Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Girkassa låser seg i gir .tror det er 2 gir.Stopper og slår av bilen. starter bilen og girer greit i ca en dag. Var hos Bergs som tok diagnose. ingen feil med kasse . det var sensor bak (abs..)sa di. Aldri hørt om at den påvirker gir. ingen lampe som indikerer feil på abs..

Byttet sensor for 4 mond siden. eneste jeg la merke til var at nye sensor var mye tynnere. eller passet alt. og abs lampe sloknet.

Noen som har opplevd no lignende?

byttet ikke ringen. kan det være ringen som utvider seg nå som det har blitt varmere i været? og sprekk blitt større?

Takker for svar

Posted

hva var grunnen til du skiftet sensor? ble evt feilkoder slettet da?

spør bare, kan jo være gamle koder som henger igjen.

jeg kjørte nå rundt i flere mnd med ødelagt abs ring, du får en hel del feilkoder når ringen er ødelagt, men ingen ting som skal gjøre at kassa går i nød modus. da er det mere sansynnelig at speed sensor på el plata som er gåen, el noe annet.

rart du ikke fikk fram noe mere fornuftig feilkoder.

Posted

jepp. ble byttet grunnet abs lampe lyste. slukket og alt ok. kan ringen være ødelagt uten lampe som lyser(Snikfeil)?

Rart at Berg noterte kun sensor bak som feil og grunnen til kasse feil. har ikke byttet olje/filter på kassa på en stund. skulle nok vert gjort asap. så tenkte kansje det var det som var grunnen. men nei. får foresten feilkode P0715 Input/turbin speed sensor .Men, det er på en slik OBD sak. så stoler ikke helt på den.

Posted

Bilen til foreldrene mine låste seg også i 2. gir da ABS-ringene bak røyk.

Berg opplyste ikke om at det like gjerne kunne være ringene, så faren min kjøpte nye sensorer helt uten grunn for det var jo ringene som var defekt..

Posted

Er som regel ABS-ringen som gjør at girkassen går i nødmodus. Jeg ville nok byttet ringen først. Dersom ringen er dårlig kan det gi samme feilutslag som sensoren på diagnose.

Posted

tusen takk for svar:)

aldri tatt ut en drivaksel på mb før. er det noe jeg må passe på når jeg drar ut akslig ? vet noen biler har sperre fjær osv? renner det olje osv?

Posted

oki jeg gir meg.

vet bare at hadde ødelagt abs ring (feilkode at sensoren var gåen) og jeg kjørte i flere mnd med den gåen. var jævlig iriterende egentlig siden crusecontrol ikke fungerte da :lol:

men vet om flere som har hatt en ring som var gåen og de hadde heller ikke kasse som gikk i nødmodus. men er sikkert mulig at det skjer.

er vel mere vanlig at ringen ruster sund en sensoren går.

du trenger ikke ta ut akslingen, den lar du bare stå i diffen. inbiller meg at jeg betalte 120 kr for ringen i fjor, hos bos.

men du må av med muttera på akslingen, og kan hende du bør kjøpe ei ny muter, evt slå hakk i muttera på motsatt side.

ringen kakket jeg bare forsiktig på med en dor. det finnes eget verktøy for å slå den på plass men går fint med en dor.

Posted

http://mbworld.org/forums/e-class-w211/605675-abs-reluctor-rings-rear-hub-removal.html

du kan se på linken.

jeg valgte å ta av hele huben, plagdes med å få tilta det ned så jeg kom til ringen. men etter wis så er det ikke nødvendig å ta av huben helt, skal gå å gjøre det slik som på linken

edit:

kom på at du må ha en ganske stor kopp til å ta av aksel mutra... husker ikke helt kan det være 32mm ? husker bare at jeg ikke hadde rett kopp, så jeg fant en tomme kopp som jeg klarte å bruke.. selv om den var litt for stor  :lol:

• 5 months later...
Posted

Hei Igjen Entusiaster! Er nok farligere enn antatt å gi fra seg info til "Legmenn" om diagnoser på en del systemer på Mercedes Benz enn dere vil tro! En giverring, ABS Ring som dere kaller den, kan ikke avgi en feilkode. Hva jeg sier er: Det er en feil på ABS systemet og så forteller jeg hvor på bilen. Og når input speed kommer fram som feilkode og bilen IKKE girer er det dette som er feil dersom

det ikke forekommer feil på girkassen.

Jeg beklager jeg ikke har vært spesifikk nok! :shock: