Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har alltid hatt bensin biler, så jeg blir nødt til å stille noen dumme spørsmål ang diesel biler.

DPF, er et avgass filter, og ikke et drivstoff filter, ikke sant?

Hva med drivstoff filter, er det ikke dette på feks 220CDI? Regner med at svaret er ja her, men hvor sitter dette, og er det vanskelig å bytte? Dieseldyr?

Så, det med DPF, ser noen tar de ut og deler de, hakker ut innmaten, hvorfor? Er DPF bensinmotorens svar på katalysator? man kan da vel isåfal ikke fjerne innmaten uten videre?

Ser også at de koster 3-4000 nye, hvorfor da bruke så mye tid og arbeid på ovennevnte, vil ikke motoren jobbe mer optimalt med org oppset, med mindre man justerer motor for nye verdier?

Som sikkert fler har fått med seg, driver motoren min å fusker litt om dagen, men det kommer og går, og hadde jeg ikke vist bedre, så hadde jeg sagt at det var rusk i forgassern  :lol:

men, jeg får ikke opp noe konkrete feilmeldinger vedr hverken DPF eller andre drivstoffrelaterte problemer, ECU?

Håper å få lest av med Star til uka, men itv, hadde det vært ok å vist litt mer, hilsen stabukk som aldri gir seg!

Posted

Ja, så hvis jeg er fryktelig kynisk og egostisk, og nekter betale tusenvis av kroner for å bytte, så er det så enkelt som å fjerne det altså? Vil det ryke fysisk mer av eksosen som gamle diesel motorer gjør, uten?

Regner med at motor må remappes ift ny måling gjennom lambda sonde osv?

Isåfall, skal man gå igjennom alt dette for å fjerne det hele, så koster det jo snart like mye som å sette på nytt, eller hur?

Hvor mye effekt kan man tape på en 220CDI 170 med DPF da, er det marginalt?

Posted

du får feil avgass ved å ta bort partikkel filteret...og du får feilmeldinger om du tar det bort,om du ikke får "programert" om ett eller aent i softwaren..noe en ikke kan gjøre hos orginal verksted.

Hva er vel 3-4000 kr for å ha bilen iorden...hadde du snakka om 20 tusen..så hadde jeg forstått problemet..men finner du nytt partikkel filter til 3-4000kr ..så hadde jeg iallefall fiksa det.

Selv om jeg tror nok at kvaliteten på ett "nytt" dieselpartikkelfilter som koster så lite...er nok noe som garantert ikke er av BRA kvalitet...som kan resultere i at du må bytte igjen mye tidligere enn ved kjøp av orginalt..eller kanskje tilogmed ett brukt av en "skadebil" eller lignende.

Posted

Mye av grunnen til at folk fjerner dette er vel strengt tatt fordi de lager trøbbel. EGR og DPF lager en del trøbbel, mest pga bruksmønster og for dårlig kunnskap, men dog. Bilselgere har solgt dieselbiler til folk som kjører stort sett 5km til og fra jobb og da får man ikke dette til å fungere særlig bra.

På jobben har vi tre transportere, min som går på "langkjøring" hver dag, en som går "langkjøring" et par ganger i uka, og en som stort sett går rundt i nærområdet.(ca 60.000km på 6 år)

De to førstnevnte har det aldri lyst ei motorlampe på, aldri trengt verkstedbesøk for manuell renbrenning av DPF eller noe.

Sistnevnte har vel vært inne for DPF trøbbel og EGR trøbbel minst en håndfull ganger. Småkjøring og moderne dieselbiler hører ikke sammen.

Posted

Skjønner, og alt som følge av miljøvernsreguleringer.

Regenerering av DPF, er det noe man gjør på eller av bilen?

Kan et tett filter som følge av småkjøring bli gradvis bedre av langvarig langkjøring over tid, eller er tett tett når det først er blitt det? Tenker litt som på en sotet vedovn, hvis du brenner lenge nok med høy temp så brenner du bort soten igjen, men det funker kanskje ikke sånn på bil?

Posted

Bilen regenererer dpf selv, når bilen har oppfylt en del kriterier. temp osv. forutsetter også lang nok kjøretur for å fullføre prosessen. en langtur ofte nok vil som regel minske på problemet, men når det er gått for langt må man gjerne gjøre det manuellt.

da igangsettes prosessen  med star.

Posted

Så man kan da altså kjøre en regen med DPF montert gjennom Star? Tar den prosessen lang tid?

Kan man ha tett filter selv om det ikke kommer opp som feilmelding? Prøver å finne ut av hvorfor min fusker om dagen, kan ikke si det er limpmode, for den går ikke jevnt dårlig, men ujevnt, nøkker og henger litt om hverandre, spesielt på lite gasspådrag på landevei, hvor man bare gir litt gass for å trekke bilen fremmover.

Drivstoff/diesel filter, finnes det på disse bilene? Kan det være fullt av dieseldyr og forårsake ujevn tilførsel av drivstoff?

Posted

Med star kan man lese av fyllingsgrad på filteret med mer. igangsette tvungen regenerering, prosessen er forskjellig på forskjellige biler. har du noen avlesning med star på bilen din da? Tett filter vil gi feilmelding under forutsetning at sensorer fungerer som de skal.

Nå vet ikke jeg hvordan bilen din egentlig oppfører seg, men det er ikke noe converter eller lockup trøbbel som gjør at den "nøkker" da?

Posted

Får muligens litt star hjelp imorgen fra et annet medlem her, så da kan jeg forhåpentligvis få avdekket litt mer.

Converter er jo en kjedelig og kostbar mulighet, men er det vanlig på 211 facelift da? Lockup, i automaten mener du? Det er isåfall også en veldig sjelden feil på denne bilen, kun 1 gang iflg verkstedet, og da var det en ren kortslutning på en av solenoidene.

Her er siste feilrapport fra Carly for MB, en ganske omfattende en, kan jo se om noen av disse meldingene ringer noen bjeller?

Ps, elplate og olje er skiftet på kasse, men muligens ikke blitt resatt skikkelig etterpå, speedsenoren sitter jo på plata, så den feilen burde ikke komme igjen.

FaultReport_CarlyForMercedes.pdf

Posted

lockuptrøbbel er gjerne solenoid som forårsaker ja. at ditt verksted har kun byttet en forteller lite om hvor utbredt det er ;)

om bilen er facelift eller ikke har lite å si på convertertrøbbel...

Posted

Nu vel, han har vært MB mekanikker siden 1970, så jeg antar han har rimelig god erfaring med det meste, uten at han vet ALT :)

Ser ingen feilmelding ang lockup, så vi vår vente å se hva Start sier...

Posted

Jeg er hvitevarereperatør, jeg har på enkelte feil omtrent aldri vært borti det mens andre er borti det daglig. ;)

Jeg kjenner flere som har hatt trøbbel med solenoiden. Det ene tilfellet var det og konstatert at converter måtte byttes, men det var solenoiden som var problemet.

Posted

Jada, jeg ser den, men rart at ikke engang Autotrio hadde dette på delelista si da, hvis den ryker så ofte :)

Anyway, håper dette bare er en bagatell  :?

Posted

*PROBLEM SOLVED*

Det var hverken converter eller lockup, men fuel temp sensor, byttet på 5 min, nå er motor frisk og rask igjen, tror nesten jeg fikk 50hk tilbake også jeg :) Bank i bordet, håper det ikke kommer tilbake igjen.

Hjertlig takk til @Marevan for tilkobling og diagnose med Star på en søndagskveld :))

Posted

Godt det var noe enkelt og billig!

Fikk du sett på/spurt om vakuumpumpen? Jeg sett en knapp på at den er på vei til å ryke. Det lignet veldig på det jeg opplevde.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...