Jump to content

Recommended Posts

Posted

OM601/2/3/4/5/6 kan få problemer med lekkasje der dyserørene er festet på dieselpumpa. Symptomer er at bilen kan være vrang å starte, og at det lekker diesel. Vrang å starte blir den fordi det kommer luft inn. Da renner dieselen tilbake til tanken, og bilen må lufte frem ny diesel før den fyrer. Disse er selvluftende, så de vil starte etter hvert, men det sliter veldig på batteri og starter. Min 1992 300 TD Turbo OM603 måtte kinnes ca. 30 sekunder for hver gang den skulle startes.

Problemet oppsto litt plutselig, selvsagt en gang det passet skikkelig dårlig. Da sto bilen noen dager, og den sto med snuta høyere enn bakenden. Deretter ble den ganske fort verre, og det var nok at den sto flatt 5 minutter før den igjen var vrang å starte.

Disse problemene kan ha flere årsaker, men de er alle relatert til slanger eller rør som ikke er tett. På min viste det seg å være o-ringene som sitter under hylsene dieselrørene er skrudd fast i.

For å gjøre jobben trenger man én o-ring pr. sylinder (noen i reserve er lurt), samt et spesialverktøy. Hazet leverer den pipa, og den har nummer 4556. Her i Norge føres disse av Rodin.

O-ringene er 16*2 mm, og det anbefales av type VITON. Noen bruker 15*2 mm. Det skal også fungere, men da blir det litt mindre spenn i ringen, og det vil lettere begynne å lekke.

Jobben er relativt enkel, men det er veldig viktig med renslighet. Får man et sandkorn ned på feil sted, kan det sette seg i en dyse, og blokkere den.

Gangen i det:

1. Gjør rent så godt du kan. Trykkluft, bremserens og tannbørste e.l. anbefales. Stapp litt papir rundt pumpa for å fange opp ting som kan ramle ned.

2. Skru løs dyserørene. De må løsnes, men trenger ikke fjernes.

3. Løsne de små platene som holder hylsene. De skrus av med torx T20, og platene løftes opp.

4. Gjør rent mer, etter å ha fjernet platene.

5. Løsne én og én hylse. Disse skrus helt opp, og da følger vanligvis o-ringen med. Sørg for at det ikke er noe smuss som kan ramle neddi. Det sitter ventiler og fjærer under, så vær nøye på å løfte hylsa rett opp, og sett alt tilbake i samme rekkefølge.

6. Ny o-ring tres inn på hylsa. Smøres med litt fett for å gli lett på plass.

7. Sett hylsa tilbake og skru den helt ned. Strammes med 35 nm. (Jeg bare dro til "passe", og fikk lekkasje på én som jeg måtte ta på nytt. Ellers greit).

8. Gjenta med alle hylsene. Ta én av gangen.

9. Sett tilbake dyserørene.

10. Nå vil bilen være et skikkelig mareritt å starte før den får luftet frem nok diesel. Sett gjerne på batterilader i god tid før du begynner med jobben. Jeg kinnet i 3 omganger, ca. 30 sekunder hver gang, med 10 min pause mellom.

Dårlig med bilder, men her er ett fra jeg holdt på:

iFZSC.jpg

Her er jeg ferdig med de fremre 3, og har begynt på nr. 4.

Om noen skal gjøre samme jobben, så har jeg både pipa og en bunke o-ringer liggende.

Posted

har du noe delenr. evt. mål på disse o-ringene?

Godt poeng. Jeg skrev det i tråden om bilen min, men glemte å få det med her. Oppdatert nå.

• 1 month later...
Posted

¨Fantastisk forum dette. Feilen du beskriver FrodeS er akkurat som om det er min bil du snakker om. sto til og med parkert noen dager med nesa oppoverbakke. Må sjekke litt selv forstår jeg. Mekanikeren jeg har snakket med viser seg i følge rykter å ikke være særlig pålitelig. Da jeg først ikke fikk start sa mekanikeren at han hadde funne feilen og at den var elektrisk. Så startet den noen ganger før den ikke startet . Og da snakket han om at dieselpumpa var sprukket. Ser det drypper diesel fra tanken, den har stått parkert på verkstedet to uker nå, endelig fått slept den hjem. Håper ikke tanke også lekker. At det bare er noe som følger slangen ned til tanken så for å dryppe der. Nå tar jeg på meg bilbrillene og ser over bilen sjøl først før jeg leverer den  til noen. Har en mekaniker for hånd. HAn skal vis kunne disse bilene. Han sa det var lettere å bytte hele motoren enn bare dieselpumpa. Stemmer dette? Også, han har en 300TD motor som han mener vil passe rett oppi min 250d. Det går helt fint i følge ham. KAn jeg bare gjøre det. HAn har selvfølgelig den motoren og vil selge meg den for 5000 kroner.....

Hva koster medlemskap i klubben?

Posted

viss O-ringene lekker bytter man ikkje motor man bytter O-ringene, viss tanken lekker bytter man ikkje motor man bytter tanken

Posted

viss O-ringene lekker bytter man ikkje motor man bytter O-ringene, viss tanken lekker bytter man ikkje motor man bytter tanken

Stemmer.

Det er ikke uvanlig at diverse rør og slanger blir dårlige også. De er også relativt enkle å bytte.

Det er fint lite elektrisk på disse bilene. Tomgangsregulatoren er elektrisk, men med mekanisk grunninnstilling. Ryker den, og grunninnstilling står for lavt, så må du gi litt gass for at den skal gå.

Posted

Hei: kikket oppi motoren med argusøyne og en gammel motorkyndig nabo. Det lakk fra nummer to og tre på disse hylsene. Så også ut som om det lakk vann og olje fra en plass naboen mente var topp pakningen. Helt fremme. Vi fikk start på bilen og kjørt den til ham. Dampvasket hele motoren for å lettere se hvor ny lekkasje kom fra. Etter det kom det ingen lekkasje. Nabo mente det kanskje var fordi motoren nå var varm og utvidelser hadde tettet eventuelle små lekkasjer. Jeg har latt bilen stå i to dager. forsøkte så igjen, motoren startet med en gang, ser ingen lekkasjer noensteder nå. kommer ikke noen noensteds. BIlen starter. BLir ikke klok. HVa gjør jeg? Er siker på at det svettet diesel fra hylsene på pumpa. TRor jeg må bytte disse. Burde jeg skifte toppakning samtidig? Nå ser jeg ingen lekkasje.

Posted

Da jeg styret med min, så kom det ganske fort. Jeg byttet alle, men var uheldig med en. Da var det klissvått i løpet av et minutt eller så. Hva med å bare kjøre en tur, og se om du ser noe etterpå?

Posted

Forstår ingenting. Bilen starter og går og ingen lekkasje noensteds nå.....starter uten noe særlig Kinning også. Men at det tidligere var diesel som kom ut på toppen av pumpa det er jeg sikker på. Kanskje det har Vært en healer på ferde, eller at motoren bare trengte en vask. Bør vel fortsatt skifte de pakningene?  Hva med det som tidligere kom fra blokka?  Også, jeg får ikke kjøpt den spesialnøkkelen til dieselpumpa fordi de som fører den bare selger til firma/grossister.

Posted

Forstår ingenting. Bilen starter og går og ingen lekkasje noensteds nå.....starter uten noe særlig Kinning også. Men at det tidligere var diesel som kom ut på toppen av pumpa det er jeg sikker på. Kanskje det har Vært en healer på ferde, eller at motoren bare trengte en vask. Bør vel fortsatt skifte de pakningene?  Hva med det som tidligere kom fra blokka?  Også, jeg får ikke kjøpt den spesialnøkkelen til dieselpumpa fordi de som fører den bare selger til firma/grossister.

Jeg kan sende deg min og noen pakninger, men vil gjerne ha den i retur igjen. Send meg en PM i såfall.

Det kan ha vært dieselsøl fra tidligere. Hvis det ikke lekker, og den fungerer fint, så er det vel bare å kjøre? Sørg for et ordentlig batteri, så får du alltids start på den. Min har hatt ett tilbakefall etter at jeg byttet. Det var (selvsagt) på klubbens landstreff på Gol. Mulig luftingen i tanken min er dårlig, og at det etter langtur var undertrykk, som dro dieselen ut av rørene igjen. Det er eneste gang den har kranglet, men den startet da også, etter ca. 30-40 sekunder kinning.

Posted

Kjempegreier. Jeg kjører så lenge det varer. Takker for tilbudet og kontakter deg om det lekker igjen. Har bestandig stått I nedoverbakke etter du nevnte det. Skal forsøke å ha den I nedoverbakke for å se om det lekker eller får startvansker da. Du har ikke tilfeldigvis topp pakning om jeg må bytte den og?

Posted

Kjempegreier. Jeg kjører så lenge det varer. Takker for tilbudet og kontakter deg om det lekker igjen. Har bestandig stått I nedoverbakke etter du nevnte det. Skal forsøke å ha den I nedoverbakke for å se om det lekker eller får startvansker da. Du har ikke tilfeldigvis topp pakning om jeg må bytte den og?

Dårlig med det, men det får man kjøpt "over alt". Klubben har en del rabattavtaler med både forhandlere og andre leverandører av deler.

• 4 months later...
Posted

¨Fantastisk forum dette. Feilen du beskriver FrodeS er akkurat som om det er min bil du snakker om. sto til og med parkert noen dager med nesa oppoverbakke. Må sjekke litt selv forstår jeg. Mekanikeren jeg har snakket med viser seg i følge rykter å ikke være særlig pålitelig. Da jeg først ikke fikk start sa mekanikeren at han hadde funne feilen og at den var elektrisk. Så startet den noen ganger før den ikke startet . Og da snakket han om at dieselpumpa var sprukket. Ser det drypper diesel fra tanken, den har stått parkert på verkstedet to uker nå, endelig fått slept den hjem. Håper ikke tanke også lekker. At det bare er noe som følger slangen ned til tanken så for å dryppe der. Nå tar jeg på meg bilbrillene og ser over bilen sjøl først før jeg leverer den  til noen. Har en mekaniker for hånd. HAn skal vis kunne disse bilene. Han sa det var lettere å bytte hele motoren enn bare dieselpumpa. Stemmer dette? Også, han har en 300TD motor som han mener vil passe rett oppi min 250d. Det går helt fint i følge ham. KAn jeg bare gjøre det. HAn har selvfølgelig den motoren og vil selge meg den for 5000 kroner.....

Hva koster medlemskap i klubben?

Jeg gremmes.. Mekanikere nå tildags. Dette er en dieselmotor av enkleste sort. Mitt tips, det er å prøve på egenhånd, ta deg tid, vær nøye. Etterhvert lærer man motoren og disse bilene å kjenne.

Selv hadde jeg ikke filla peiling på diesel da jeg kjøpte min. Har funnet ut at dette er solide saker, og det er som regel bare O-ringer og slanger samt olje og filter som må skiftes.