Jump to content

Recommended Posts

Posted

Stå i ro med bilen,gir ned i 1. og så tilbake til 3.

Gi gass og bilen starter da i 1 forså å dra den helt ut i alle gir.

No sånt.

 

1.?? er det valg om 1. gir på 300d?

Posted

Så vidt meg bekjent starter alle disse(diesel) i 1. gir. Man kan derimot velge å låse i 1. gir om man kjører i en hastighet litt under gangfart, eller står stille med velgeren i 2, da girer den først når man dunker borti turtallsperre. Dette opphører så fort man flytter girveleren til 3dje gir. Ellers er det 2. gir når man setter girvelger i 2.

 

 

Posted

Skal være slik. Ved kick down så går den i 1.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

Nei, skal IKKE være sånn.

 

 

Så vidt meg bekjent starter alle disse(diesel) i 1. gir.

 

Da bekjenner du feil. Kun turbodiesel om starter i 1. De andre starter i 2. til normalt, og går ned i 1. om man gir på litt ordentlig, eller låser spaken i 2. før man starter.

Posted

Stå i ro med bilen,gir ned i 1. og så tilbake til 3.

Gi gass og bilen starter da i 1 forså å dra den helt ut i alle gir.

No sånt.

 

1.?? er det valg om 1. gir på 300d?

Jeg mente `sett girspaken ned til 2..og deretter tilbake i 3-så vil bilen starte i 1.gir....etc`

Funker sånn på 230E med bensinmotor og automat,

samme opplegg på dieselbilene?

Posted

Så kun den sterkeste diesel motoren begynner i 1.? Lite logisk det da?

 

Ja, egentlig ganske logisk. Den er høyere giret enn sugeidesel, og er like slø inntil den begynner å lade ordentlig. 1. giret dras veldig kort, før den legger inn 2., som dras vesentlig lenger.

Posted

er det ikke riktig at den skal gire ned til 1 da du står stille å tar kick-down? det gjør min, hva er galt??

Min starter faktisk i 1. gir og det har den alltid gjort(så det er ikke bare TD Turbo/Turbodiesel), samt 250TD men en 230TE jeg har kjørt gjør ikke det. Der måtte man trampe inn kickdown, eller slenge velgeren i 2. gir før man trådde på.

 

Som FrodeS nevner, første gir ved normal kjøring på min bil samt hans, er meget kort, min girer ved rolig kjøring inn 2. giret allerede ved rundt 1600rpm.

Posted

Jeg ga litt forsiktig gass og sjekket her en dag. Da gikk den fra 1. til 2. ved ca. 1800 rpm, og fra 2. til 3. ved 3000.

 

Jeg tror kun det er turbomodellene som skal starte i 1. uavhengig av hvor mye gass man gir. Mulig E/S gjør noe forskjell på bensinutgavene?

Posted

Da får jeg vel sjekke turtallet mitt litt nøyere også da  :P Jeg forstår ikke helt hvordan du kan være så bestemt på at det er bare turbodiesel som starter i 1. gir, men  :o

Å starte min bil i 2. gir vil være usedvanlig tungt.. Samme med 250D den går jo såvidt fremover selv i 1. gir  :lol:

Posted

Da får jeg vel sjekke turtallet mitt litt nøyere også da  :P Jeg forstår ikke helt hvordan du kan være så bestemt på at det er bare turbodiesel som starter i 1. gir, men  :o

Å starte min bil i 2. gir vil være usedvanlig tungt.. Samme med 250D den går jo såvidt fremover selv i 1. gir  :lol:

 

Mener det skal være sånn.

 

Jeg stusset på det samme da jeg testet en 300D for noen år siden. Det gikk jammen smått. Ga jeg på litt mer, så fikk den det travelt med å gire ned, og selv om det ikke akkurat ble noen nakkesleng av det, så var det ikke veldig komfortabelt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...