
cityhopper Posted June 6, 2017 Author Posted June 6, 2017 Hei, en oppdatering her. Fikk følgende info fra NRK når det kommer til bruke av TPEG (trafikkinfo direkte inn i navigasjon slik at rutevalg påvirkes av uhell/stengninger/ferjer som ikke går/kø etc): Hei, NRK gir trafikkinformasjon til lyttere i sendingene på NRK P1, på kanalen NRK Trafikk og på varslinger via TA (trafic announcements). I tillegg tilbyr NRK Trafikk trafikkoppdateringer på Twitter. NRK vurderer å ta i bruk trafikkinformasjon over standarden TPEG. Dette er ennå ikke endelig avgjort, men testprosjekter er i gang. Om, og eventuelt når, NRK vil lansere en tjeneste, er sterkt knyttet til tilgjengeligheten av mottakere som støtter standarden. Med vennlig hilsen Publikumsservice NRK Kan være noe å tenke på ved valg av DAB+ modul ifbm ettermontering... Quote
Recommended Posts