Jump to content

Recommended Posts

Posted

Verkstedhåndboka har ikke et eneste ord om smøring av kalipere.

Det eneste som skal "smøres" er anleggsflata for skive (mot nav) med spesielt fett/pasta som tåler høy temperature.

Kan tenke meg at logikken er at alle typer fett blir seige, klumpete greier etter en tid og bare gjør ting verre og at det derfor kun skal renses godt.

Noen som har meninger (som ikke bare er basert på hva fattern, bestefattern eller "beste mekkern I gata" alltid har gjort etc.) ?

Posted

Du skal egentlig slippe å smøre de. Det som ofte blir gjort er å ha på litt kobberpasta der klossene skal gli, å noen har på litt der stemplet(ene) ligger ann mot klossen. Da jeg monterer nye klosser så kjenner jeg etter åssen de sitter i "ramma". Går de i det minste tungt så sliper/filer jeg på klossen så de blir løsere å har på kobberpasta der de skal skli. Ofte setter de seg etter en stund.Ellers må en passe på at glidepinnene går løst og fint. Disse kan å smøres med pasta o.l. Rengjøring er toppers. Presser en inn stemplet(ene) så kjenner en om det er rust som presser på stempel å.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Posted

Takk, det høres bra ut og jeg tror jeg går for rens og ørlite tilpasning hvis nødvendig og holder meg unna smøring såfremt mulig.

Har også lest at kobberpasta ikke går godt sammen med hverken aluminium eller jern p.g.a. galvanisk korrosjon (omtrent som offeranoder på propeller).

Posted

Selvfølgelig kan man begynne å diskutere korrosjonspotensiale og spenningsrekker, fett samler støv og drit, osv.

Man kan utmerket klare seg uten noe kobberfett dersom man bor i et tørt fint klima. Men realiteten i detta landet er annerledes. Her kjører vi halve året i kjemisk saltsørpe som jeg vil påstå ikke var et designkriterie når bilen ble konstruert. Ikke noe sted i f.eks WIS er det nevnt de kjøreforhold vi har i Norge mht hva bilen blir utsatt for fra vårt kjære vegvesen.

Posted

Da bilen er ny er det ikke behov. I en annen sammenheng så forklarte en tidligere ansatt hos bos at de brukte kobberfett der en kunde klaget på piping i bremsene. De er jo ikke dummere enn at de vet hva som virker, å alt som gjøres på verkstedet er ikke forklart i wis så de gjør det samme som på andre verksteder. Så er bremsene dine helt 100 så trenger du ikke å gjøre noe, går de tregt så puss og evt smør. Det er ikke slik at da en bil har gått 30tusen så skal den inn å smøre caliperene. Den siste 190'n jeg lagde er alt i bremsene nytt. Klossene er løse å glir lett så der har jeg ikke gjort noe. På vitoen som har gått i de forholdene tommern nevner siden 99 har jeg litt kobberpasta der klossene glir.

Posted

BTW så fulgte det med noe på forrige overhalings sett jeg fikk. Det lignet på noe hardt fett, men tar silikonebasert. Pakningene skulle smøres med dette. Det skulle å beskytte for rust i utkanten på "sylinderen" på caliperen. Blir rett bak mansjetten som de ruster det.