Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, dynamoen har sluttet å lade ifølge voltmeteret. Kjøpte ny regulator på Biltema (oppgav reg nr) og så viste det seg at det ikke passet og var forskjellig fra det som satt i dynamoen. Hvordan er dette mulig?

Er det laget flere ulike versjoner? Har satt inn regulator fra Biltema før til 190e og det funka.

Noen som vet åssen jeg finner delenummer på nettet og korrekt versjon (ikke fra merkeverksted)

Posted

Nå er også disse bilene levert med forskjellige typer dynamoer. Med dermed forskjellige typer børster. Biltema og andre sine dele lager systemer er ikke gode nok til at de får opp hva de forskjellige bilene har.

Posted

Om du sitter der med ny regulator/børster, og det bare er slitte børster på den gamle, så går det kanskje an å bare lodde over børstene?

Posted

Yup, det kunne kanskje ha funket og overført børstene. Fikk heldigvis tak i riktig spenningsregulator med delenummer:          1 197 311 213, Bosch merke. Kjøpt på Auto-trio for 590 inkludert medlemsrabatt.

Noen som vet hvor langt disse regulatorene går? Det så ikke ut som om den dynamoen var åpent på mange herrens år. Bilen har gått 327 000 km. Kan det ha vært original regulator? Jeg spør fordi du får ikke noe varsel om lav ladespenning på eldre 124 eller 190 biler. Eneste varselet på disse bilene er at det begynner å lyse her og der på dashbordet og så begynner det elektriske å oppføre seg rart, inntil motoren til slutt dør. Du har 2-5 minutter å finne et sted å parkere.

De som kjøper seg eldre 124 biler bør egentlig handle inn regulator og ha med på langtur, vet aldri når man trenger den.

Posted

Man får ikke varsel ved nedslitte børster eller ødelagt diodebru. Det du kan se det på, er at lampene i dashboardet ikke kommer på som de skal når du vrir om nøkkelen. Gjerne ikke da heller, for det kan være siste snev av kontakt mens ting er kaldt, og så forsvinner det ved varme.

Hvor langt de går er vanskelig å svare på. Jeg har vel byttet ca. hver 100.000 km på min sånn grovt regnet.

Posted

Leve tid vil variere. På noen så blir kontaktflaten på akslingen dårlig å da kan de spise børster. Et tegn på dette er hvis en stift er betydelig mer slitt enn den andre. Men de kan fremdeles vare så lenge at det ikke er noe poeng åbytte dynamoen av den grunn.

Posted

Skiftet regulator og batteri. Motoren trekker rundt, men vil ikke starte. Det er gnist i plugger. Men de er helt tørre. Prøvd 20 ganger. Bensinpunpe og/eller bensinpumperele?

Posted
Da kan du ta ut releet og koble en ledning mellom to kontakter(jeg husker ikke hvilke, men det svarer sikkert andre på).

Pin 30 og 87 så skal bensinpumpe gå hele tiden.