Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg husker det var noen som fikk godkjent høyere tilhengervekt på 124 for noen år siden. Er det mulig å få til det på en W210? Min E220 CDI har 1900 kg, men jeg skulle gjerne hektet på noe som veier litt mer.

(Og hvordan er det egentlig å kjøre en slik bil med et par tonn på kroken?)

Posted

Står 1900 på min sedan. Men kan hundehuset trekke 2100 så orker sikkert min det også. ( hvis ikke hengerfestet har rustet bort da. 😊 )

Posted

Ikke at det har noen sammenheng, men ene bror min som kjører Volvo XC70 svarte meg på mitt spørsmål om hengervekt at den 4-trekkeren bare har 1800 kg hengervekt. Pratet i kveld med en annen bror som har kjørt en sånn med henger at det ville jeg skjønne godt hvist jeg hadde kjørt en sånn med henger :lol:

Posted

Det har med mer enn hva den orker. Mer enn 1900 får du altså ikke på sedan. Hvordan man kommer frem til de tallene er ikke så godt å si. Bakkestart har litt å si, så reduksjonsgir hjelper på. Vi har 4 biler, og hengervekt er omvent proporsjonal med effekt (E240 og 300TD Turbo har 2100 begge to)

Posted

Jeg tror faktisk det er design av hengerfeste som er kriteriet her. F.eks bakkestart vil jo være forskjellig på en 200 og f.eks 430 4matic? Og ingen skal fortelle meg at en 200 stasjonsvogn vil være bedre i bakkestart enn en tilsvarende sedan? Det virker,kort sagt, som at de har satt et tall for hver karosseritype, designet hengerfeste deretter og så fått en godkjenning som rekker over hele spekteret. Som en forenkla typegodkjenning, for å kalle det noe.

Posted

Jeg tror faktisk det er design av hengerfeste som er kriteriet her. F.eks bakkestart vil jo være forskjellig på en 200 og f.eks 430 4matic? Og ingen skal fortelle meg at en 200 stasjonsvogn vil være bedre i bakkestart enn en tilsvarende sedan? Det virker,kort sagt, som at de har satt et tall for hver karosseritype, designet hengerfeste deretter og så fått en godkjenning som rekker over hele spekteret. Som en forenkla typegodkjenning, for å kalle det noe.

Har montert hengerfeste på w211 stv, og da fulgte jeg bruksanvisningen til en sedan.. Delene var litt ulike, men det har med at bakfangeren er noe forskjellig.

Posted

Hvis man ser på 124 stv, så har 200TD/250TD og 200TE "bare" 1500 kg hengervekt. Kan skrives opp til 1900. Det er også de modellene som har massive bremseskiver foran. Mulig det må byttes bremser for å skrive opp, men fortsatt bare til 1900.

Til patrolen min ble det levert hengerfester av forskjellig kvalitet, men om så hengerfestet bare er godkjent for to tonn, skal fortsatt vognkortet vise hva resten av bilen kan trekke. Det er førers ansvar å sørge for at hengerfestet tåler vekta man har på.

300E'n min fikk jeg registrert opp, men bare til 1500 kg. Frem til 1990-modellene satt de 1500 kg på alle w124. Deretter ble det forskjellig avhengig av motortype, med 1900 som maks.