Vianoman Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Vianoen min drar dårlig å vil ikke over 3000 omdr. Trodde det var luftmengdemåler, men ble ikke noe bedre da den ble skiftet. Har tatt en liten kikk nedi motor rommet å sett at oppå dieselfilteret er det en liten slange som er løs ut fra toppen av dieselfilter, og ikke går inn noen plass. Er det noen som har noen formening om hvorden skal stå?. De vanlige litt tykkere med diesel inn i filter og ut etterpå er der. Den litt tynnerer som ser løs ut, virker som en slags trykk/vakum slange. Kjenner ikke disse bilene så godt ennå, å kvier meg til å gå til Bertel. Da jeg var der sist kostet det over 50000 kr, å det er mye for en små barns familie. Quote
mbgal! :O Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Kjøp sånn china obd søker fra ebay, om motorlampa er på så klarer man faktisk funne feilkoder med sånn billig obd søker, til og med slette 😅 Quote
Vianoman Posted April 20, 2016 Author Posted April 20, 2016 Har flere sånne billig OBD2 dingser, men får ikke noe slags signal på denne bilen på noen av dem. Det er obd2 kontakt på den, men den virker død. Har en Nissan 4WD, å den får jeg kontakt med, men skjønner vel igrunnen ikke så mye av det jeg får ut på skjermen. Er en vanlig hobby mekaniker, å greier det meste, men på dette OBD2 feltet så skjønner jeg ikke hva det er disse kodene osv. Er vel en skikkelig diagnose som må til regner jeg med. Quote
RuneT Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 En av mine 2,2cdi fikk samme symptom. Ingen lamper. Jeg tok av innsugslangen der den går inn på spjeldhuset. Spjeldet fikk ikke beveget seg pga sot som trolig kommer fra at EGR-ventilen er stuck i åpen stilling. Den vil da dra inn sin egen eksos hele tiden. Tror jeg har en tråd på dette. Skal se om jeg finner den når jeg har tid. Quote
RuneT Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Der fant jeg den: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=16655.90 Quote
Vianoman Posted April 21, 2016 Author Posted April 21, 2016 Dette må jeg sjekke ut mer ja. Er det lett å se motoren som driver spjeldet nedi der?. Skal ta av luftfilterboksen å se hva som åpenbarer seg nedi der. Så at du Rune hadde litt anna dieselfilter enn min 220 motor, hvor jeg har en slange som jeg ikke finner ut hvor skal?. Kanskje den løse slangen er en mulig feilkilde?. Skal ihvertfall sjekke alt jeg kan før jeg må overgi problemet til Bertel & co, å da må jeg sikkert(som vanlig i banken å låne penger, he he.) Quote
RuneT Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Er det lett å se motoren som driver spjeldet nedi der?. Skal ta av luftfilterboksen å se hva som åpenbarer seg nedi der. Så at du Rune hadde litt anna dieselfilter enn min 220 motor, hvor jeg har en slange som jeg ikke finner ut hvor skal?. Kanskje den løse slangen er en mulig feilkilde?. Skal ihvertfall sjekke alt jeg kan før jeg må overgi problemet til Bertel & co, å da må jeg sikkert(som vanlig i banken å låne penger, he he.) Slangen på dieselfilteret kjenner jeg ikke til. Tror ikke jeg har hatt den versjonen på noen av mine. Husker ikke om det er lett å se motoren på spjeldhuset. Antar den er integrert i spjeldhuset sammen med et printkort elns. Jeg mener du skal kunne bevege spjeldet med handa. Sjelden feil med mekanismen, men pga sotet rundt spjeldet kan det sitte ganske fast. Tar en time å gjøre reint der, men det gjør du greit selv. Jeg er også bare på hobbymekkenivå og knapt nok det Quote
Vianoman Posted April 21, 2016 Author Posted April 21, 2016 Da har jeg vært hele kvelden og halve natta i garasjen. Gikk greitt å skru av luft og diesel filter, å komme til denne slange stubben oppå den eksos spjeldet, men der stoppa det au. Den slangen var helt umulig å få av, holdt på med div redskap, men måtte gi meg etter noen timer da det ikke var skinn igjen på knokene og ellers. Lurer på åssen det er mulig å få av den slange stubben uten å ødelegge nevene nedi det trange motorrommet??. Må vel berre krype til korset å kjøre opp til Bertel & co. Quote
Jafo Posted April 22, 2016 Posted April 22, 2016 Vianoen min drar dårlig å vil ikke over 3000 omdr. Trodde det var luftmengdemåler, men ble ikke noe bedre da den ble skiftet. Har tatt en liten kikk nedi motor rommet å sett at oppå dieselfilteret er det en liten slange som er løs ut fra toppen av dieselfilter, og ikke går inn noen plass. Er det noen som har noen formening om hvorden skal stå?. De vanlige litt tykkere med diesel inn i filter og ut etterpå er der. Den litt tynnerer som ser løs ut, virker som en slags trykk/vakum slange. Kjenner ikke disse bilene så godt ennå, å kvier meg til å gå til Bertel. Da jeg var der sist kostet det over 50000 kr, å det er mye for en små barns familie. Får det sympromet ofte og oftere på min. Min ODB dings ga meg melding om overboost og EGR issues (en "reboot" løser problemet) og "ny" turbo ligger klar for montering i garasjen... Quote
kjt Posted April 29, 2016 Posted April 29, 2016 Med denne scanneren får du "verkstedtilgang". Da får du opp feil som du ikke får fram med en billig obd leser. Har selv kjøpt denne. Og får frem feilkoder som ellers bare får frem med verksted feilkode leser. Sent fra min SM-G920F via Tapatalk Quote
Recommended Posts