Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er det Tüv-godkjent så får du det godkjent.

Du må ha papirer på settet og 4hjulskontroll som er innenfor spec. Du skal å egentlig ha justert lysene. Bestill time hos svv å ta med disse dok + vognkort del2.

Sist tror jeg at jeg betalte 450,-

Posted

Er det Tüv-godkjent så får du det godkjent.

Du må ha papirer på settet og 4hjulskontroll som er innenfor spec. Du skal å egentlig ha justert lysene. Bestill time hos svv å ta med disse dok + vognkort del2.

Sist tror jeg at jeg betalte 450,-

Det er jeg klar over. Bare visste ikke om det blei for "lavt" med tanke antall cm fra bilen laveste punkt til bakken

Posted

I utgangspunktet har jeg aldri sett noe regel for hva som er for lavt. Har hørt at enkelte trafikkstasjoner har operert med egne tall, men aldri sett noe regel.

Det eneste jeg veit om, er at en fartshump skal ha max 100mm elevasjon. Over det, så er det vistnok mulig å klage på de.

Posted

Det er blitt fortalt noen tall.

Min.12cm fra bakke og opp til bærende konsruksjon.

Min.30cm fra bakke å til reg.nummer.

Alt dette er jo bare tull. Det er jo mange sportsbiler som er lavere enn 12cm, å mange Peugeot har skiltet lavere enn 30cm da de sitter nederst på fangeren, å det er en std.familiebil som er levert slik. Så nok en gang viser BT at de lager sine egne regler basert på "fingeren i rompa metoden" (disse har ikke IQ nok til å sette fingeren i været). 

Har Tüv testet et sett å godkjent det for en modell så ha de testet dette, da kan bare BT ta seg en bolle å gi F i å overprøve det.

Posted

Problemet er at spør man 10 kontrollerer eller 10 forskjellige trafikkstasjoner får man 10 forskjellige svar på hva som er greit og ikke greit. Det den ene godkjenner på 10 minutter med et smil er det like uaktuelt for den andre å godkjenne som det er at Rasmus Hansson blir statsminister i Norge.. :P

Noen klarer seg med godkjenningspapir og firehjulskontroll, noen skal ha bekreftelse på lyktejustering, noen prøver seg med å kreve dokumentasjon fra verksted på at fjærene er montert riktig, noen skal ha den-eller-den bakkeklaringen og så videre.

Jeg førstegangsregistrerte en 90-tallsbil i Norge i vinter, samme gjorde en kollega. Samme trafikkstasjon, to forskjellige kontrollører. Min sjekket de bare chassisnummer på, så var det litt papirarbeid og greit, hans bil ble det full teknisk gjennomgang av. Hans bil var definitivt den som så mest ordentlig ut også, så det lå nok ikke der heller. Bare tilfeldigheter.

Posted

Da er det viktig at den som har en bil som skal godkjennes vet litt så de ikke kommer med noen personlige praksiser,men følger regelverket. Det låg tidligere et skriv på nett som verkstedet som monterer fjører eller de som tar 4hjulskontrollen kan fylle ut.

Da jeg godkjente ett sett i vinter kom de med noe som jeg mener er tull.

Jeg tok 4hjulskontroll sent på våren å tok med disse papirene,men de var plutselig for gamle så jeg måtte ta en ny måling. Det er slik jeg ser det bare tull.

Posted

Faen ikke lett å bli klok på dette systemet i dette landet.

For bytte noen foringer,kjøpe nye 1'r puter og 40mm senkesett og ta turen innom med 4hjuls papirer og høre hva di sier

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

på elverum var det 1mnd ventetid.

pass på at de som tar 4hjulskontrollen skriver at bilen har senkesett å gjerne nummeret så BT ikke plutselig begynner å tvile på om du har hatt kontroll med settet på.

Jeg vil anbefale å sette inn justerbare foringer så du retter opp camberen.

40mm er ikke så mye lavere enn avantgarde,men mor sin slet dekkene på innsiden. Etter at jeg satte inn justerbare foringer sliter det jevnt og fint.

Posted

Har bilde av en W210 med 1'r puter og 40/40mm sett og den er en god del lavere enn orginale Avantgarde

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

Jeg tror ikke det er noe problem på 210, men det er regler for hvor høyt over bakken nærlys skal være.

Det er da slik at den lysendes flate nedre kant skal være 50cm eller mer over bakken.

Posted

Det er da slik at den lysendes flate nedre kant skal være 50cm eller mer over bakken.

De reglene er vel myntet på ettermontering av lysutstyr. Sånn som egenbygg, brøytebiler m.v. Lamborghini, Ferarri, Tesla Roadster osv. er jo typegodkjente som de er...
Posted

De reglene er vel myntet på ettermontering av lysutstyr. Sånn som egenbygg, brøytebiler m.v. Lamborghini, Ferarri, Tesla Roadster osv. er jo typegodkjente som de er...

Neida, de reglene gjelder faktisk alt og alle i utgangspunktet.

Hvis du måler høyden på nærlysene på noen av de bilene du her viser til tenker jeg du blir overrasket, jeg vil tro lysene er ganske nøyaktig 50cm over bakken.

Når det gjelder brøytebilene er det faktisk unntak fra at øvre kant av lysende flate skal være maksimalt 120cm over bakken, de kan ha de enda høyere hvis nødvendig.

Posted

Den absolutt enkleste metode for senking er hvis du gjør deg litt dum, går å snakker med en i hallen på BT og spør om hvordan det skal gjøres riktig. Da får du et svar, og følger du det, så glir det igjennom med smør på  :lol:

Posted

Problemet er at gjør du det sånn treffer du person A når du er der og spør om det, så gjør du som vedkommende sier, kommer på kontroll og det er person B som skal kontrollere bilen, som har en HELT annen oppfatning av hvordan ting skal være, og så får man det ikke godkjent på grunn av en eller annen liten fillesak som person B har som sin lille personlige kjepphest..

Posted

Om ikke det egentlig er noe stort sikkerhetsmessig problem er i hvert fall dekkstrekk et estetisk problem, for det ser helt fjernt ut.. :P

Posted

jeg vet ikke helt hva BT har slags grunnlag for å konkludere med at dette er trafikkfarlig.

Nå er det ikke noen hemmelighet at skybakk burde være innlåst på psykiatrisk fpr han er totalt ute å kjøre.

Han er en slik person  E_S hele tiden forbinder BT med.

BT har nå et regelverk for ettermontering av luft nderstell,men det er nok ikke skybakk int i å høre noe om.

Jeg synes ikke dekkstrekk er veldig tøft sjøl, å jeg har ikke sett noen formel på hva dekkbredden skal være i forhold til felgen.

Men at det mest sannsynlig påvirker egenskapen til dekket virker rimelig.

Selv møtte jeg opp på  sfoor med 8.5" felg skodd med 215 å der er felgen utenfor dekket, å de nevnte det ikke i det hele tatt. Nå er ikke det ekstremt heller,men skybakk hadde nok laget sak av det.

Posted

fant forresten igjen regelverket på luftfjæring fra sfoor nå. Retningslinjene er greie de. Å det noen mener er urimelig er ikke umulig å "tilpasse" litt  8)

bare søkte på godkjenning av luftfjæring å vips kom det opp.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...