Jump to content

Tilstand dyser og dieselpumpe etter 15 års lagring. Samt differensial og gearkas

Recommended Posts

Posted

Hepp

Min MB w123, 300D, 1978/79 har stått lagret innendørs i 15 år. Bilen er nå i drift og godkjent. Motor starter og går, men mangler litt ompf, som de sier i England, altså det siste lille ekstra trøkket. Kaldstart går relativt greit (gammel type glødeplugger), men den hoster og harker litt før den stabiliserer seg, varmstart er uproblematisk. Varm tomgang rundt 1000rpm er litt "rotete", omtrent som en bensinmotor med litt choke. Rusing opp i turtall går litt kvikkere når den er kald, enn varm. Forbruk rundt en liter på blandet kjøring, dog lukter det uforbrent diesel av eksosen, også ved varm motor. Oljetrykk er bra, lite svartrøyk, og intet oljeforbruk, i hvert fall ikke merkbart. Trekker greit på lavt turtall. Motor gått rundt 200K.

Hva slags tilstand kan dysene være i etter 15 år på bås? Er det i det hele tatt noen grunn til å mistenke dem? Hva med dieselpumpen, kan den forringes på noen måte ved lagring, tenker pakninger og o-ringer? Hva slags symptomer vil eventuelle dårelige pakninger og o-ringer på pumpen gi?

En annen mulig synder er eksospotten. Den kan jo ha rustet innvendig og skapt trangere passasje for avgasser, noe som vil gjøre at motoren ikke puster godt godt nok, dog vil dette neppe virke inn på litt rotete gange rundt 1000 rpm.

Hva tror folket?

Og så et litt annet tema. Gearkassen er en 716.006 kasse, vil jeg tro. Det er litt lyd i inngående lager. Er det store forskjeller på denne kassen og den som kom i oktober 1981, altså 717, i fall jeg vurderer å bytte?

Og, har noen en god differensial liggende 3:46?

mvh

B.

Posted

Hadde det våre min bil, så hadde eg tatt full service på alle væsker og filter, deretter fyllt opp dieseltanken med ny, frisk diesel og ein god dæsj med totaks-olje, for ekstra smøring av dyser  8) Deretter kjørt en god og lang tur, sjølv etter 15 år stillstand, bør ikkje det vere problem for ein solid bil som W123. Ingenting gjer so godt for ein dieselmotor som ein skikkeleg langtur  :D

Posted

Ikke bare din bil, men også min ;-)

Alt det du foreslår over er selvsagt gjort :-), dog langtur og langtur......Den har vært på et par 10-mils turer, samt en 20-mils. Mulig jeg burde ta meg en 50-mils tur.

mvh

B.