HolgersEN Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Vet at flere her inne kjører med campingvogn bakpå sitt stjerneglis Derfor laver jeg denne tråden hvor man kan poste sine campingvogn bilder Quote
HolgersEN Posted April 21, 2016 Author Posted April 21, 2016 Vår vogn er ei Hobby 650WFU 2011 modell Kjørte den opp på sin årlige kontroll her om dagen med en 2015 modell Sprinter med V6 diesel. Man merket ikke at vogna hang på med denne bilen i front Quote
Megaoctane Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Er det "belastende" for bilen å trekke campingvogn? Bør man unngå å kjøpe bruktbil fra en som har dratt campingvogn i 2-3 somre? Tenker da på girkasse etc. Quote
HolgersEN Posted April 21, 2016 Author Posted April 21, 2016 All vekt er vel en belastning for en bil. Men er ikke skadelig da bilen er kontruert slik at man skal kunne trekke vogn og henger. Flere bilmerker har større kjølevifter hvis bilen kommer originalt fra fabrikk med hengerfeste. Nå har jeg kjørt noen somre og har aldri merket at bilen sliter på noen måte så lenge man kjører normalt. Men nå har jeg kjørt bil som har hatt grei motor, det hjelper veldig på at bilen "sliter" minder i oppoverbakker. Men bilen er nå konstuert for det og da skal den tåle det. Her om dagen trakk vi vogna med vår Saab 95 med diesel og automat. Da var vi oppe i det maksimale den bilen kunne trekke, var ikke noe som helst problem. Automatkassa giret fint og bilen hadde ikke problemer med å holde farten oppe (80kmt). Men merket jo at motoren måtte jobbe hardere kontra når vi kjørte med E250`en. Når det skal sies så merker jeg forskjell på E280CDI`en vi hadde med V6 kontra E250CDI`en vi har nå med 4 sylindre. V6 motoren jobber lettere kontra den 4 sylindrede. Men er ikke noe som helst problem å trekke vogna med 250`en. Den henger liksom bare på. Min mening om kjøring med campingvogn er: Skal man ha campingvogn så må man ha en bil med motor som står i stil med vekten på vogna. Da blir reisen veldig behagelig Quote
Eirik Tømmerås Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Campingvogn folket er som regel sindige mennesker. Greit at motoren kan trekke tungt til tider, men resten går som regel rolig for seg Konkluksjonen etter å ha kjørt Mercedes i 10 år er at disse bilene er, i motsettning til enkelte andre bilmerker, bygd for å dra... Quote
tommern57 Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Det er klart at en automat vil få litt ekstra belastning, som Terje sier, men holder man temperaturen på olja i sjakk, er det ingen ting som sier at det blir "brukt opp" av den grunn. Dagens motorer går såpass lett at i noen tilfelle så ser man faktisk at nyere turbomotorer faktisk trives bedre om den får trekke litt en gang i blant. Med dagens mange gear, så vil en moderne bil i dag bare surre å gå i et snevert turtallsområde, og til en viss grad råtne litt på rot. Dagens trafikkmønster er også med å hjelpe til her. Hvor ofte drar man på i dag, og lar motoren få jobbe litt? Når man henger på litt bak, får plutselig motoren jobbe litt for penga. Jeg vil påstå at man kan sammenligne med hvordan du føler deg i kroppen etter en uke sittende på et kontor. Da er det ikke ille å få en dag i hagen med litt fysisk arbe? Men selvfølgelig snakker vi om vekter som er innafor designkriteriet. Quote
FrodeS Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Vi her østpå, som ikke er stinne av olje må nok ta til takke med litt eldre redskap Sammen med tre kompiser har jeg denne: 1985-modell. Brun utvendig, brun innvendig. Det som er litt artig med den, er at den har nok vært lite brukt, godt vedlikeholdt, og fint lagret. I tillegg til at cabby generelt er kvalitet. Det gjør at den er egentlig i veldig god stand. Det er ingen ting som henger og slenger, herjet eller på annen måte ødelagt. Den ser nesten ut som den kommer rett fra fabrikken. Eneste er at noe plast begynner å bli dårlig, så vi måtte bytte ut en takluke, og det trengs noen klemmer til vinduene. Brukes i hovedsak på svenskerally hvert år, og i motsetning til de fleste andre, er ikke vi på fylletur. En ekstra bonus med denne, er at den ligger helt strøkent bak bilen. Jeg har tauet mye rart, og denne er helt super. Kabe 590XL vi hadde tidligere var et mareritt å drasse på. I stedet for fyllekule, stiller vi som vakter, og bidrar til sikkerhet på rally. Har for 2015 og 2016 også. Quote
Megaoctane Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 takk for gode forklaringer. da ble jeg litt klokere Quote
HolgersEN Posted April 21, 2016 Author Posted April 21, 2016 Saab`en vår med vognen kroket på når vi hentet den ut fra vinterlagring Quote
Hans Kåre Isdal Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 her er vår vogn. Det er ei 1992 modell tett og fin. Det virker som den er gått igjennom og fiksa det som var. Og det er vinterfortelt også. Så det er fint inne der når det fosser ned. Me har hatt gode turer med denne. Quote
Eirik Tømmerås Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Vi her østpå, som ikke er stinne av olje må nok ta til takke med litt eldre redskap Sammen med tre kompiser har jeg denne: 1985-modell. Brun utvendig, brun innvendig. Det som er litt artig med den, er at den har nok vært lite brukt, godt vedlikeholdt, og fint lagret. I tillegg til at cabby generelt er kvalitet. Det gjør at den er egentlig i veldig god stand. Det er ingen ting som henger og slenger, herjet eller på annen måte ødelagt. Den ser nesten ut som den kommer rett fra fabrikken. Eneste er at noe plast begynner å bli dårlig, så vi måtte bytte ut en takluke, og det trengs noen klemmer til vinduene. Brukes i hovedsak på svenskerally hvert år, og i motsetning til de fleste andre, er ikke vi på fylletur. En ekstra bonus med denne, er at den ligger helt strøkent bak bilen. Jeg har tauet mye rart, og denne er helt super. Kabe 590XL vi hadde tidligere var et mareritt å drasse på. I stedet for fyllekule, stiller vi som vakter, og bidrar til sikkerhet på rally. Har for 2015 og 2016 også. Vekker minner. Bodde mange år i ei sånn på -80 tallet da jeg kjørte gravemaskiner i Harstad. Dro den med en Mercedes 406. Det gikk ikke fort kan man si, ca 60 hk Quote
KennethJ Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Vekker minner. Bodde mange år i ei sånn på -80 tallet da jeg kjørte gravemaskiner i Harstad. Dro den med en Mercedes 406. Det gikk ikke fort kan man si, ca 60 hk Vår går ganske ok unna, det hjelper å ha 306hk og 4Matic foran Quote
CHARLIE Posted April 22, 2016 Posted April 22, 2016 Vår går ganske ok unna, det hjelper å ha 306hk og 4Matic foran Hva blir 0-100 da?? :lol: Quote
KennethJ Posted April 22, 2016 Posted April 22, 2016 Vår går ganske ok unna, det hjelper å ha 306hk og 4Matic foran Hva blir 0-100 da?? :lol: Det har vi ikke målt, det er jo ikke lov å kjøre raskere enn 80 med vogn bak. Quote
Jafo Posted April 22, 2016 Posted April 22, 2016 Dette er postet allerede her, men passer jo godt i denne tråden Quote
CHARLIE Posted April 22, 2016 Posted April 22, 2016 Vår går ganske ok unna, det hjelper å ha 306hk og 4Matic foran Hva blir 0-100 da?? :lol: Det har vi ikke målt, det er jo ikke lov å kjøre raskere enn 80 med vogn bak. Nei, du har jo selfølgelig rett i det.... Quote
KennethJ Posted April 22, 2016 Posted April 22, 2016 Har visst ikke målt 0-80 heller, men jeg skal på tur med vogna igjen i juni.. Skal prøve å huske det da Quote
Eirik Tømmerås Posted April 22, 2016 Posted April 22, 2016 Har hatt flere campingvogner opp igjennom, men har ingen nå. Leter etter ei som passer 190´n aldersmessig, og tenker da på ei etter 1990, men ikke nyere enn 1993 da jo 190 gikk ut av produksjon det året. Etter 1990 grunnet fast toalett og dusj... Men er veldig i tenkeboksen ang merke. Har jo litt lyst på tysk vogn til tysk bil. Det spiller ingen rolle om de skandinaviske vognene er bedre egnet til vinterbruk, da sånn bruk er utelukket. Da jeg har hatt Kabe, Cabby og Bjølseth alle med fuktskader, så må ingen fortelle meg at de skandinaviske er/var så mye bedre enn de mellom-europeiske. Quote
FrodeS Posted April 22, 2016 Posted April 22, 2016 Jeg testet med patrolen foran. Ca. 3,5 uke tok det. Quote
CHARLIE Posted April 22, 2016 Posted April 22, 2016 Jeg testet med patrolen foran. Ca. 3,5 uke tok det. Hehehe!! Herlig Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 22, 2016 Posted April 22, 2016 Dette er postet allerede her, men passer jo godt i denne tråden Digger det ekvipasje der Den her skulle vært moro å hatt Quote
Stian Posted April 25, 2016 Posted April 25, 2016 Vår går ganske ok unna, det hjelper å ha 306hk og 4Matic foran Hva blir 0-100 da?? :lol: Hva var 0-100 med 408hk og vogn Charlie? Quote
CHARLIE Posted April 25, 2016 Posted April 25, 2016 Vår går ganske ok unna, det hjelper å ha 306hk og 4Matic foran Hva blir 0-100 da?? :lol: Hva var 0-100 med 408hk og vogn Charlie? Hahaha!! Det gikk unna ja :lol: Quote
Stian Posted April 25, 2016 Posted April 25, 2016 Vår går ganske ok unna, det hjelper å ha 306hk og 4Matic foran Hva blir 0-100 da?? :lol: Hva var 0-100 med 408hk og vogn Charlie? Hahaha!! Det gikk unna ja :lol: Vil tippe du fikk retta ut kroken der ja. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.