gr8pics Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 Er det rett ut og rett inn i min bil? Har ikke CD skifter eller noe i bagasjen (optisk?) Personlig synes jeg Audio 20 ser mye penere ut med det strømlinjeformede designet, men så er det alle tilleggsfunksjoner og ekstra tilkoblingsmuligheter på en Command da, what to do? Nå er jeg ekstremt kresen på lyd, så hvis jeg spør folk flest om hvordan lyden er på disse tredjeparts multimediaspillerene som ligner på Command er, så vil sikker de fleste si "den er bra" Er det evt flere produsenter av disse? Og hvilke er evt best av disse? Noen hifi freakere med god hørsel her? PS, liker Pioneer sitt lydbilde med spissere diskant, men ønsker ikke noe kjip 2 dins adapter i dashen. Quote
Eirik Tømmerås Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 Nei det er slettes ikke bare å flytte over. Qadlocken(kontakten) passer, men det er ikke likt koblet så her må det et overgangsadapter til. Vet det da jeg har retrofited Comand NTG 2.5 i min som det stod Audio 20 i. Jeg har preface, men regner med at det er det samme? OBS: Lyden er bedre på Audio 20 enn Comanden... Quote
repvik Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 Ikke kjøp Dynavin ihvertfall. Det er ikke bare-bare å bytte, og det koster såpass at jeg slo det fra meg. Jeg fiksa heller egen aux på audio 20. Sent from my SM-G935F using Tapatalk Quote
gr8pics Posted May 20, 2016 Author Posted May 20, 2016 Hva gjør vi med Audio 20, når de lavpannene på stortinget som har bestemt at Norge som det eneste landet i verden, skal stenge FM båndet ved årskiftet, bare vente å håpe på noe nytt og spennende på bilstereo fronten? Hvordan var det forresten å montere 2 din spiller fra feks Pioneer? Er ikke det ganske rett frem med div adapter plugger, for oss som ikke har MOST? Må innrømme at jeg begynner å bli litt lei de 10 CDene jeg har liggende i bilen Quote
Eirik Tømmerås Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Jeg har satt Media-DAB i min. Et adapter skjult montert med visning i speedometerdisplayet og betjenes av knappene på rattet. Har det nå på tredje året og det funker veldig bra, spesiellt etter at jeg fjernet glassklebeantennen og satte på magnetfotantenne på taket. Quote
gr8pics Posted May 21, 2016 Author Posted May 21, 2016 Noen link til denne? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Eirik Tømmerås Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 https://www.radiobutikken.no/mediadab-integrert-dab-for-eksisterende-bilstereo?nosto=nosto-page-category1 Ser prisen er steget med kr 1000,- etter at jeg kjøpte min. Det er vel den svake krona si skyld Quote
gr8pics Posted May 21, 2016 Author Posted May 21, 2016 Hvordan kobles denne til Audio 20 som ikke har aux da? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
gr8pics Posted May 21, 2016 Author Posted May 21, 2016 Aha, så det er i prinsip bare å koble den til strøm å gjemme den? Hva med i bagasjen nær batteriet, og en dab antenne adapter til org takantenne? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Eirik Tømmerås Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Den originale antennen er vel til gsm-telefon og fjernstyring av Webasto, hvertfall på min. Og de frekvensene ligger langt unna DAB. Jeg holder på å montere anlegg i 190´n nå og der kunne jeg bruke original tlf-antenne på taket, jeg bytter bare pisk og setter på et adapter på kabelen fra F-kontakt(som er på kabelen) til SMB(DAB plugg). Der sparte jeg meg mye arbeid med å trekke kabel og ta løs taktrekket Hvis du går inn på bilradiospes.no og ser på antenner så har de et meter som viser hvor bra den enkelte antenne er. Der ser du hvor latterlig dårlig glassklebeantennene er og haifinneantennene er midt mellom glass- og tak-antenner. Takantenner med pisk og magnetfotantenner er like bra og best. På 211´n ble jeg med i hylekoret om hvor dårlig DAB er. Det var mye dårligere enn FM. Jeg fant da ut at jeg skulle prøve midlertidig med en magnetfotantenne. Da forandret bildet seg fra at DAB var mye dårligere enn FM, til at det ble mye bedre med DAB enn FM. Og magnetfotantennen den blir hvist værende, har lite lyst å bore hull i karosseriet. Eneste negative jeg har å si er at kabelen til den antennen som bilradiospes. selger kunne vært 10 cm lenger så antennen hadde kommet midt på taket bak takluka, men jeg kan jo prøve å sette den foran luka, men da blir jo bilen seende ut som en gammel Fransk bil Edit: Du kan ikke sette DAB-adpteret i basjerommet da det er koblet til canbus og greier(til knappene på rattet og displayet). Quote
tommern57 Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Er det bare meg som syns det er ironisk å bruke en ledig fm-frekvens til å høre på Dab? Hva når du shutter ned FM og tar i bruk det båndet til andre ting? Kan dere fremdeles høre Dab? Quote
Eirik Tømmerås Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Skjønner ikke helt problemstilinga??? FM-mottakeren blir vel fortsatt å finne en ledig frekvens i fremtida? Quote
tommern57 Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Hva er det som skal bli sendt på fm-båndet, da? Quote
Eirik Tømmerås Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Men å finne en ledig frekvens blir nok mulig uansett hva som kommer dit. Det er jo nettop det som er bakdelen med FM at det ikke er så god plass der. Og har du ikke radioen tilkoblet antenne så blir det ikke noe problem med intereferens heller. Da har DAB-adapteret hele FM-bandet alene. Er bare nå i overgangen man "trenger" FM-antennen tilkoblet Quote
gr8pics Posted May 22, 2016 Author Posted May 22, 2016 Hva er det som skal bli sendt på fm-båndet, da? Tror du blander sender og mottaker her, en radio mottaker vil alltid ta imot på det samme frekvens område uavhengig om FM båndet legges ned, man trenger bare noen som sender et signal, og det er jo det disse DAB adapterene gjør. Quote
Toalmar Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Hva er det som skal bli sendt på fm-båndet, da? Mener å ha lest at lokalradioene fortsatt an bruke FM-båndet Quote
tommern57 Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Tror du blander sender og mottaker her, en radio mottaker vil alltid ta imot på det samme frekvens område uavhengig om FM båndet legges ned, man trenger bare noen som sender et signal, og det er jo det disse DAB adapterene gjør. Neida. Det de prater om er at fm skal legges ned, fordi det er for dyrt å drifte nettet. Dette er selvfølgelig bøffelmøk. Når man har et sånt nett, vil man selvfølgelig spørre seg om det kan brukes til å tjene mere penger eller evt selges. Det er ingen fare for at de frekvensene blir stille og glemt. Det vi snakker om er at en radiosending i fm-format med båndbredde til analog musikk opptar såpass mye av båndet at det ikke er inntektsgivende nok i forhold til komprimerte koda tilsvarende. Her snakker vi om hard cash, technofreaker og blåruss. At de skal holde liv i detta for at lokalradioer skal overleve, kan dere også glemme. Det kan godt hende en lokalradio kan få tildelt en frekvens og en maxeffekt, og må ta det derfra sjøl. Dvs at de må ha sender- og antenneutstyr selv. Men hvor framtidsretta er det, når "alle" har kjøpt dab? Så jeg tenker nok at båndet fra 88 til 108 MHz vil bli fullt av noe som er innbringende for de som i dag sitter på rettighetene. Det blir sikkert et eller annet data fram og tilbake. Så når du skrur på radioen, kan det hende det høres ut som et modem på en pc for endel år siden. Quote
Eirik Tømmerås Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Frekvensene blir nok solgt, sånn som NMT og de analoge TV-frekvensene ble. Men at det blir trøbbel med FM-modulatorer tror jeg ikke på. Quote
tommern57 Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Nei, du sier det bra så lenge du bruker ordet "tror". Det er, så vidt meg bekjent, ingen som veit. Quote
Eirik Tømmerås Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Hvis man fjerner FM-antennen og bare har tilkoblet en modulator, så må man vel være rett under en sånn støysender som stod i Ukraina før i tida for at det skal ha noe å si? Med de sendereffektene som brukes i Norge så kan jeg ikke skjønne at de skal forstyrre en gitt frekvens som brukes av DAB-adapteret. Quote
gr8pics Posted May 22, 2016 Author Posted May 22, 2016 Sjangsen for at samtlige frekvenser på fm båndet plutselig skal bli okupert av annet over hele landet, er vel lite sannsynlig Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Eirik Tømmerås Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Jeg har min innstillt på rundt 104Mhz, altså der mange nærradioer befinner seg her. Har aldri hatt problem med det. Quote
cityhopper Posted May 23, 2016 Posted May 23, 2016 Det er kun i de store byene som FM "slukkes" i første omgang. Lokalradioer på landsbygda og sær-radioer (religiøse, kulturelle etc.) i byene vil ha en bruksrett til FM-båndet de neste fem årene fremover, disse har jo som regel sitt eget distribusjonsnett og er slik sett ikke direkte avhengig av Norkring. Når det gjelder alternativ bruk av FM-båndet i byområder etter at DAB+ er introdusert, kjenner jeg ikke til at det er planlagt for nye tjenester. For det første er det vel ikke så mange chipset som er tilpasset dette spektrumet enda, så foreløpig tror jeg ikke kommersielle interesser står i kø for å slippe til her. For det andre er Norge det første landet i verden som går til DAB+ i stor skala. Ettersom våre naboland ikke har fattet samme beslutning, er det ikke fritt frem for oss å sette igang andre tjenester - vi er tvert imot ganske hardt bundet opp i internasjonale avtaler om at spektrumet skal være forbeholdt FM kringkasting. Når det er sagt; utviklingen går fort og i løpet av de neste fem årene kan det godt dukke opp ønsker/behov for å introdusere nye tjenester i dette frekvensbåndet. De som tilbyr GSM, UMTS og LTE er jo stadig på jakt etter mer spektrum og det er absolutt en ressurssterk industri som kjører kjapt i innovasjonfeltet... Quote
MB JON Posted May 23, 2016 Posted May 23, 2016 Jeg satte inn en Pioneer AVIC F900BT m/ryggekamera i min tidligere 03 211, fungerte de fleste knapper på rattet, og det er forbedret siden den gang. Var veldig fornøyd med denne løsningen. Quote
Recommended Posts