gr8pics Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 Hva er best for stop av rust, og hvorfor? Vet mange sverger til Owatrol, men har hørt andre mener syregrunning er bedre, synspunkter/erfaringer? Quote
Rudi Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 Sandblåsing, Bilt hamber De-oxgel noen timer, etterfulgt av 2 komponent epoxy er det jeg har best erfaring med. Quote
Olaf Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 Owatrol er veldig bra for å binde eksisterende rust, problemet er at den evt. må ha et sperreskikt før den kan overmales med noe annet enn maling/lakk basert på alkydolje. Du kan bruke alle Quick-fargene, og hvis du kjøper Bengalakk, er den nå tilsatt Owatrol ved produksjon, og binder rust ganske bra. Bruksområdet er avgjørende. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
gr8pics Posted April 23, 2016 Author Posted April 23, 2016 Takk for tips! Endte opp med en boks syregrunnig som denne, greit valg? Tenkte bare ta ladedrillen og noe stålbørster i ulike former surve av det som går, så legge 2-3 lag med denne, maskere hjulbuene og tåkelakke kantene, tror det blir sånn noenlunde greit på en armlengdes avstand ift hva det koster av tid og penger. Eller er det noen ivrige karosseri eksperter her som har lyst på en helgejobb til grei timepris? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Rudi Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 mulig du kan klare å få det til å se noenlunde greit ut på et par meters hold men.... mest trolig er arbeidet mer eller mindre bortkasta da det antagelig ikke tar store tiden før det ruster igjen. Quote
gr8pics Posted April 23, 2016 Author Posted April 23, 2016 Ja, varer ikke evig, men det er vel umulig å fjernet dette helt uansett, når det har begynt å boble i lakken, eller har du noen anbefalinger på noe bra verksted som har spesialisert seg på underverker? Bytte to hjulbuer med lakking blir vel fort 15-20 000, eller behøver det ikke koste så mye? Quote
Rudi Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 må du bytte de da... skikkelig sandblåsing etterfulgt av behandling med deox-gel og epoxygrunning holder normalt bra... Quote
gr8pics Posted April 23, 2016 Author Posted April 23, 2016 Sikker på det? Lyst på en ekstra jobb kanskje? Quote
Arnfinn Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 Syre grunning skal brukes på helt rustfrie flater. Så hvis du ikke sandblåser må du bruke owatrol, brunox eller tilsvarende. Er i vertfall min oppfatning. Quote
Rudi Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 rustfjerning uten sandblåsing og bruk av kjemi er i mine øyne bortkasta arbe. Quote
FrodeS Posted May 10, 2016 Posted May 10, 2016 Det er fullt mulig å fjerne rust og få det til å holde seg unna. Man må bare bruke litt tid. Som Rudi, så sverger også jeg til sandblåsing og rikelige mengder kjemi. Selv har jeg brukt greiene fra www.chemical.no, og er godt fornøyd. Quote
Recommended Posts