SteinE Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 Hei. Jeg kjøpte en MB E320 Avantgarde 1996 i 2012. Den var nydelig og jeg måtte bare kjøpe den. Rust (synlig) var det heller ikke. Det er det nå! Etter 4 år under himmelen er det nå rust på alle dører, forskjermer og bakskjermer. Litt på panser og koffertlokk også. Bilen ellers er grei og en drøm å kjøre. Den har nå ruslet 225000 km. Nå går jeg rundt og lurer på om jeg skal bruke penger på å fjerne rust, dersom dette er mulig og/eller bytte deler, eller om jeg skal forsøke å selge bilen. Har bilen noen verdi som salgsobjekt? Formening om pris? Noen råd eller tips? Mvh Stein Quote
Megaoctane Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 du kan prøve å få det fikset, men rusten kommer til å komme tilbake... kjenner flere som har fått hellakkert bilene sine, og de ruster like ille igjen etter bare 1-2 år maks Quote
tommern57 Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 Er det rekke 6 eller v6? Uansett så er markedet slik at din personlige bruksverdi er mye mer enn du kan få for den på finn, så jeg ser ikke noe argument for salg med mindre du trenger småpenger til en automat. Quote
E_S Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 96-modell er nok R6, og det er en knallmotor. Designet i "money no object"-perioden. Nå ser man ikke mye på bildet, men om det kun er skjermer, dører etc. som er rustent tror jeg at jeg hadde vurdert å fikse det, men ta en sjekk på undersiden for å være sikker på at det ikke lurer noe snusk der. Fjærskåler foran er en gjenganger, men heldigvis forholdsvis enkelt/rimelig å få ordnet. W210-bilene er dessverre veldig lite verdt på bruktmarkedet, så om du liker bilen godt og ser for deg å beholde den noen år til hadde jeg fikset litt. Bruksverdien er uansett mye høyere enn pengeverdien på denne bilen. Ellers ville jeg tatt en oljebehandling med lanolinolje av understell og hulrom når rusten er fikset, så har man nesten eliminert problemet med rust på undersiden og innenfra. Dessverre er dører og hjulbuer en "neverending story", men er det gjort fagmessig jobb bør det holde noen år - selv min amatørmessige "hobbyfiks" på min ex-bil av samme type holdt et par vintre. Quote
Tor Anton Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 det ruller noen slike eksempler her også. det aller beste er å bare kjøre, evt ta det som trenges for å få den eu-godkjent om det ikke dreier seg om altfor mange tusen. Bruksverdien er mye større enn verdien, da disse faktisk ikke er verdt stort å en får 210 fra 4000 som kan bli eu-godkjent for noen tusenlapper. Det jeg har erfart er at gummibelegget under gulvet løsner å det oftest er mye mere rust enn det en ser, så hvis en begynner å fikse så finner en garantert mye mere. For den som gjør mye selv å en har masse tid så kan en jo ha bilen noen år til,men skal det bli bra med en lakkering+++ så er det bedre å kjøpe en annen bil som er bra (det er jo relativt). Jeg synes det er bedre med noen urørte rustflekker enn å kjøre rundt med røde grunningsflekker eller en skikkelig dårlig/billig lakkering som ikke matcher de andre delene på bilen. Quote
tommern57 Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 Hvorfor jeg spør om V6 eller R6, er fordi at hvis det er en M104 så kan det være en god bil. Det jeg tenker på at det hadde vært et fint utgangspunkt for en E36 amg, og de finnes det ikke mange av i Norge. Quote
SteinE Posted May 11, 2016 Author Posted May 11, 2016 Hei. Takk for alle gode svar. Det er nok for sent for litt overflatepussing på denne bilen. Her må det nok byttes deler og skjæres metall. En kar som selger brukte deler sa han kunne skaffe 2 forskjermer og 4 dører, i min farge, for Nok 6000,-. Det er vel da brukte deler, i "samme" farge, med samme skjulte rusten ? I tillegg koster det vel en del å få dette byttet. Jeg er klar over at bruksverdien er høyere enn pengeverdien. Bilen er forøvrig godkjent til september 2016. Jeg kunne godt tenke meg å fortsette å bruke den, men jeg føler jo at bilen faller sammen rundt meg Tror kanskje ikke jeg har økonomi til å fikse den, men samtidig synd å skrote en slik fin bil. Om det er en V6 eller RC ?? Godt spørsmål Motornr. 104995; sier det noe ? Det var den som fikk meg til å kjøpe bilen Mvh Stein Quote
tommern57 Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 Da er det en rekkemotor. M104. Ikke mange igjen av dissa tidlige med rekkesekser. Quote
tommern57 Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 La oss si det på en hypotetisk måte: Om du koster på denna f.eks 20.000 kr., har du da en bedre bil enn noe du kjøper på finn til 20.000 inkl reg avg.? Du vet hva du har, men ikke hva du får Quote
Eirik Tømmerås Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 La oss si det på en hypotetisk måte: Om du koster på denna f.eks 20.000 kr., har du da en bedre bil enn noe du kjøper på finn til 20.000 inkl reg avg.? Du vet hva du har, men ikke hva du får 👍 Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 Kan hende du får mer for bilen i deler rett og slett. Det er vel en del som er på utkikk etter deler til 210? Eller begynner denne å bli utdatert også? Nei? Den motoren er jo knall. Tror ikke markedet er der for å lakkere å pusse opp en bil, for å kunne selge den med fortjeneste. Den tiden er forbi. Da må det være en helt spesiell bil. "Ungdom kjøper jo nye biler nå" Quote
Eirik Tømmerås Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 Ja, sånn er det blitt. Ungdom i dag som jobber i olja eller på tråler kjøper nye biler, så billige bruktbiler er bare for oss "gamlinger". Quote
FrodeS Posted May 12, 2016 Posted May 12, 2016 Jeg tror nok dessverre også at pengeverdien på denne er ganske laber. De fleste ser nok "bensinslukende rusthaug". Veldig trist, for det er gode biler, og med 320-motor flytter det seg jo ganske greit også. Hvis man setter bort rustjobber til verksted, så sliper de litt, kliner på noe grunning, sparkler og lakkerer. Da kommer det tilbake med en gang. Skal det holde, så tar det tid, og tid koster penger. Eller så må man gjøre det selv. Sandblåse, syregrunne en del ganger, muligens sandblåse og syregrunne mer, og så noen flere lag med kjemi før litt sparkel og lakk, så er det fullt mulig å få ting til å holde ganske lenge. Quote
Hans Kåre Isdal Posted May 12, 2016 Posted May 12, 2016 eg har brukt desse produkta. og er godt fornøyd. Må berre følga beskrivelesn nøye. det er då det funker. http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=53474.msg430219#msg430219 Quote
Tor Anton Posted May 12, 2016 Posted May 12, 2016 sandblåser du så det er rent så trenger en ikke grunne å blåse igjen. Blir det ikke rent så blåser en til det er rent. Greit nok å sandblåse, slipe bort rust eller bruke kjemi,men det skal uansett til med noe lakkering på utvendige deler, å det er det den store kostnaden er. Gjør en jobben selv å skal ha bilen selv en stund så er regnestykket noe helt annet. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 13, 2016 Posted May 13, 2016 Jeg så en bil i går som var nylakkert. Den burde hatt minst 30 timer til med sliping.. Så om du ikke har peil, ikke gjør det selv. Eventuelt la lakkerer ta finishen. Quote
Tor Anton Posted May 13, 2016 Posted May 13, 2016 Klassisk tabbe. "jeg har sandpapir så jeg gjør grunnarbeidet selv så kan lakkereren ta lakkeringa". Selv om du har pusset å fikset å det ser 100% ut så kan det bli helt ræva da en får på lakk. Hver minste lille ting blir forstørret 1000 ganger. En ting til at det blir dyrt er materialer. Alt går blitt svimlende dyrt de siste 10-15 årene. Eneste som hjelper er om en kjenner noen som har dette som jobb. Proffmarkedet får mye bedre priser å har mye bedre varer enn bilrekvisitabutikken på hjørnet. For 3mnd siden fikk jeg brev fra en av mine leverandører om prisøkning. På enkelte varer steg prisene med 40%. Så det er en grunn til at ting koster. Du er heldig om du får en bra hel lakkering til 20tusen. Kansje folie er en idé? For et år siden var det om dette på radioen å de snakket om pris fra ca 10 000. Da er jo grunnarbeide litt enklere. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
SteinE Posted May 14, 2016 Author Posted May 14, 2016 Hei. Takk for alle velmente råd. Selv om det smerter meg har jeg kommet til den konklusjon at det blir delebil. Kan/bør den legges ut her eller på FINN? Noen som våger å antyde en pris ? Stein Quote
FrodeS Posted May 18, 2016 Posted May 18, 2016 Hei. Takk for alle velmente råd. Selv om det smerter meg har jeg kommet til den konklusjon at det blir delebil. Kan/bør den legges ut her eller på FINN? Noen som våger å antyde en pris ? Stein Skal du hugge den selv og selge deler, eller selger du den som den er? Hvis du selger den som den er, så kan vel den som kjøper avgjøre om det blir delebil eller ikke? Quote
SteinE Posted May 18, 2016 Author Posted May 18, 2016 Takk. Skal ikke "hugge" selv og du har nok rett. Er lagt ut på FINN nå. Mvh Stein Quote
Recommended Posts