Eirik Tømmerås Posted May 14, 2016 Posted May 14, 2016 Har lest at sub i bagasjerommet på w201 kan være vanskelig å få til. Er dette pga bensintanken som står mellom bakseteryggen og bagasjerommet? Har en Infinity Kappa 12" i trykkammerkasse som funker utmerket i s211´n. Denne skal jeg flytte over i 190´n, da kona som bruker E´n ikke er like opptatt av lyd som jeg er. Har en voksen JBL forsterker som er på "fantastiske" 1400 w peak, men den driver Kappaen bra, synes jeg. Jeg har en facelift 201 og den har en luke i hattehylla. Kan det være en ide å lage et bassrefleks"rør" ned fra den? Quote
Tor Anton Posted May 14, 2016 Posted May 14, 2016 Jeg husker ikke å mange kasser jeg prøvde i min bil,men det er mange. I 16v'n så endte jeg opp med 2x 10" i porta kasse. Jeg ville helst hatt tett kasse p.g.a. lyden,men det virker dårlig i w201. Men med de nye elementene som finnes nå å med mye power er det mulig det funker. En gang hadde jeg en kasse med 4x10" som tok hele bagasjerommet. Inne i bilen var det ikke noe bass selv om jeg såg uklart i speilet, 5meter +++ foran bilen var det som et jordskjelv. Mener å huske at en måtte bruke det største kasseforslaget fra produsenten til å få det noen lunde. Jeg sitter nå å vurdere om jeg skal ha noe anlegg i den siste 190'n. Pga at jeg er blitt gjerrig på plassen så må det bli 4x8" i tett kasse som slår opp mot hattehylla. Ikke hatt noe hell med dette tidligere (bl.a. 2 og 4x10"),men vurdere å prøve igjen. Denne blir ikke noen konkurransebil så mest for å ha litt ekstra. Blir det for tett så skal jeg prøve å ta ut hattehylle høyrtalerene så det er åpent på undersiden av gitterene. Se i tråden min om 16v'n så ser du hattehyllen med rør jeg lagde. Quote
Eirik Tømmerås Posted May 14, 2016 Author Posted May 14, 2016 Jeg har jo det "hanskerommet" i hattehylla. Kan det være en ide å ta bort luka å sette inn et gitter der? Selve "hanskerommet" ligger løst i bagasjerommet, så det er borte. Quote
slippern Posted May 14, 2016 Posted May 14, 2016 I en S211 så står subben i høyrehjørnet i bagasjerommet, mens på en W211 så ligger den i hatthylla! Quote
Tor Anton Posted May 15, 2016 Posted May 15, 2016 Jeg har hatt sub som har slått ned,opp, framover, bakover, stått bak i et hjørne +++. Portet kasse og litt "gjennomtrekk" så blir det bra. "kassa" i førstehjelpskrinet er ikke bare til oppbevaringa til dette, det er å låsen til lokket å er med på å holde hattehylla på plass. Spes med sub baki så vil hattehylla stå å spille å det vil du unngå. Så du kan lage en hattehylle alla den min eller skjære ut bunn i kassa. Skjærer du av lokket så kan du jo trekke den plastramma du da sitter igjen med. Quote
modzona Posted May 15, 2016 Posted May 15, 2016 Bandpass kasse er det eneste som virkelig funker i w201/124 med port opp gjennom hattehylle. For å fylle cupen med lyd. Man må/burde også legge dynamat på tanken slik at den ikke synger/droner når du er under 1/2 fulltank. Selv har jeg en 2x10" kasse. Skulle jeg gjort det på nytt i dag hadde det nok blitt 2x8" for å få en lydbilde/signatur som jeg like best. W201/124 biler er vanskelig å få god sub lyd i som tor-anton sier. Tror nok 95-98% av bilene jeg har vært i med subkasse har hatt lyden i frontruen/panser. Slik at de må spille bassen utrolig "høyt" for å høre den som igjen har gjort at den overhode ikke treffer korrekt å blir bare grøt. Quote
Eirik Tømmerås Posted May 15, 2016 Author Posted May 15, 2016 Takker for alle innspill til denne problematikken. Tar gjerne i mot flere! Quote
alelys Posted May 15, 2016 Posted May 15, 2016 Hadde en Pioneer TS-WX206A i scanian min tiligere, det spilte imponerende bra. Monterte denne i w124 sedanen min idag fo å sjekke om jeg kunne heve lydbilde litt. i bagasjerommet er det mye trykk og om bagasjelokket er oppe er det greit med trykk utenfor bilen men inni bilen.... nope.. i min gamle w124 sedan hadde jeg: 2 batteri, en 3F kondensator, PRS-D1200SPL (2400w) og 2 stk ts-w307d4 1200W pr sub Prøvde lukket kasse og kasse med port opp i hatthyllen Ble ikkje fornøyd, så jeg ende opp med å sette de rett i hatthyllen Vanskelig å se bilde mene Ble egentlig aldri fornøyd med lyden, aldri hatt slike problem med andre biler Quote
Tor Anton Posted May 15, 2016 Posted May 15, 2016 problemet med å ha ellementet eller bassporten rett i hattehylla er støy fra ellementet eller rørstøy. så røret må kun være en gjennomgang. mine porter peker bakover med et rør i selve hylla Quote
Recommended Posts