Eirik Tømmerås Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 Jeg har dratt frem noen Penta-felger å lagt sommerdekk på de. Men, kona fikk beskjed om at lakken innvendig hadde sluppet, og at de ikke garanterte at det ble tett. Og det stemmer det, ene hjulet er flatt før jeg har fått de på bilen. Lakken har dessuten sluppet på innsiden av felgene, mens fremsiden er bra. Det hjulet som lekker tenker jeg å fylle i en "lappesaker på boks" da jeg har god erfaring med det fra tidligere. MEN! Noen som har erfaring med lakktyper og grunning til alu.felger? Blir det veldig feil å sandblåse først? Dette har jeg aldri vært borte i før, det nærmeste er lakkering av ståfelger med Biltemalakk. Quote
Rudi Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 Når jeg har pusset opp felger har jeg jevnpusset de med 500 papir, brukt fyllergrunning som er oppgitt å funke på alu, pusset den igjen og lakket med base og klarlakk. mercedes 744 funker meget fint på felg Nå skal det sies at felgene jeg har strekt opp ikke har vært veldig ille i utgangspunktet. Sandblåsing kan man gjøre med FIN sand, så samme prosedyre som jeg skrev over. Evnt glassblåse. En del jobb men er verdt det når man ser resultatene Grunning jeg har brukt er Lesonal Primer Filler 2k, Lesonal Vannbase og Roberlo HS420 Klarlakk (2k såklart) Vil vel si at man med fordel kan bruke tynnerbasert base da den har en kortere flashoff tid(tid før neste strøk) og er enklere å legge uten skjolder i kriker og kroker. Tynnerbase får man visst hos JL trading i norge, eller evnt hos Tipro i sverige (garantert flere i sverige og men det er det stedet jeg vet om) Quote
Tor Anton Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 Jeg har levert flere sett felger på sandblåsing og pulverlakkering. Jeg trodde at de måtte glassblåses for å få det bra,men slik var det ikke. De jeg har brukt bruker aluminiumsuflat (tror jeg det heter). Selv med sandblåsing så blir det strøkent da du får på lakk. Glassblåsing er nesten for fint, blir helt glatt. Quote
Rudi Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 Avhenger veldig av hva type pulverlakk man bruker. Noen typer fyller veldig bra og andre ikke. Aluminiumsilikat regner jeg med du sikter til. Quote
slippern Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 Tok og pusset og lakkerte opp noen 19" felger, var nøye på grunnarbeidet, så resultatet ble bra.. Det som ikke ble bra etter hvert var at jeg hadde brukt Biltema sin felglakk, den lakken kan jeg trygt la være og anbefale Quote
Rudi Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 Biltema sin felglakk, den lakken kan jeg trygt la være og anbefale En 1-komponent lakk vil jo aldri bli veldig holdbar og bra... og på en felg vil det jo være en oppskrift på dårlig resultat uansett merke... Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 11, 2016 Posted May 11, 2016 Jeg leverte noen felger til oppussing, å dem ble kjemisk renset, sandblåst og pulverlakkert. Ble veldig greit det. Men nå ønsker jeg ny farge på dem, hva bør jeg gjøre? Hva pusser jeg ned denne litt harde lakken med? Quote
Tor Anton Posted May 12, 2016 Posted May 12, 2016 er de ikke brukt så de er rene og strøkne hadde jeg bare brukt en pusseklut å pusset, vasket og lakkert de. Quote
Rudi Posted May 12, 2016 Posted May 12, 2016 er de ikke brukt så de er rene og strøkne hadde jeg bare brukt en pusseklut å pusset, vasket og lakkert de. Jeg har tatt utgangspunkt i at felgene er brukt etter lakkering. Quote
Olaf Posted May 13, 2016 Posted May 13, 2016 ...eller bruk PlastiDip, så kan du bare rive det av og skifte farge igjen om en stund, hvis du ombestemmer deg... Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted May 13, 2016 Author Posted May 13, 2016 ...eller bruk PlastiDip, så kan du bare rive det av og skifte farge igjen om en stund, hvis du ombestemmer deg... Med vennlig hilsen, Olaf Hvordan legger man på PlastiDip? Man kan jo ikke dyppe felgene i det stoffet Quote
Olaf Posted May 14, 2016 Posted May 14, 2016 Joda, men det er vel greit for å prøve seg fram til en farge som man kan legge permanent med ordentlig lakk etterpå. Forøvrig ligger det en fin beskrivelse av oppussing av Barockfelger her: http://benzgarage.de/ -> TECHNIK -> Felgenaufbereitung Rudi, som fagmann, vet du om det ofte brukes feil pulverlakk på felger, eller er de generelt fortsatt for lite fleksible? Jeg spør fordi jeg endel ganger har sett sprekker i lakken på pulverlakkerte felger, enkelte har nesten sett ut som om de er marmorert. Det har stort sett vært like utenfor navet på forhjulene på biler som kjøres ganske hardt, så det virker som om lakken ikke har klart den lokale varmeutvidelsen i lettmetallfelger. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Rudi Posted May 14, 2016 Posted May 14, 2016 Et resultat av for dårlig rengjøring/sandblåsing av felgene før pulverlakk ofte. Fagmann? jeg er hvitevarereperatør jeg Quote
Olaf Posted May 15, 2016 Posted May 15, 2016 Min feil, men du har formidlet såpass detaljert kunnskap om lakkering at jeg trodde det er/har vært yrket ditt! Sjøl har jeg holdt på med salg/montasje av lakkeringsutstyr i mange år, så du klarte å overbevise en som er fagmann på den tekniske siden! Du skulle latt oss beholde illusjonen! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Rudi Posted May 15, 2016 Posted May 15, 2016 Min feil, men du har formidlet såpass detaljert kunnskap om lakkering at jeg trodde det er/har vært yrket ditt! Sjøl har jeg holdt på med salg/montasje av lakkeringsutstyr i mange år, så du klarte å overbevise en som er fagmann på den tekniske siden! Du skulle latt oss beholde illusjonen! Med vennlig hilsen, Olaf Har hatt mine timer med praksis og studier om lakk Fagfolk er ikke nødvendigvis det beste alltid. Jeg brenner for kunnskapen om slikt, og prøver å sette meg godt inn i det jeg driver med. Quote
rebell Posted November 26, 2016 Posted November 26, 2016 Har desverre fått noen mindre skader på 19" AMG-felgene på min SL. (noen var der når jeg kjøpte bilen - en skade forårsaket jeg selv på en fortauskant) Har prøvd å pusse litt og flekklakke - men der blir fargeforskjell.(er vel litt mye perfeksjonist) Spurde hos BOS om fargekode - men vanskelig å få tak i ? Ikke så mye at det lønner seg å få de helrenovert - men litt irriterende likevel ! Fikk et tips hos BOS om at jeg kunne montere AlloyGator felgkantbeskyttere.De hadde montert på noen biler. Disse beskytter og vil skjule det meste av kantskadene. Har sett litt på disse - bl.a. monteringsvideo - og ser ikke så verst ut ! (i tiln. samme farge - grå/sølv) Har nå bestillt 1 sett. Pris ca. 1000 kr. Noen som har erfaring og synspunkter på dette ? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 26, 2016 Posted November 26, 2016 Visst du er petimeter, blir du aldri fornøyd før du kjøper nye. Klarer du derimot noe smått, som kanskje bare du ser, eller er klar over, så kan et felgverksted som pusser opp felgene dine fra bunn av være et godt alternativ. Quote
Recommended Posts