Jump to content

Recommended Posts

Posted

Gode forumsfolk!

Jeg skal skaffe meg en S211. Det skal være stasjonsvogn og prislapp rundt 100k. Det ligger en del på Finn i forskjellige farver, km-stand og utstyr.

Bilen skal brukes som arbeidshest med årlig kjørelengde 5-8000 km. Dvs. forbruket er ikke det viktigste. Gjerne med svart skinninteriør og "standard" utstyr for en E-klasse. Men mine største dilemmaer er valg av motor (diesel eller bensin) og km-stand (lav eller høy).

Jeg har hatt biler med begge motorer. CDI og bensin med kompressor. Erfaring med begge er at rundt 200k ryker både diesel pumpa og kompressor (kjede). Og det er forholdsvis dyre affærer. Ca. 30k hvis man er heldig. Må innrømme at lyden og draget på en kompressor matet motor tiltrekker meg. Vil gjerne høre andres erfaringer og hva man skal se/høre etter ved kjøp.

Når det gjelder km-stand finnes ofte i denne prisklassen biler som er kjørt "normalt" dvs. rundt 200000 km. I andre bolken er biler med 350++ med taxi opprinnelse. Og de siste er ofte nyere (2005-2006).  Pluss for de første er selvfølgelig lav km og dermed mindre slitasje på andre deler enn bare motor. Alle vet at Mercedes kan motorer og automat girkasser. Pluss for drosjebiler er at de kontrolleres oftere og holdes vedlike, tross alt km på telleren. Få høre hva andre har opplevd og hva skal man ta hensyn til og fokusere på.

På forhånd takk for alle diskusjonbidrag. :D :D :D