Jump to content

Recommended Posts

Posted

på de jeg har så er det et lager du kan bytte.

Jeg tok av remhjulet å tok av lageret. Det låg masse lager på ebay, de er litt spesielle så hos tess var de ganske dyre.

Posted

æ slit med å få av hjulet, hvor finner jeg spesialverktøyet for å holde det igjen,jeg kan heller ikke finne ac pumpa på epc,for å finne dele nr,kan noen være snill å hjelpe meg litt??

Posted

da jeg sjekket til kompressoren min hadde ikke skf. det er liten differanse mellom ytterring og innerring.

De lagerene kommer i flere størrelser.

Jeg brukte en luftskralle. Den skruen/muttera i midten sitter ikke veldig godt.

Så er det bare å dra av remhjulet(regner med at du her har tatt av rema)

Så må du ta av en segering å dra av lageret. Jeg brukte kun håndmakt på dette.

På kompressoren min så kunne tess skaffe ett til ca.1300,- men jeg hadde ett på en annen som var bra.

De er samme merke som de på AC kompressoren, bare andre dim.

På EPC er det ikke noe av lager på hverken AC komp eller kompressor. Der er lokket, remhjulet, shims, segering++, men ikke det lageret.

Posted

vanlig gjenger.

Jeg holdt igjen hjulet med den ene hånda å skrudde med den andre.

Skrudd opp på 3stk uten problemer.

Få se de henda! :)

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Så dere er sikker på at det ikke er linx på faceliften,..æ har. 2 pumper æ ikke får løsna skruen på,æ har også knekt en av dem,og tilogmed dreid mæ et 3klor verktøy,for å holde igjen hjulet..

Posted

Så dere er sikker på at det ikke er linx på faceliften,..æ har. 2 pumper æ ikke får løsna skruen på,æ har også knekt en av dem,og tilogmed dreid mæ et 3klor verktøy,for å holde igjen hjulet..

Nå håper jeg du har samme oppfatning av links som Tor :)

Posted

At du har faktisk skrudd links nå.. Jeg kjenner en som dro av feste til caliper sånn. Lurte på når bolten skulle løsne, og så knakk den pga skrudd feil vei.

Beklager bare flåseri fra min side.

Posted

Joda,vet æ har erfaring med skruer,æ jobba i 10 år på tromsø jernvarehandel,og solgte flere tonn med skruer i løs vekt,problemet er at jeg skrudde hodet av på skruen til reserve pumpa mi,og da får æ ikke sett gjengene,jeg skal prøve å borre den ut i morgen,har også prøvd å skru ut skruen på den ac pumpa som står på bilen,den ville ikke,hodet på skruen blei litt deformert,så eneste verktøyet æ får på den er en t10 kopp,og jeg må ha alt klart til jeg skal prøve en siste gang,siden hodet på skruen til den fastmonterte pumpa er litt sliten..

Va ikke så sugen på å skifte hele pumpa,for da må æ jo levere inn bilen for å få den fylt opp med ny gas,og det koster enormt med penger,pluss at mercedes i tromsø er noen amatøra

Posted

Du kan godt si at gass er dyrt, men er anlegget ditt fullt, er det bare for folk med utstyr å tappe anlegget, så skifter du kompressor og så fyller de på gassen igjen. Så dersom det er fullt nå, burde du ikke betale noe for gassen du allerede eier.

Posted

blir jo steikende dyrt å få et verksted til å skifte ac pumpa,æ like å gjøre ting selv,så har æ ikke kr til at et verksted skal tulle å vase i motor rommet mitt

skal gi det et forsøk til i dag,med å få av det hjulet....

leste på ei pdf fil at det var linx....

Posted

blir jo steikende dyrt å få et verksted til å skifte ac pumpa,æ like å gjøre ting selv,så har æ ikke kr til at et verksted skal tulle å vase i motor rommet mitt

Er vel ingen som har sagt at pumpebyttet må utføres på et verksted!! De tapper anlegget og tar vare på gassen. Du bytter pumpe, de fyller på igjen gassen...

Posted

Hei, hvis du får av reimskife og magnet og hele dritten så ta kontakt med SKF i halden. de har solgt meg billige lager i stedet for å kjøpe svindyre lager andre steder.

bare et lite tips fra meg.

mvh Martin Folkestad  :)

Posted

dette er ikke et skf lager, de har ikke den dimmen jeg spurte etter. Det kan fint skaffes,men prisen for org.lager på ebay var noe billigere.

En annen ting var at vi fant et annet merke,men de var ikke godkjent til hastigheten på kompressoren på motoren min.

Mulig AC går noe saktere. Han på tess fant noe dok. på levetid kontra omdr.min på de forskjellige lagerene å det var stor forskjell.