Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har kjøpt meg ny bil med masse skavanker men det som haster mest er foringer som holder hjulopphenget(subframe) til rammen, det to fremste har sluppet og ved kraftig akselerasjon kommer det kraftig banke lyd skal selvsagt bytte alle 4.

Lurte på om noen har erfaring med og bytte disse, tenkte og slippe ned opphenget litt og bruke div spesial verktøy på jobb  for og få de ut\inn da eg ikke har det rette spesial verktøyet.

Lurer på hva eg må løsne for att eg kan senke opphenget og hvor lang tid dette vil ta og bytte dette,?, har 4 søyler kjørebane bukk men håper eg slipper og koble fra håndbrekk wire og bremseslanger da eg bare skal ha plass til og bytte foringer.

Skal også bytte simmeringene på drivakslene i differensialen og lurer på hvilket moment det er på akslingene inn i differensialen?.

• 2 weeks later...
Posted

Hei Espen! De foringene er det ikke vits å prøve seg på på en 4 søyler, girkassejekk og to søyler er verktøy nok sammen med litt varme! Eller finn deg ett verksted med lav time pris!

Posted

Jeg har tatt ut subframe flere ganger på 4 søyler. Går helt topp.

Jeg jekker opp å setter noen under jekk putene så bilen står på det.

så tar jeg ned eksosanlegg, tar av håndbrekk vaiere og mellomaksling å skrur av caliperene å la de henge på krok (evt henge i slangen). så løsner jeg på dempere, stabbstagg subframe +++

Dette ser mye ut,men er ute på ihvertfall en time. Jeg legger på ett bor, rør o.l. mellom vangene som jeg fester med en tvinge. Så drar jeg hele bakstillingen ut på ene siden, ganske enkelt.

På foringene så lager jeg et kutt å banker de ut. ikke alle er laget slik at du kan skru de ut, da tar du bare ut inner delen.

• 1 month later...
Posted

Beklager såg ikke svaret ditt før nå, eg har nå fått byttet og det var egentlig ikke så verst bortsett fra og ta ut de gamle foringene.

Takk for svar, eg brukte også 4søyler og løftet opp bilen fra opphenget med bukken sin løfteplate.