Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er det mulig å legge forbindelse over fra huset til garasjen? Er ca. 2 m. i mellom.

Litt usikker på om det går mht kondens og greier....

Har heller ikke kjennskap til hvilket merke som er best da jeg aldri har hatt slik "nymotens" sak før.

Har jo hørt om disse merkene da Beam, Flexit, Foma og CycloVac.

Anyone?

Posted

Alt er mulig.

Bare å kjøpe en lengde eller 2 med isoleringsmatriale av denne type

kk_produkt.jpg

Selvklebende isolasjonsmatriell for rør. Forhandles av diverse byggevarebutikker.

Bildet er hentet fra nettsidene til ett firma som heter Kaimann. Er en av de ledende på det markedet.

Rørene til sentralstøvsugere er 50 til 52/53 mm avhengig av leverandør som velges. (lenge siden jeg drev med dette hver dag gitt)

Såvidt jeg kan huske så knivet flexit og foma om å være de største for 4 år siden, Beam begynte å bli store, cyclovac har jeg aldri hørt om, men det er sikkert fordi jeg ikke har vært borti dette på litt over 3 år

Posted

Det kommer vel ann på størelsen på garasjen, men du står vel som regel ute å støvsuger. Så då har du to valg. Enten få ett støvsuger uttak rett ved ytterdøren eller bruke den gamle støvsugeren du nå vil få ekstra til å støvsuge bilen.

Har forøvrig flexit sent. støvsuger, den funker greit.(Trur eg, det e vel helst kånå sitt bord.....he he)

Posted

Går fint det geggi.

Har selv røropplegg som går under kjellergulvet i huset for å slippe kasser på vegger og tak.

Plasser gjerne selve støvsuger-enheten i garagen og kjøp kraftig modell som holder en stund (så lang opp mot industri versjon som mulig). Jeg måtte bytte motor i min Beam rett etter garantien var utløpt.

Dersom vegg/gulv tilkoblingene finnes i past og metall versjon, velg metall - de holder. Plast dekslene ryker i hengslene.

Posted

Ja når det gjelder modeller og motorstørrelser så husker jeg at flexit leverte 3 forskjellige modeller, der den minste var beregnet på leiligheter, mens de 2 største var beregnet mer på hus.

Gi f..n i å se på motoreffekten, se på sugeeffekten.

Skal være satt opp en industristandard på dette, og om selger henger seg opp i effekten på motor, så ville jeg gått videre. ;)

(dette er da tatt ut fra sånn som det var for 3-4 år siden)

edit: ser på flexit sine hjemmesider at de har oppdatert utvalget sitt, fremdeles bare 3, men med litt annen utrustning som standard. Og de oppgir suge-effekt og ikke motoreffekt. :)

Ser også at beam og foma oppgir høyere suge-effekt.

Posted

Sikkert vel og bra med sentralstøvsuger i garasjen,men jeg ville tenkt meg litt om. For det første har man kostnaden med ektra rørstrekk og en ekstra slange/munnstykker til garasjen. Sugeeffekten vil også kunne bli svakere ved lang avstand fra støvsuger til uttak. Jeg valgte å ikke legge ut sentralstøvsugeren til garasjen. Brukte heller en liten industrisuger som tar både vått og tørt.

Posted

Enig med Olav, men når det gjelder Geggi's case så ser det ut som det er kun 2 meter mellom hus og garage.

Forøvrig, man kan spare en del på å legge inn noen ekstra 45' bend i stedet for flowkill'ing 90' bend.

Posted

Takk for alle tilbakemeldingene  :P

Sendte også en henvendelse til www.sentralstovsugerbutikken.no om testvinner CycloVac og her er svaret:

E-105 er en maskin som dekker behovet i de fleste eneboliger, og vil nok

også dekke Deres behov. Det som er viktig er at alle sugepunkt til enhver tid er tette.

E-105 er en svært stillegående maskin, men det er normalt å sette sugeren i kjelleren.

Det er fullt mulig å legge ut rør til garasjen. Hvis rørene skal ligge

nedgravd ubeskyttet er det en fordel å bruke en annen type rør i bakken.

Selv har jeg brukt Wavin 50mm avløpsrør. Disse tåler mer utvendig påkjenning

enn PVC-rørene. Jeg kan skaffe slike rør, men det rimeligste blir å kjøpe

slike rør hos en lokal rørlegger på grunn av fraktkostnader ved å sende

slike lange rør.

Det er svært praktisk å ha et sugepunkt i garasjen, så det er svært bra.

Ellers høres det ut som om et sugepunkt i hver etasje også skal gå bra. En

regner normalt å dekke ca. 100 m2 med et sugepunkt, men det har jo litt å si

med rominndelingen. Feieluker er også praktiske. Både under kjøkkenbenken og

grovinngang etc.

Hvis det skulle være aktuelt å gå opp i motorstørrelse er DL-200 maskinen en

unik maskin. Større oppsamlingstank og filterareal, samt 2 motorer gir

maskinen høyere effekt og lengre levetid. Maskinen har litt høyere støynivå,

men har også hastighetsregulering og mykstart. Dette er maskinen for dem som

vil ha det beste.

Jeg har ikke hatt kondensproblemer selv, men har kunder som har hatt problem

med kondens når røret ligger utvendig i friluft. Det er fint om røret kan

ligge en halvmeter under bakken. I ditt tilfelle er det snakk om et lite

rørstrekk og kun når du støvsuger i garasjen, så jeg hadde ikke vært

bekymret for kondens i det tilfellet. Det som kan være problem med en

"U-løsning" er småstein som kan legge seg i bunnen, men det er et sjelden

problem. I min tidligere bolig la jeg rør ca 15m i bakken til garasjen, og

nå når jeg bygger på nytt legger jeg alle rørene i bakken i boligen da jeg

bygger alt på ett plan.

Håper at disse opplysningene var til hjelp for Dem, og hører gjerne fra Dem

igjen.

Posted

Enig med Olav, men når det gjelder Geggi's case så ser det ut som det er kun 2 meter mellom hus og garage.

Forøvrig, man kan spare en del på å legge inn noen ekstra 45' bend i stedet for flowkill'ing 90' bend.

Er 2 forskjellige 90 graders bend.

Ett er knerør som skal brukes ved kontaktene/sugepunktene og andre typen skal brukes andre steder det er behov for så mye som 90 grader.

Årsaken er at om noe kan sette seg fast, så vil det da gjøre det i kontakta i veggen framfor midtveis mellom kontakt og motor

Posted

De gangene det har tettet seg har jeg reversert ved å sette en vanlig støvsuger i ett av tilkoblingene.

Skjer ikke under normal bruk, typisk under opppussing og sånt når en ikke gidder å sope opp store flis eller gips biter....

• 2 weeks later...
Posted

Gi f..n i å se på motoreffekten, se på sugeeffekten.

Jeg ser at det blir oppgitt sugeeffekt i både watt og airwatt.... Hva er det jeg skal se på?

F.eks. har Cyclo Vac på sin E100 oppgitt både 298 watt og 598 airwatt, mens Foma HG1515 har oppgitt 197 watt og Beam Delux 2775 har 520 airwatt.......

Jæ... jungel å sette seg inn i  :?

Ser også at det snakkes om Vakuum i kPa.......

Uansett, så har jeg tenkt mest på Cyclo Vac's E-105. Noen som kjenner denne?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...