Jump to content

Recommended Posts

Posted

Etter å ha eid en Nissan Leaf i 1,5 år så var det på tide med å freshe opp garasjen. Bilen virket "kul" i starten, men det rare utseendet ble fort litt "rar"...

Hennes mann har eid BMW tidligere, så det skulle det ihvertfall ikke bli :P Men sånn er det når man vokser opp med en storebror som har kjørt Stjernebil de siste 16 årene.

Valgmulighetene var A, CLA Coupe eller CLA Shooting brake.

Vi tok en tur til Erik Arnesen da jeg handlet min C klasse hos dem, og var meget fornøyd med hele opplevelsen. Vi ble ikke skuffet. Akkurat som sist så var selger teamet meget hjelpsomme og fornuftige med tanke på å anbefale bil og utstyr. Vi fikk god tid til å stille spørsmål, og titte rundt. Selgeren vi handlet hos var heller ikke pågående, og i dag satt vi der i nesten to timer sammen med ham for å ferdigstille bestillingen. Æres den som æres bør, som det heter.

A-klasse:

A falt fort ut av kabalen, da hun følte at bagasjerommet var for lite.

GLA:

Fikk låne en GLA i flere timer, og hun fikk virkelig testet bilen, og bagasjerom etc. Veldig fin bil, falt i smak hos meg den lille tiden jeg fikk med bilen, men falt ikke i smak hos henne. Bagasjerommet var bedre, hun satt høyere og hadde fin oversikt, men det var noe hun ikke klarte å sette fingeren på, så da var det bare å gå videre.

CLA Coupe/Shooting Brake:

CLA Shooting Brake var ikke inne, men selger kastet seg rundt og fikk en konkurrent (!) til å komme over med en CLA Coupe som hun kunne prøvekjøre. Hun falt for denne med en gang. Det skulle bli coupe.

Deretter sto valgets kval mellom pre-face til en billigere penge eller facelift til "fullpris", men større valgfrihet. Selger klarte ikke umiddelbart å finne en med parkeringspakke, AMG og Panorama. De siste to kunne føyes, men det var ikke lett å finne en ferdigbil som "klaffet" for henne. Fristende med tanke på pris, men ikke så kult når hun da skal leve med bilen fremover. Så da skulle det bestilles en helt ny bil bestemte hun og mannen seg for.

Jeg ble da invitert over til dem på te og kaker, og så gikk vi igjennom konfiguratoren på Mercedes-benz.de. Farge ble valgt, ønsket utstyr lagt til, hun ble fornøyd, og så dro vi til Erik Arnesen igjen i dag.

Jeg ba henne ta med en av de andre søstrene våre for å få en "fourth opinion". Etter en halvtimes sitting, titting, åpning av dører og bakluker, falt valget på en Shooting Brake, men med samme ustyr som hun hadde valgt ut på Coupeen.

Listen ble da som følger:

• CLA 180 bensin
  • AMG eksteriør
  • AMG interiør
  • Panoramatak
  • Polarsølv
  • Nattpakke
  • Blind Spot Assist
  • Parking Pilot
  • Ryggekamera
  • Mermory sete sjåfør
  • Audio 20 klargjort for Garmin
  • Smartphone integrasjon (for Apple Carplay og Android Auto)
  • Harman Kardon (12 høyttalere)
  • Lys og siktpakke (belyste innstegslister, regnsensor, panoramatak lukker seg selv ved regn)
  • Speilpakke (innvending og utvendig blending, og elektrisk innfellbare
  • Ambiente belysning (kan velge mellom 12 farger)
  • Automagisk lukking av bakluke
  • Sete komfortpakke
  • DAB+
  • Korsryggstøtte
  • Senket komfortunderstell (senket 15mm foran, og 10mm bak)

image_zpsk6vnnpen.jpeg

image_zpsjubm1xsh.jpeg

image_zpsmonbsoly.jpeg

image_zpsw1ii6wq0.jpeg

image_zpsi55um9lx.jpeg

image_zpslgi8p1zr.jpeg

image_zpsrgwoyxz1.jpeg

Levering skjer i August 2016.

Posted

Gratulerer til din søster med knalltøff bil :) Syntes SB er den flotteste i A familien :)

Takk for det :D

Det må da bli en real "konebil"

Ja - de er jo fortsatt i "late twenties", så ikke kommet seg til C/E klasse stasjonsvogn stadiet enda :P

Fine biler det der, men synd med drifta i feil ende. Skulle jeg hatt en sånn så hadde det blitt med 4-matic, men den oppfører seg vel som en forhjulstrekker uansett...

GLA'en vi testet var 220 CDI 4Matic, men etter å ha kjørt bensin i to år, virket motoren ganske "daff", og bråkete faktisk. 

Fikk flashbacks til min 212 200CDI som i E mode var ganske så treg å få i gang fra stillestående, i sport ble den for hissig.

Posted

Mulig at det er noe med AMG jeg ikke forstår. Men her er sakset fra vanlig 4-matic: Takket være en helvariabel dreiemomentfordeling som spenner fra ren forhjulsdrift til en fordeling på 50:50.

Så er nok ikke en kopi av Haldex, nei.

• 3 weeks later...
Posted

Da la svogeren inn en bestilling i går han også. Ble Erik Arnesen på ham også, siden kona (min søster) var så fornøyd med handelen og servicen.

Ble en C Coupe 180 bensin.

AMG Styling innvendig og utvendig

Irridium sølv

19" felger

Memorypakke

Burmester

Mørke ruter bak

Panoarama tak

Keyless Go pakke

Webasto

Lyse artico seter

Parkeringspakke

LED ILS lys

Levering juli 2016

29F78322-30E4-4F82-8E88-D8C8B6509959_zpsinxygcdj.png

AC52DAEF-B80E-40A7-A8F8-2D6DD3E746DE_zpswfxiyb82.png

D6104315-87AE-4C85-A490-E6CA795008E5_zpstcj5ffcu.png

AC9E111A-9891-4EC0-B39F-CF8F197B4D94_zpsthpzfn3m.png

6A50ADA3-570C-48A7-B2D1-FC4CE816B073_zpsfsxgteah.png

C0AC1BF5-BD0E-4496-AC62-ABD2E9588940_zps3i6iolqi.png

239A0CF0-2891-40BB-829F-7A0CFDE0D1BC_zpsjbgyhji3.png

B9A0E406-B882-4870-B690-40AAEFDC4205_zpsarsz2pqx.png

A7598C0F-A87A-4FD6-BE85-847F985F59CB_zpsibxlurg3.png

BA999F01-8653-4132-B893-AAA2189923CC_zpsxkutw5lm.png

BEE1695E-7240-4756-92A3-96D6CF1C1595_zpsecwvpvla.png

030561ED-9762-498F-98E9-859BD2D8575D_zpsrqsgt4hb.png

Posted

Ja han var ganske fornøyd. Det beste et at det bare er to mnd ventetid.

De hadde en makan på Erik Arnesen som vi satte oss inn i bak. Jeg er 180cm, og hvis man skal sitte slik fysioterapeuten sier man skal sitte, så treffer hodet taket. Hvis man sitter litt henslengt, så går det fint. Men var grei benplass bak. Det var rart - alltid trodd at disse skulle være sinnsyk trange.

Posted

Det går ikke an å eie en slik bil.

nå som alle fra 5-90 års alder har mobil telefon, så havner du kjapt på YouTube, VG TV etc hvis du gjør en liten feil 😀

Havner på YouTube under "Supercar fails"

Posted

Det er jo en ekstrem vakker og velproporsjonert bil. Bare S klasse Coupe er vakrere i mine øyne. Så spørs det om de lager E klasse Coupe også?

Men C klasse har finere lykter synes jeg - og det hever hele designet på bilen. E blir litt for rar med altfor stor grill og for små lykter, samt de påtvungne dobbel LED trådene.

Dere får selge E klassen og gå for en Coupe. Antar at eventuelle barn har forlatt redet - så da kan en Coupe gå an 8)