Jump to content

Periodisk, senkefjærmontering og 4-hjuls kontroll på BoS


Guest K.E. Sjursen

Recommended Posts

Guest K.E. Sjursen

Har bestilt time på BoS lokalt (Mo i Rana). Det de skal gjøre er:

- Periodisk

- Montere 30mm senkefjærer med nivåjustering (jeg har delene)

- 4-hjuls kontroll

 

Jeg tenkte opprinnelig at "det er sikkert lurt å gjøre alt i en smell så blir det

sikkert billigere". Det jeg lurer på nå i etterkant er om en kanskje burde

overlate periodisk og 4-hjuls kontroll til andre (les;billigere) verksteder? BoS

kunne overhodet ikke estimere noen pris på montering og 4-hjuls

kontroll..?! ..men at det minst ville gå med to timer bare på 4-hjuls

kontrollen. Jeg har null peil på hvor lang tid alt bør ta og hvor dyrt alt bør bli.

 

..sitter igjen med en følelse av at jeg kun burde bruke BoS på justering av

nivå...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nå ha tatt alt hos noen andre, men det er kanskje ikke flust med uavhengige MB-verksteder i Mo i Rana. 4-hjulskontrollen tar du ihvertfall et annet sted. Det der var blodpris.

 

På jobben har vi en MB Atego 817 lastebil. Batteriene tok kvelden og vi spurte BOS hvor mye de skulle ha for å bytte. I boka dems stod det at det tok 5 timer :shock: Jeg meldte meg frivillig til å prøve selv og byttet de på 2 timer inkludert en halvtimes "rustløserpause" Samme når det gjelder bærekuler. 1 time per side sier BOS. På fatterns 210 brukte jeg 45min (uten avdrager) fra jeg kjørte den inn på bukken til jeg kjørte den av. Tror det er en matpause innberegnet i alle jobber på de fleste merkeveksteder. For jeg vet at BOS ikke er alene om dette...

Link to comment
Share on other sites

Guest K.E. Sjursen

Ok. Da skal jeg avbestille ho BoS. Tipper jeg tar periodisk på NAF og

montering av senkefjærer hos "Ragnars".

 

Så tar jeg nivåreguleringen selv i garasjen (har lest på forumet her at det

lar seg gjøre ganske enkelt selv).

 

Så får jeg Esso eller noen med datastyrt utstyr til å ta 4-hjuls kontrollen i

etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Guest K.E. Sjursen

Da var periodisk utført. Høyre forhjulslager var litt ulyd i så det måtte

byttes. Batteriet var løst, jeg har tydeligvis ikke skrudd fast skikkelig i

vinter når jeg bytta.

 

..og det var det.

 

Da er det skifte av fremfjærer på onsdagen hos "Ragnars", 1220,-.

 

NB: (prøvde å skifte fremfjærene selv i går med cd-cardic klemmer, men

det var ikke mulig uten å ta store sjanser mtp sikkerhet). Men jeg fant ut

at venstre fremfjær var knekt nederste halve omdrening.

Link to comment
Share on other sites

Guest K.E. Sjursen

Nei, men det synes ikke såfremt du ikke skrur av hjulet og stapper hodet

inn og ser med fullt utslag på fjæra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...