Jump to content

Recommended Posts

Posted

Godkveld

Fikk chippet min 2006 280CDI V6 samt kodet bort EGR..

Skal visstnok ha 280hk i følge forhandler.. Noen andre som har chippet sin?

0-100 gikk nå på rundt 8sekunder ifølge Torque-appen.. HP på hjulene 216hk(Her spiller bil profilen inn, har satt den på 2000kg, veier antageligvis noe mere da jeg aldri har fått den under 2100kg på vegvesen sin vekt)..

Noen som litt tall og vise til? Den går noe bedre, men neppe 90hk økning i realiteten.

Posted

Hvor lang har din gått?

Testet en chip på min 220CDI, gikk litt bedre, men "hardere", tok den av igjen og spurte meg selv om det var noe vits med den ekstra påkjenning på motoren for det "lille" ekstra, 1700 til 205hk, men som du, jeg får et langt lavere hk tall på torque appen, maks 150, men det er det sikkert andre naturlige årsaker til, regner med at oppgitt hk er på veiva og ikke hjulene? Glemte også å skru av AC, vet ikke hvor mye den stjeler...

Posted

Nå er det en ting å ha et tall i reklamen og en annen ting å teste på rullende landevei før/etter.

En annen ting er hvor mye får man ut av en såkallt chipping på en brukt dieselbil? Når man ser den oljegrauten og sota man ofte finner på dieselbiler i slanger, intercooler og innsug, ville jeg gjort noe med den, før jeg hadde tenkt på effektøkning.

På en moderne bil i dag betyr det ingen ting for toppeffekten om man har ac på/av da de kopler ut kompressoren selv med full gass. Dersom man prøver å kjøre f.eks på autobahn i lengre tid med fullgass, oppdager man at temperaturen stiger inni bilen fordi clutchen i kompressoren ikke er i inngrep.

Posted

En 211 med kun bakhjulstrekk (?) og 280hk skal bruke vesentlig mindre tid på 0-100.

E350 bruker eksempelvis 7,1 sekund.

En faceliftet 280 CDI med automat bruker 8,2 sekunder i følge Mercefreaken, en 320 CDI bruker til sammenligning 7,3..

Nå vet ikke om du har facelift eller ei, prefacelift bruker lenger tid (9,3 for E280 CDI og 8,2 for E320 CDI)

Alle disse tallene er for S211 (altså stasjonsvogn) og det er noen avvik mellom stasjonsvogn og sedan.

Posted

Har tunet min w211  220 cdi På TS og det tok et par dager før hjernen å lære de nye verdiene fullt ut.Måtte også resette gearkassen fordi jeg etter tuningen ble stående å stampe i kø.Nå sparker den virkelig godt unna.Skal være ca 210HK og 470NM.Forbruket har nå krabbet ned til 0,48L pr mil.Gearkassen har også fått et annet gear tidspunkt.

Posted

Hvor lang har din gått?

Testet en chip på min 220CDI, gikk litt bedre, men "hardere", tok den av igjen og spurte meg selv om det var noe vits med den ekstra påkjenning på motoren for det "lille" ekstra, 1700 til 205hk, men som du, jeg får et langt lavere hk tall på torque appen, maks 150, men det er det sikkert andre naturlige årsaker til, regner med at oppgitt hk er på veiva og ikke hjulene? Glemte også å skru av AC, vet ikke hvor mye den stjeler...

Den har rullet 180k km.. Og det er jo ikke akkurat mye for en Mercedes :)

Appen leverer tallene på hjulene..

Nå er det en ting å ha et tall i reklamen og en annen ting å teste på rullende landevei før/etter.

En annen ting er hvor mye får man ut av en såkallt chipping på en brukt dieselbil? Når man ser den oljegrauten og sota man ofte finner på dieselbiler i slanger, intercooler og innsug, ville jeg gjort noe med den, før jeg hadde tenkt på effektøkning.

Ja tror neppe det er 280hk, som reklamen tilsir.. Har vurdert og ta av innsuget og gjøre det rent, ser sikkert ikke ut!

Har tunet min w211  220 cdi På TS og det tok et par dager før hjernen å lære de nye verdiene fullt ut.Måtte også resette gearkassen fordi jeg etter tuningen ble stående å stampe i kø.Nå sparker den virkelig godt unna.Skal være ca 210HK og 470NM.Forbruket har nå krabbet ned til 0,48L pr mil.Gearkassen har også fått et annet gear tidspunkt.

Girkassen ble og resatt, så den girer noe hardt akkurat nå..

Hvor mye ladetrykk skal den ha? min lader 1,4 og har en peak på 1,5..

Posted

Chip boks, eller oppdatert programvaren?

Hvordan forbruk hadde du før, til sammenligning?

Du sier det tar et par dager før den skikkelig kalibrert, er det vanlig? Merket du forskjell fra første tur, eller tok det også litt tid?

Posted

Men hvilken model har du som viser snitthastighet? Kan ikke huske å ha sett det på min, men det er jo så mye tall overalt der

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

På en moderne bil i dag betyr det ingen ting for toppeffekten om man har ac på/av da de kopler ut kompressoren selv med full gass. Dersom man prøver å kjøre f.eks på autobahn i lengre tid med fullgass, oppdager man at temperaturen stiger inni bilen fordi clutchen i kompressoren ikke er i inngrep.

Aha.... det var derfor det ble så sabla hett inne i CLS'n  sommeren 2013 i Tyskland. Det var rundt +34 ute og sol. Ved jevn kjøring funka klima anlegg bra...men jeg lå å jaget fra 160-280 så ble det helt sinnsykt varmt inne i bilen. Svetta rant, rett og slett. Jeg og kameraten hadde noen tanker om dette, men fant aldri ut av dette. Kompisen min mente at eksosanlegg ble så varmt at det slo inn i bilen, men var ikke helt med på den.

Snakket også med BOS om dette, men de sa vel noe slikt som, at de ikke håpet det var noe problem når jeg kjørte i Norge  8)

Takk Tommern, for oppklaring av denne saken...  8)

Posted

Jeg flirer litt når jeg ser gamle episoder med toppgear og de som er gjester skal gi inntrykk av at de har litt peil, så de skrur av ac'en for å få bedre tid. Virkeligheten er at det ikke gjør noe forskjell med flat pedal,med mindre vi prater om veteranbiler.

Posted

0-100 på ca 8 var ikke store forbedringen. en godt tunet OM642 (280-320)  skal fint gjøre 0-100 på ca 6-6,5 sek

min cls med OM642 og god tuning samt dpf delete og større intercooler gjør det på ca 5,5-6 sek.

Målt til 320/785 HK/NM i rulle.

anbefaler å tune hos noen som har rulle. da kan du lett se før etter effekt.

Posted

0-100 på ca 8 var ikke store forbedringen. en godt tunet OM642 (280-320)  skal fint gjøre 0-100 på ca 6-6,5 sek

min cls med OM642 og god tuning samt dpf delete og større intercooler gjør det på ca 5,5-6 sek.

Målt til 320/785 HK/NM i rulle.

anbefaler å tune hos noen som har rulle. da kan du lett se før etter effekt.

Hva har du i ladetrykk?

Posted

Mål nå heller forbruk med tripptelleren og antall liter på pumpa...

Prøvde det en gang, Lødingen - Stokmarknes... var gått så lite diesel med at jeg ikke fikk noe nedpå tanken :D