Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann

Har en 2008 mod 211 Avantgarde stasjonsvogn. Etter jeg byttet til sommerdekk sporer bilen ganske voldsomt til tider. Syns det er ekstra ille når jeg bytter fil for da er det som å bli kastet over i den andre fila. Må også sitte og småkorrigere hele tiden når jeg kjører og det er ganske slitsomt. Bilen var helt fantastisk på vinterdekkdekk. Det er Michelin dekk som står på, 245/40-18 foran og 265/35-18 bak. Har 2,3 bar foran og 2,7 bar bak. Hjulstillingskontroll ble utført november 2014.

Noen tips til hva jeg bør gjøre for at bilen skal bli digg å kjøre igjen?

Trond

Posted

Høres ut som dårlig vei spør du meg. Min erfaring er at Michelin dekk er noe av det som er aller best på 211.

Det kan være mulig å justere oppsettet for bedre flyt, og mindre aggressiv i svingene, men jeg er ikke med i NM i hjulstilling.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Selv kjører jeg noe høyere trykk, jeg bruker 40 psi foran og 45 psi bak.

Det tilsvarer 2,75 bar foran og 3,1 bar bak.

Jeg opplever ingen merkbar sporing i min bil.

Jeg kjører på 245/40-18 med ET33 rundt hele.

Jeg tror du bør leke litt med justering av trykk for å se om det kan ha en betydning.

Jeg kjører enn så lenge på Nokian Hakka Black.

Posted

sjekk hjulvinkler igjen om den ikke var trøblete før... dekktrykk og dekkmerke/modell har mye å si. Enkelte dekk passer ikke til enkelte biler, og enkelte dimensjoner er helt tragisk på noen biler.

Kan godt hende at bilen er innenfor spec på justeringene, men man kan ofte bruke hue litt å legge seg i motsatt ende av toleransene for å endre kjøreegenskapene på en bil.

Posted

Takk for forslag

Skal teste litt med å øke dekktrykk. Hvis ikke det hjelper får jeg ta ny hjulstillingskontroll. Skulle tro denne dekkdimensjonen er riktig på bilen siden det er det som står i vognkortet.

Posted

Hadde samme problem på min S211. Kjørte med lik dekkdimensjon som deg, dekkene var Toyo proxes, lufttrykk 2,4 bar foran og 2,65 bak. Ingen unormal slitasje med dette lufttrykket. Hjulstillingskontroll ble tatt, skiftet også foringer her og der. Ble fortsatt ikke helt kvitt tendensen til sporing og vurderte derfor å gå ned til 235/40 på framhjula. Dekktrykk opp mot 40 psi foran syntes jeg ga en nervøs oppførsel og ødela litt av komforten, men nå har vel KennethJ en tyngre og kraftigere bil enn min så det kan jo være en forklaring.   

Posted

men nå har vel KennethJ en tyngre og kraftigere bil enn min så det kan jo være en forklaring. 

Eller kanskje han har et snev av mer spissing enn du har på bilen din. Eller mer negativ camber. Mange faktorer som spiller inn på slikt...

Posted

Økte trykket til 2,6 foran og 2,8 bak og da ble det mye bedre. Merket litt men nå er motorveien mot Sandnes såpass dårlig at de holder på å skifte asfalt så er kanskje ikke annet å vente. Bilen prøvde ikke å stikke av når jeg byttet fil heller og det må jo være bra :) Håper det holder seg slik hvis ikke blir det kontroll.....

• 1 year later...
Posted

Sliter fortsatt litt med sporing. Har 2.9 bar bak og 2.7 foran. Er det mulig å sette på mindre dimensjoner fremme på samme felg eller må felgen også byttes? Tipper det hadde blitt bedre med 235 eller 225 framme.

Sent fra min LG-H850 via Tapatalk

Posted

tips ved halvslitte sommerdekk er å øke trykket til du kjenner det er litt for mye (lett og nervøs) og deretter gå ned 2-3 psi

langtifra optimalt, men på den måten får du lurt ut noen flere km med minst mulig innsats

ikke tro alt alt er i orden når du omsider bytter dekk og alt føles greit - det er en eller annen rotårsak(er) til at du har disse problemene

Posted

Jeg kjøpte nye Michellin til en 190 jeg hadde en gang. Dette var MX-V2, disse passet ikke til den, da det ble sagt at Michellin har for myke sider på dekket til at de passer Mercedes. Nytt merke ble montert og bilen oppførte seg som en Mercedes skal. Men dette er en god del år siden, men kanskje det er gjeldende ennå...