aweibell Posted May 10, 2016 Posted May 10, 2016 Hei, Eg har vore mb-entusiast så lenge eg kan hugsa, men etter at eg for fem år sidan måtte erstatta min solide 124 då den blei kondemnert (ein hest sprang inn i sida på den!) har entusiasmen dalt litt... For all del, min 2004 S211.216 270 CDI er ein herleg bil å køyra, men den har hatt relativt store (og uventa) feil: 2012: intercooler knakk – kunne heldigvis stripsast 2014: turbo defekt – heldigvis fann eg Turbo Service AS i Bærum! Der kosta ny turbo ca 1/3 av hjå BOS 2015: dynamo defekt – heldigvis berre regulatoren 2016: SBC-pumpa syng på siste verset eller..? Bilen er snart gått 155 000 km (80 000 km i 2011) og til å vera eit "kvalitetsmerke" må eg tilstå at eg tykkjer dette er alt for mange store feil på såpass låg km-stand!? SBC I om lag ein månad har eg hatt meldinga "Service brake. Visit workshop." i displayet. Eg tok det ikkje så alvorleg i starten – sjekka klossane og slikt, og fekk tips om at det kunne vera berre ein defekt slitasjeindikator. Så var eg innom ein lokalt AutoMester-verkstad og fekk lese av feilkodar: C235E – Servicetærskel nået C249E – SBC-styreenhed C25D4 – Trykforsyning C2254 – SBC-styreenhed Eg har lese litt rundt på forumet her og forstå at dette er styrt av ein teljar for antal aktiveringar, og ikkje nødvendigvis eit teikn på faktisk slitasje. Så ringte eg BOS, og han eg trefte på sa at det truleg var nødvendig å bytta SBC-eininga. Det grunngav han med at viss den ikkje vart oppdatert på kvar service så kunne den bli øydelagd? Eg har fulgt alle intervall for bremseservice og fått dei utført på merkeverkstad, men tatt oljeskift og filter sjølv. Han eg snakka med hjå BOS sa i tillegg at eg kan risikera å mista bremsene viss eg ikkje gjer noko med dette. Kan det verkeleg stemma? Då eg tok sertifikat, lærte me at det var påkravd med to bremsekretsar, slik at det t.d. kunne gå hol på eit bremserøyr utan at bilen mista all bremsekraft. På same måten ville eg tru at bremsene skulle kunna fungera sjølv om SBC-pumpa går i stykker? Ein kan jo bremsa utan motoren i gang, sjølv om det er tyngre. Det hadde vore flott om nokon som har god greie på dette kunne kommentera påstandane frå BOS og fortelja meg om det er trygt å køyra med bilen med desse feilkodane! Har planar om ein tur til Tyskland til sommaren, så eg håpar eventuelle verkstad-opphald kan utsetjast til då EDIT: Iflg Wikipedia fungerer SBC som konvensjonelle bremser i tilfelle elektronisk feil: "In case of computer failure, SBC reverts to an hydraulic master cylinder, but driver effort and stopping distance is reported to increase.[2] In case of pump failure the high-pressure reservoir is capable of retaining enough pressure to stop the vehicle electronically. Information on other types of failure remain an open question." Quote
carlsson w211 Posted May 10, 2016 Posted May 10, 2016 oppdatert på hver service? høh oki javel... du mister ikke all bremser men det føles som du har mistet all bremse når sbc feiler helt. og du må trø noe i d h..... hardt på bremsa for å klare å stoppe. mye hardere en det som du er vandt med på en annen bil som bremsa feiler på. jeg ungikk såvidt å smelle i en annen bil når jeg fikk sbc feil. i tillegg så gikk kassa over i nødmodus (giret ned til 2 gir) og det peip å blinkte noe jævlig i spedometeret. når jeg endelig fikk stoppet bilen og satt den i park så gikk det ikke an å få kassa over i drive på fornuftig vis. måte bruke jukse metoden med å stikke ned på låsen for å få den i drive da. nå virker det som du har vært uheldig, spør du meg, men ja sbc kan faktisk være oppbrukt ved 150k. de jeg kjenner har måttet skiftet sbc ved 200-300k, min tok kveld ved 220k men det var ikke på aktiviserin. invendig feil, som gjore at verken bosh eller verksted i tyskland ville reparere denne og måtte kjøpe ny. handlet denne ifra merkeverksted i usa til under halve prisen av europa, orginal og fikk den tilsendt ifra mercedes i tyskland på en to tre. i ditt tilfelle så går det mest sansynelig an å utvide gangtiden, vist du finner noen som er villig til å gjøre dette. vist du kjenner noen som har developer mode så fines det oppskrift for dette ute på nettet. evt så kan en prøve disse ebay greiene som skal gjøre at en kan utvide gangtiden (aner ikke om det fungerer). uten at jeg vet det med sikkerhet så er det noen som sier at dette kan bare gjøres en gang. men synes det var tidlig å skifte turbo, intercooler. spenning regulator/børster bruker nå å ligge mellom 150-300k og er nå ikke så uvanlig på andre biler heller, er nå en grei jobb å skifte selv. Quote
aweibell Posted May 10, 2016 Author Posted May 10, 2016 Takk for svar, @carlsson! Interessant at Mercedes i Tyskland sender varer som er handla frå USA?! Er det via "offisielle" kanalar? Eg trur det ofte har stått "SBC Service" på lista over ting som er utført på service hjå Mercedes-forhandlar, faktisk, men eg anar ikkje kva dei gjer... Eg har opplevd sånn blinking og hyling då regulatoren tok kveld og batteriet var flatt – eg ville eigentleg tru at viss det var teikn til alvorlege feil med SBC-systemet ville det kome noko slikt. I utgangspunktet er eg skeptiskt til å berre forlenga perioden viss det er fare for at det faktisk er noko gale, men eg veit ikkje om dei har nokon annan måte å sjekka tilstanden på enn denne teljaren? Joda, litt slitasje må ein sjølvsagt rekna med, og regulatoren er jo ikkje dyr, men verkstadane som eg fekk pris frå vurderte visst ikkje ein gong å bytta berre den. Om eg skulle reparert både turbo og dynamo hjå BOS hadde berre delene blitt om lag 30 000,- dyrare enn det blei for meg! Quote
carlsson w211 Posted May 10, 2016 Posted May 10, 2016 trur nok det var enkelt tilfelle at jeg fikk sendt ifra tyskland. ble oppringt 2 timer etter jeg hadde bestilt uniten, der de beklaget at de ikke hadde den uniten med det p/n jeg trengte i usa og at de måtte bestille den ifra tyskland. og de lurte på om jeg fortsatt ville ha den eller jeg ville prøve å finne noen andre som hadde den. jeg sa at jeg ønsket den, men siden det hastet så var jeg villig til å betale for at de skulle sende det som express mail. de sa de skulle gjøre det de kunne, og da fikk jeg pakken ifra tyskland og slapp å betale ekstra. men de ønsket å få den gamle uniten tilsendt, da de ønsket å finne ut exsakt hva som hadde skjedd med denne uniten. fikk dekt portoen + at jeg fikk litt betalt for den gamle uniten slik at den nye uniten ble enda billigere. jeg har tidliger bestilt ei frontlykt fra dem og fått samme beskjed, sa da at det ikke var noe hast. da hadde de fått sendt ei lykt ifra tyskland til usa for så sende den til norge... det tok litt over ei uke, så lå den i tollen i 6 dager, før de sende den vidre og posten norge rotet den vekk og måtte vente i 3 uker før de fant den. men pris med fortoling var under 50% av inorge (dollarn lå på 6 kr da) måtte sjekke bare fordi jeg var nyskjerrig. gikk 12 år tilbake i kviteringene, en gang sto det sbc service, og hadde vist et tilfelle i 2007 at det var feilkode på sbc, feilkode slettet (vist en ikke klarer å slette feilkoden etter en hurtig test, så klarer en å slette en del koder med å slå av og på sbc, men vist det er en reel feil, så vil feilen komme tilbake etter en stund). ellers har jeg flere kviteringer der det står sjekket for feilkode, lekasje sjekk og bremse test. har vært årlig skifte av bremse væske på min bil. kan hende det er forskjellig praksis hva de skriver på kviteringen. har faktisk fått ganske konkuranse dyktige priser hos bos, flere ganger så har jeg fått kraftig rabatt. opptil 40% og da har de vært svært konkuranse dyktig. flere ganger har de gitt meg tips hvor jeg kan få tak i deler billigere en hos dem, som har samme kvalitet. med de feilkodene du har på sbc så kan du få overhalt sbc uniten, vist du ikke har mulighet å la bilen stå mens uniten er til reprasjon så trur jeg at bosh tilbyr å sende en overhalt til deg, så du kan skifte den du har og sende den gamle tilbake. men lurer på om de ikke da forlanger at det blir gjort på et godkjent verksted. Quote
FrodeS Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 På bil med SBC skal det byttes bremsevæske hvert 2. år. Mulig det som har vært gjort. Hvis du har hatt bilen 4 år, og kjørt 80.000, så syns jeg vel ikke det var SÅ ille med en intercooler som måtte stripses, laderegulator som måte byttes, og en turbo som måtte byttes. Vår 211 hadde "service brake" da vi kjøpte den ved 148.000 km. Det sitter en teller der, og det er kjøremønster og -stil som avgjør hvor fort man bruker den opp. Utgangspunktet er 5 millioner aktiveringer. Noen sjåfører har uvaner med å være såvidt bortpå bremsen til stadighet, og da går telleren fort. Veldig trist av gubben hos BOS å kategorisk si at pumpa må byttes. Det er en jobb de ikke har noe problem med å ta 30-35.000 for. Hva som faktisk skal gjøres, kommer helt an på. Først må de lese ut med diagnose hva som er feil. Er det f.eks. lekkasje, skal det gis 12 års garanti, uavhengig av km-stand og servicehefte. Er det vanlig feil med at serviceterskelen er nådd, så kan de i de fleste tilfeller utvide den fra 5 til 7 millioner aktiveringer. Det er altså en del de kan, og egentlig skal, gjøre før de setter i gang med fakturering av enorme summer. At vedkommende via telefon går rett på høygaffelfakturering, ville jeg tatt som et tegn på at det er lurt å ringe et annet sted. Klubben har avtale med en del avdelinger av BOS, der du fort kan spare inn mye. På svenske merkeverksteder er også prisen gjerne 2/3 på denne jobben. Finner du noen med diagnoseapparat, så får du kjøpt NY SBC-pumpe for en langt lavere pris, f.eks. hos Auto-Trio. Det er også firma i Tyskland som tar på seg overhaling av pumpa di. Da får du den tilbake i ny-stand, overhalt og med resatt teller. Det har vært antydet priser rundt 3-4000 uten at jeg har sett noen kvittering på det noe sted. Om du ikke syns sikkerhet og bremser er så viktig, så går det an å kjøpe en dings på ebay som bare resetter telleren. Da tror pumpa at den er ubrukt, selv om den har normal slitasje. Quote
Wicky Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 Bilen er 12år gammel....noe smått vil vel dukke opp uansett... Quote
Tor Anton Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 føler jeg snart har lyst til å få tak i en 211 med masse rare feil å rive ut alt å bygge den opp igjen med gode gamle deler. Jeg synes de er fine å se på så det er vel å se etter en rimelig slik med masse slike dustette feil Quote
Eirik Tømmerås Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 Her er et verksted i Tyskland som overhaler SBC for 399 euro + frakt til og fra. http://www.eps-elektronik.com/mercedes-control-units/mercedes-abs-control-units/0265960013_en.php Quote
aweibell Posted May 11, 2016 Author Posted May 11, 2016 Takk for mange gode svar! FrodeS, eg set tryggleiken høgare enn det – ser ingen grunn til å leika med eige og andre sine liv – men eg tenkjer at ein slik terskelverdi på antal aktiveringar ikkje endrar tilstanden over natta, så eg trur ikkje risikoen for feil er særleg mykje høgare den neste månaden enn han var for ein månad sidan, før eg fekk opp feilmeldinga i displayet. Overhaling i Tyskland ser ut til å vera eit fornuftig og interessant alternativ. Ca 5000,- NOK inkl frakt, så langt eg kan sjå, og forsåvidt rimelegare om dei skulle finna ut at tilstanden er bra, men det er no like greit å få det overhalt uansett om ein fyrst sender avgarde. Eg kan klara meg utan bilen eit par veker, men er det mogleg å bytta SBC utan Star? Heile systemet må vel luftast etterpå, vil eg tru? Er det godt nok med sånn multi-diagnose-verktøy som AutoMester-verkstaden her har – Mega Macs 66? Ja, bilen er gamal, så eg forventar ikkje at han skal vera feilfri, men det er langt fleire og større feil på denne enn det var på 124-en, som var eldre og hadde høgare km-stand. Men den hadde mindre utstyr som kunne feila òg, då. BOS Rogaland verkar ikkje som dei skjemmest av prisane sine heller... Ny turbo ville dei ha 32 000,- for, medan Turbo Service tok ca 12 000,- for ein heilt identisk Garrett turbo. I praksis vil det seia at dei har om lag TJUE TUSEN KRONER MEIR enn Turbo Service i forteneste – det er jammen drøyt! Og i tillegg må ein ut med 1 500,- pr time i arbeidspengar – det nærmar seg jo advokat-nivå Ein gong hadde eg lekkasje i dieselpumpa på 124-en, og BOS tilbaud ny pumpe for 12-13 000,-. Ringte Sandnes Elektro-Diesel og fekk bytta pakningar for 1 628,- inkl. arbeid. Klaus & Co i Flensburg ville ha € 2 500,- for å bytta SBC, så det var faktisk ikkje så mykje billigare enn BOS. Quote
KennethJ Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 Prisene i Norge har nok kommer mer på nivå med prisene i utlandet etterhvert som krona har svekket seg den siste tiden. Du får være glad det er deler det finnes alternative leverandører av som har røket.. For min del har jeg byttet ting som drivaksel foran (4Matic) som det ikke finnes alternative leverandører som kan skaffe nevneverdig billigere.. Quote
aweibell Posted May 11, 2016 Author Posted May 11, 2016 Prisene i Norge har nok kommer mer på nivå med prisene i utlandet etterhvert som krona har svekket seg den siste tiden. Du får være glad det er deler det finnes alternative leverandører av som har røket.. For min del har jeg byttet ting som drivaksel foran (4Matic) som det ikke finnes alternative leverandører som kan skaffe nevneverdig billigere.. Ja, takk og pris for alternative leverandørar! ..og for mekkehjelp frå folk som har skrudd meir enn meg. Quote
FrodeS Posted May 12, 2016 Posted May 12, 2016 Tro hva EPS Elektronikk tar for hele jobben med å skru ut, overhale, sette tilbake, lufte? De er snaue 4 timer fra Kiel. Kunne kanskje vært kombinert med en tysklandstur? Quote
aweibell Posted May 12, 2016 Author Posted May 12, 2016 Tro hva EPS Elektronikk tar for hele jobben med å skru ut, overhale, sette tilbake, lufte? De er snaue 4 timer fra Kiel. Kunne kanskje vært kombinert med en tysklandstur? Eg skreiv til dei for å spør om dette, og fekk til svar at dei ikkje kunne hjelpa meg! Dei kunne berre fiksa C249F-feil, medan eg har C235E, C249E, C25D4 og C2254! Er det nokon her som veit kva som er skilnaden på desse? Quote
aweibell Posted May 14, 2016 Author Posted May 14, 2016 http://simco.no/index.php/mercedes-benz Takk for tips! På deira side står det Feilkoder i SBC enheten: C249F, C23CE. Den elektroniske levetidstelleren har blitt aktivisert. Eg har altså ingen av desse, men C235E, C249E, C25D4 og C2254 Quote
slappfisk Posted May 14, 2016 Posted May 14, 2016 Autoroyal med flere selger overhalte SBC bytte enheter fra Bosch. Jeg gav ca 15000 for en sånn sommeren 2015. Og så fikk jeg den byttet på ett mercedes verksted. Feilmeldinga kom på ca 220 tkm. Tenkte i utgangspunktet å få den overhalt eller finne en som var brukt, men regnet med at det sikreste var å få en overhalt fra Bosch. Uansett kom jeg på under 20000 på pumpe ,frakt og montering. Sparte vel ca 10000 i forhold til den prisen jeg fikk hvis jeg kjøpte delen hos Mercedes. Jævlig sure penger uansett. Men de beste bremsene jeg har hatt . Og sannsynligvis den beste bilen jeg har hatt Quote
KennethJ Posted May 15, 2016 Posted May 15, 2016 http://simco.no/index.php/mercedes-benz Takk for tips! På deira side står det Feilkoder i SBC enheten: C249F, C23CE. Den elektroniske levetidstelleren har blitt aktivisert. Eg har altså ingen av desse, men C235E, C249E, C25D4 og C2254 Og like under står det også: "Andre driftsfeil." Det tolker jeg som at de også fikser andre feil på SBC. Quote
aweibell Posted May 16, 2016 Author Posted May 16, 2016 http://simco.no/index.php/mercedes-benz Takk for tips! På deira side står det Feilkoder i SBC enheten: C249F, C23CE. Den elektroniske levetidstelleren har blitt aktivisert. Eg har altså ingen av desse, men C235E, C249E, C25D4 og C2254 Og like under står det også: "Andre driftsfeil." Det tolker jeg som at de også fikser andre feil på SBC. Ah.. Godt poeng! Takk for presisering Eg hang meg opp i kodane, sidan EPS Elektronik berre kunne fiksa den eine. http://simco.no/index.php/mercedes-benz Takk for tips! På deira side står det Feilkoder i SBC enheten: C249F, C23CE. Den elektroniske levetidstelleren har blitt aktivisert. Eg har altså ingen av desse, men C235E, C249E, C25D4 og C2254 Og like under står det også: "Andre driftsfeil." Det tolker jeg som at de også fikser andre feil på SBC. Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk Quote
Rudi Posted May 16, 2016 Posted May 16, 2016 Autotrio tok 12100,- pluss mva for en ny en. Minus klubbrabatt 27% Quote
aweibell Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 No har eg avtalt tid hjå Ejner Hessel i Hjørring neste veke. Blir ca 14 500,- norske, eks mva. Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk Quote
Recommended Posts