Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bilen vil ikke starte uten releet. Releet styrer bensinpumpa og strøm til kickdownbryter  Sjekk litt her. Det står blant annet at du kan prøve å koble pol 15 og 87, men jeg prøvde pol 30 og 87, å da startet den. Problemet da, er at pumpen står å går hele tiden. Men da har du iallefall funnet feilen.

Psst! Ser det i linken er en 230, å da er 15 og 87 sikkert riktig å laske, men på 280 er 30 og 87 riktig.

Posted

I tillegg til det Syver nevner, kan jeg supplere med litt mere. NB! De eldste reléene har bare 6 kontakter, og ser annerledes ut.

Bensinpumpereléet gjør flere ting, selv om hovedfunksjonen - som navnet sier - er å gi strøm til bensinpumpa når du skrur på tenningen.

Jeg vet ikke om det er en funksjon som kom allerede på reléet i W123, men i W124 kutter også reléet strømmen til bensinpumpa når det ikke er noen tenningsimpulser (ev. når turtallsgiveren=0 ?).

På toppen av reléet står det også angitt et turtall, som vist på bilde i linken fra Syver. Det er en inngang for turtall til reléet, og det styrer en funksjon som hindrer motorskader. Hvis motoren går fortere enn grensen som er satt, kuttes strømmen til bensinpumpa, ved litt forskjellige turtall avhengig av motortypen.

Reléet har også en termo/tidsbryter.

Det hindrer et nytt forsøk på å starte motoren før det er gått noen sekunder (15?), og forhindrer skader på innslagsdrevet på starteren eller tannkransen på svinghjulet.

Det styrer utøsing av kaldtartventilen.

Gir spenning til tilleggsluftventilen.

Det styrer funksjoner i klimaanlegget.

Det styrer Tempomatfunksjoner (automatisk fartsholder).

Etter Okt. 1981 kom releet med en ny funksjon, på tysk 'Schubabschaltung', det kan vel oversettes med noe sånt som trilleutkobling? Hvis man slipper gassen helt når bilen holder større fart enn ca. 30 km/t når motorturtallet er over ca. 1300 o/min,  f.eks. i nedoverbakke, aktiveres Schubabschaltung-kretsen i bensinpumpereléet via en bryter på gasspedalstaget og tilhørende relé. Bensinpumpereléet aktiverer da tilleggsluftventilen, som er en bypassventil slik at det store luftspjeldet går i hvilestilling og derfor stenger bensintilførselen (nesten helt). Når farten kommer ned igjen til ca. 30 km/t når turtallet krabber under ca. 1300 o/min, eller du berører gasspedalen, så kobles tillleggsluftventilen ut, og normal bensintilførsel aktiveres igjen. Funksjonen finnes både med manuell- og automatkasse, og består av flere deler enn jeg har beskrevet her.

Dessverre er det ikke til mye hjelp i bytrafikk, der hastighet og turtall oftest er lave, men man kan spare en god del bensin på langtur ved å konsekvent slippe gassen helt i nedoverbakker, spesielt hvis man girer ned et hakk med automatgir. Jeg vet det godt, for bilene mine skyter i eksospotta i alle nedoverbakker fordi det er dårlig kontakt i reléene mine. Loddebolten ligger klar!

Da bringer oss til neste punkt. Nesten alle disse reléene blir dårlige etter hvert, fordi det oppstår mikroskopiske sprekker i loddepunktene på kretskortet som du ser på bildet i artikkelen som Syver linket til, og det er nok til at funksjoner forsvinner. Ingen grunn til å kjøpe nytt relé hvis det krangler, det enkleste du kan gjøre er å sette deg ned med en spiss loddebolt, og smelte om alle loddepunktene bak på kretskortet, så er vanligvis alle problemer løst! Av og til kan du se sprekkene i 'kalde' punkter, med lupe.

De forskjellige årgangene hadde ulike numre på kontaktene på reléet, her er en tegning av en av de første seriene. Ved å tjuvkoble som vist på tegningen starter du bensinpumpa. Du kan uten videre kjøre med ledning istedenfor relé, men du må huske å ta ut ledningen når du stopper. Det gjør ikke noen stor skade hvis du lar være, men det trekker unødig strøm og sliter på pumpa. En 2,5 kvadrat ledningstump med vanlige 4 mm banastikker i begge ender kan være greitt å ha liggende i hanskerommet, en billig forsikring hvis du blir stående fordi reléet streiker!  :D

2012-08-07_012714_fuel_pump_relay_test.gif

Her er et par nyttige linker:

Fuel_pump_relay.pdf    Se fra side 9

So_wird's_gemacht_band-56_ W123    Se side 112

Se også i Hovedforumet, der ligger det klistret en tråd med linker til W123-stoff.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Jeg fant et bilde som viser forskjellen på bensinpumpereléet før (6 kontakter) og etter Okt. 1981.

file.php?id=54648&sid=fe96501fd7149ae83d59239b7f4b85ce

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Aldri vært borti at innslaget tar en pause hvis motoren ikke starter å jeg skrur av tenninga å starter igjen med en gang. Heller ikke av at jeg har dratt den på starteren til jeg har tømt et batteri :-P

Sent fra min D5803 via Tapatalk