Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nybakt eier av en tilårskommen E280 stv 2000 mod (facelift). Tidligere eier har knapt nok giddet å fylle bensin, så det er litt å henge fingra i.

 

EU kontrollen sier hydraulikk-fjærene lekker olje  (ser ikke noe tegn til at det kommer ut noe olje fra de, tørket vekk dritten rundt feste nede og merkelappen fra Sachs ser nærmest ny ut). Derimot henger bilen helt nedpå med bakenden, så noe galt er det.

 

Om jeg har skjønt dette riktig så deler servo og SLS pumpe/oljetank. Servo fungerer utmerket.

Når jeg løsnet forsiktig på røret som går inn på "klokka" høyre bakside, kom det skum-aktig olje ut.

Jeg hadde forventet meg en mer flytende konsistens på det, skal det være slik?

 

Prøvde å løsne armen fra stabstag og kjøre bilen opp og ned, men ingen respons

.

Før jeg plukker hele herligheten i biter tenkte jeg å spørre om det er noen tips til diagnose her...Er det noe elektronikk inne i bildet, eller kun ren mekanisk?

 

På høyre side er det også en arm som skal festes i nedre bærebru, denne er knekt av. Når jeg kjørte denne opp og ned fikk jeg heller ingen reaksjon. Aner ikke hva denne er til, men tipper i blinde på at den er for høydejustering av frontlyktene?

 

På forhånd takk :)

Posted

Jepp, har Xenon på bilen, så da var det ikke så gal gjetting likevel :) Takk for oppklaringen!

 

Da får bestille nytt stag og konsentrere meg om å få bilen i vater.

Posted

Nivåreguleringen er rent mekanisk. På 210 bruker den samme olje som servoen, en beholder foran på venstre side i motorrommet.

 

Sjekk om det er nok olje - det bør være det, ellers kommer varsellampe på, men man vet aldri.

 

Systemet reagerer ikke veldig fort om du vrir på nivåventilen, men noe reaksjon skal det være. Er det "normal" fjæring bak, men bare at bilen er veldig lav, eller er den også veldig stiv og stumpete? Sistnevnte tyder på defekte gasskuler.

 

Posted

Flott, ikke noe elektronikk som kan kødde det til altså. Det var da enda en lettelse.

 

Synes ikke den er ubehagelig å kjøre, virker til å fjære greit over fartsdumper, ikke noe smell eller dunk.

Mulig jeg var litt kjapp med regulatoren, skal gi det ett minutt når jeg prøver meg igjen :)

 

Ser at oljerørene er godt rusta, er dette samme dimensjon som bremserør?

 

Posted

Pussig.

 

Nå målte jeg de som går fra 3-veis koblingen midt under og de er nøyaktig like tykke som bremserørene, og nippelen inn på klokkene er 10mm/1 med 11 mm hode.

 

 

Posted

Mener at rørene forfra og bakover til ventilen er litt større mens rørene fra ventilen til gasskulene er samme som bremserør..

 

Følg rør hele veien forfra og bakover til ventilen og se om ting er i orden. Det er ganske vanlig at det ruster hull i røret der det passerer gjennom i venstre forskjerm, om bilen har vært dårlig vedlikehold skal du ikke se bort fra at noen kan ha gjort noe "lurt" der slik at det ikke er trykk bakover..

 

Posted

Store Kineser!

 

Oljerøret fra motorrom er relativt nytt, men det er skjøtet på et bremserør som går bakover.

Ikke ligger det i "sporet" sammen med bremserørene heller, men er plugget fast i dørkens laveste punk..og det er klemt nesten flatt.

 

*Ut og kjøpe rør*

 

Oljen bør nok også byttes, er vel den sagnomsuste ZHM olja som skal på?

 

 

 

Posted

Det er ikke ZHM på 210 sånn som på 124, det er en annen spesifikasjon. Det skal være en olje som oppfyller MB-spesifikasjon 344.0. :)

 

Originalt går røret/slangen fra pumpen ned og ut foran venstre forhjul, kobling over til rør, følger over hjulbuen, er skjøtet i bakkant av hjulbuen litt inn ved venstre forhjul og fortsetter derfra bakover til hydraulikkventilen, om jeg ikke husker feil. :)

 

Husk at røret som går fra motorrommet og bakover (og returen) ikke har bremserørdimensjon, men er litt større. 6 eller 8 mm.

 

Posted

jeg byttet på min for noen uker siden.

De ut til kulene er bremserør, de andre er annen dim (de til og fra ventilen.

Jeg tok ut bakstillingen å da var det enkelt å legge opp nye rør.

Det høres ut som mye jobb,men er ikke så ille.

Ned med eksos, av med parkbrems vaierene, skru av caliperene (kan henge i slangen), mellomaksling,stabbstagg, dempere og de i subframe tenker jeg. Jeg gjorde dette på under en time. Byttet foringer i subframe samtidig.

Posted

Nytt rør fra front til ventil er på plass, den hever og senker på høyre siden, mens venstre står dønn stille, snakk om slagside :)

Får bytte alle rør som er i morgen, er så fulle av rust at det uansett er på høy tid.

 

Tusen takk for innspill og hjelp så langt!

 

 

Posted

Om det har kommet inn luft i systemet mellom ventil og "demper" må man ofte gynge en god del på bilen før den "kommer" på den siden. Bra det begynner å skje ting i hvert fall og at du finner ut av det og får fikset - det er utrolig hva slags idiotløsninger folk kan finne på.. :P

 

Posted

Jo takk, det begynner å gå seg til nå. Artig å være Mercedes-eier for første gang, selv om det er en gammal skute.

Komforten innafor dørene er det ingeting å si på, til og med føner i rompa, DVDskjermer til kiddza og tysk talekommando...Synd den ikke funker på gassen.

 

Hadde ikke forventet annet en trøbbel for en bil til 6000 kr, men så langt har jeg ikke brukt mer en 3000 kr på 4 bremseskiver/klosser, 10 meter kobberrør og nytt eksosanlegg. Men best av alt, svigerfar har samme doning, så nå blir det stille fra den kanten.

Posted

Jeg skal ta å legge ut bilder til slutt, når jeg har klart å få vogna i vater:)

 

Må si at Merc er grei å jobbe med, selv om "alle" skriker om at det er dyre deler.

Fint å bo nærme EU, og ha en postaddresse som depot. (De må ha noen fantastiske avanser hos BOS, tett på landeveistyveri).

 

Posted

Interessant at du nevner - er med i en del andre forum hvor det tydelig går frem ved innmelding at betalt medlemskap gir fordeler.

Mulig jeg er treg, men jeg har ikke sett noe til promo's. Må jeg dypdykke for å finne ut hvordan man blir betalende medlem?

 

Posted

Mercedes deler er ikke dyrere enn man gjør det til. F.eks. har jeg nå undersøkt pris for bremseklosser foran og bak, bremseskiver bak og handbrekksko til 190´n. Ca 1600,- inkl. frakt inkl medlemsrabatt for OSP-deler fra mbspecialist. Dette er i flg. min oppfatning, ikke dyrt.

Skruvat skal til sammenligning ha 1600 + frakt for deler de kaller for "skruvat" som da antagelig er Kina-deler, det blir betydelig dyrere med f.eks Bosch fra skruvat.

Helskrudde priser kaller de det...

Jeg har og undersøkt prisene på kvalitetsdeler fra eurodel.no og, men mbspecialist kommer billigst ut...

Posted

Kjøper deler stort sett enten fra Tyskland (www.rexbo.de eller originalt) eller på Auto-Trio med klubbrabatt. Da blir det stort sett anstendige priser på det meste som ikke er super-ukurant. :) Har jo 20% på diverse BOS også, men det er ofte skrekkelig dyrt likevel, dog ikke verre enn originaldeler til andre merker fra norsk merkeforhandler..

 

Posted

Jeg kjøper deler hos autoroyal (org.mb deler), båstad bil (org.mb deler og alt.deler) og Bos med klubbrabatt. Jeg kjøpte noen deler hos bos for litt siden å de var billigere enn alle andre steder.

 

MB er de billigste på deler som jeg har vært borti.

Posted

Lurer litt på om den lokale BOS avdelingen jobber med egne satser, for jeg fikk bakoversveis når jeg sjekket hva nye "dempere" kostet.

38000 kr for paret! Tyskland kunne jeg få originale Sachs for rundt 4000.

 

Nå viser det seg at det ikke blir nødvnedig å bytte disse, det er rørene som er problemet og antakelig møkk i regulatoren.

Blir en lang kveld på meg, knotete å komme til siden jeg ikke har en skikkelig grav å stå i.

  • 2 weeks later...
Posted

Update:

 

Alt funker som det skal etter å ha byttet tilførselsrøret, rørene ut fra "splitteren", filter, olje og blåst ren reguleringsventilen.

Hever og senker på rundt 10 sek v/1500 omdr. Det er kanskje noe man bør merke seg.

Går bilen på tomgang så er det ikke sikkert det skjer noe i det hele tatt når man kjører regulatoren manuelt. Trykket blir for slapt til at den løfter seg av hjelpefjærene. Dette endret seg når jeg fikk renset ut rørene, men fenomentet sendte meg ut på ville veier i starten.

Så få guttungen til å jage gassen mens man tester.

 

Tok i samme slengen å bytta bremserør og slanger, siden jeg like vel måtte opp med alle klips og klemmer.

Utrolig nok er det 10 ganger mer jobb å få ut bremserør enn å sette på nye. Jeg endte med å kappe på 8-10 plasser for å få de ut, mens inn gikk som en lek (siden det er kobber-rør jeg).

 

Vet ikke om noen har laget en "how to fix SLS" her, men fant veldig mye nyttig info på engelske sider.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...