espenmal09 Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Etter å i desperasjon ha kommet i skade for å helle på firedobbel dose (!) injektorrens pluss cirka 12 liter 98 oktan bensin har bilen av og til blitt vanskelig å starte. Den går helt fint, men selve startingen er tidvis ett problem, både kald og varm motor. Håper at det skal "gå over" når additivene engang har kommet gjennom systemet.. Men, skal man høre bensinpumpen på både kald og varm motor når nøkkelen er i nest siste posisjon? Quote
Marevan Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Pumpa høres når du vrir om før du skal starte, og så stopper den etter et par sekunder. Jeg vet ikke om den har føler på trykket. Det er det samme om motor er varm eller ikke. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Marevan Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Har du forresten lest ut feilkodene av den? Kanskje du får noen tips av de? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
espenmal09 Posted April 21, 2016 Author Posted April 21, 2016 Har du forresten lest ut feilkodene av den? Kanskje du får noen tips av de? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal gjøre det. Er det jobb for verksteder med peiling på MB kanskje? Fører nå logg på når bilen starter greit og når den ikke gjør det. Virker ganske tilfeldig (virker som det skjer mest når bilen har stått noen timer, men ikke helt kald). Det lukter kanskje elektrisk problem.. Quote
tommern57 Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Bensinpumperele er vel et godt sted å begynne? Quote
espenmal09 Posted April 21, 2016 Author Posted April 21, 2016 Bensinpumperele er vel et godt sted å begynne? Ja, jeg lurer på det. Det er vel ikke altfor dyrt heller. Quote
espenmal09 Posted April 21, 2016 Author Posted April 21, 2016 Når den krangler er oppførselene enten: Kjinner i 7-8 sekunder før den kommer. Eller den starter tvert men stopper igjen. Har aldri opplevd å ikke få start på andre forsøk. Quote
tommern57 Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Det er vel vanlig at disse releene kan løsne i loddinger inni så det er kontakt/ikke-kontakt om hverandre. Ellers er jo denna midt i værste perioden for motorkabelmatte. De prøvde noe miljøvennlig isolasjon som ikke var noe god løsning Quote
espenmal09 Posted April 21, 2016 Author Posted April 21, 2016 Men hvis bensinpumpa bryter pga kontaktfeil, da ville vel motoren stoppet i fart? Quote
Marevan Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Det er to pumper på din. Den ene kan være dårlig kanskje? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
espenmal09 Posted April 22, 2016 Author Posted April 22, 2016 Ja, det er visstnok to like pumper på den. Det er jo en del feilkilder å velge i. Synes det er vanskelig å feilsøke når problemet ikke er konstant. I dag tidlig startet den helt fint igjen... Ender vel med å bytte releer og pumper på måfå til den blir fornøyd Quote
Marevan Posted April 22, 2016 Posted April 22, 2016 Det er beskrevet brudd /vakkel i strøm også på noen forum. Visstnok i gjennomføringen under baksetet. Jeg ville målt om det er strøm til pumpene når du har problemer, i alle fall vridd for å høre at pumpene går. Gjør de ikke det, kan du forsøke å måle om de får strøm, eller overstyre relé manuelt. Det vil nok gi noen svar. Jeg har opplevd slik ustabilitet, og da var det pumpe byttet. Kanskje har den ene stoppet, og den siste synger på siste verset? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
espenmal09 Posted April 28, 2016 Author Posted April 28, 2016 Jeg fikk ikke start på bilen i kveld. Så dunket jeg både på bensintanken og på den pumpa som er lett synlig like ved differensialen. Da startet den fint. Vet jeg nå at det er en av eller begge bensinpumpene som er dårlige? Hvor sitter den andre pumpa - inne i tanken?? Quote
Tor Anton Posted April 29, 2016 Posted April 29, 2016 Det sitter de forran tanken å en eller to under plastdekselet litt lenger frem (under sitteputa i baksete) Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Marevan Posted April 29, 2016 Posted April 29, 2016 Vær forsiktig når du løsner plastskruene til det dekselet, det er lett å rive av bolten som sitter i karosseriet. De ruster fort. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
espenmal09 Posted April 29, 2016 Author Posted April 29, 2016 Så da har vi to pumper: Det bakerste er det lett synlige med eget lite plastdeksel nært tanken Det fremste er lokalisert over et større plastdeksel litt lenger frem Det er ingen pumper inne i tanken (som Falk-mannen foreslo). Stemmer dette? Quote
Marevan Posted April 29, 2016 Posted April 29, 2016 Ja, det stemmer. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
espenmal09 Posted April 29, 2016 Author Posted April 29, 2016 Da ønsker jeg å bytte bakre pumpe pluss bensinfilteret. Noen som har lyst på denne jobben!? Quote
Marevan Posted April 29, 2016 Posted April 29, 2016 Bytt bare den bakre pumpen først. Den er enklest å komme til. Dette klarer du selv, bare du får bilen noen cm opp. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
espenmal09 Posted April 29, 2016 Author Posted April 29, 2016 Ny pumpe er montert (av meg selv faktisk!!) Så får vi se om jeg får en litt mer pålitelig bil igjen Quote
Recommended Posts