gr8pics Posted April 16, 2016 Posted April 16, 2016 Ser at bilen legger seg litt ned på ene siden etter et par dagers parkering, er det lekkasje i en av luftbelgene? Den jevner seg ut igjen med en gang jeg starter motoren. Kompressor skal nylig være byttet. Quote
Marevan Posted April 16, 2016 Posted April 16, 2016 90% Sikkert at det er en belg, vil jeg påstå. Spraye med såpevann er det noen som anbefaler. Jeg byttet bare belg, og det var riktig kur heldigvis. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
gr8pics Posted April 16, 2016 Author Posted April 16, 2016 Spraye med såpevann? For å se hvor lekasjen var da? Dyrt å skifte? Om det er mye jobb mener jeg? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Marevan Posted April 16, 2016 Posted April 16, 2016 Ja, for å finne lekkasjen. Nja. Det kommer an på, men det bør absolutt gjøres riktig, med Star. Tror ikke det er hyggelig pris å sette det bort. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
gr8pics Posted April 18, 2016 Author Posted April 18, 2016 Ja, best å skifte før kompressoren ryker vel, den er jo ikke laget for å jobbe konstant. Er nylig byttet kompressor, men sikkert billigere å skifte belg nå, hva er laveste pris på noe sånt om dagen nå? Quote
Marevan Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 Har sett ned mot 3000kr. Ebay er din venn:) Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
gr8pics Posted April 18, 2016 Author Posted April 18, 2016 Da er jo finn.no mye billigere ser jeg http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=54749232 Quote
Marevan Posted April 18, 2016 Posted April 18, 2016 Da er jo finn.no mye billigere ser jeg http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=54749232 Men det er uoriginale. Da må du bytte begge bak på likt. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
gr8pics Posted April 18, 2016 Author Posted April 18, 2016 Hmm, har hørt noen kobler ut Airmaticen og setter på vanlige, hvordan funker det, hva er egentlig den store forskjellen? Quote
KennethJ Posted April 19, 2016 Posted April 19, 2016 Hvis man ikke bruker airmatic-belger vil man vel ikke få fungerende sport-program? Quote
gr8pics Posted April 19, 2016 Author Posted April 19, 2016 Hva er sportprogram da, og hvilke biler sitter det på? Quote
KennethJ Posted April 19, 2016 Posted April 19, 2016 Sportprogram får man på ved å trykke på knappen ved girspaken på biler med airmatic. Du kan se den her: http://www.benzworld.org/forums/attachments/w211-e-class/137243d1186468501-how-determine-if-car-equipped-airmatic-img_0066.jpg Quote
gr8pics Posted April 19, 2016 Author Posted April 19, 2016 Det nærmest Drive posisjon? Ikke S/W knappen, for det er jo sommer og vinter giring, eller comfort som det også heter. Quote
KennethJ Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Bak girspaken, de to knappene som det lyser rødt i. Den til venstre av de er for å heve bilen, den i midten er til å stille mellom comfort, sport 1 og sport 2. Til høyre der er knappen for å slå av parktronic dersom man har det. Quote
Eirik Tømmerås Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Da har du ikke airmatic, bare vanlig nivåregulering. Heldigvis kan du si for det er billigere deler til det systemet Quote
FrodeS Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Comfort/ukomfort1/ukomfort2 (såkalt sport), har mest innvirkning på demperne. Det har også noe betydning på selve belgen, da det ekstra kammeret lukkes i ukomfort 1/2. Quote
gr8pics Posted April 21, 2016 Author Posted April 21, 2016 Da har du ikke airmatic, bare vanlig nivåregulering. Heldigvis kan du si for det er billigere deler til det systemet Serr? Trodde jeg hadde det når jeg har de svære belgene på demperene jeg? Hvilket nr står det evt som i utstyrslista? At jeg ikke har det er jo bare supert, koster jo bare skjorta allikvel Quote
Rudi Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Alle STV 211 har luft bak. Dette er da nivåregulering, ikke airmatic Quote
gr8pics Posted April 21, 2016 Author Posted April 21, 2016 Hadde det på S210 min også, men ikke sånne belger. Sitter en kompressor forran nede på venstre side forran motoren, er det den som styrer nivået? Quote
Rudi Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 S210 har et annet system igjen ja. Nivået styres av et stag som sitter ved diffen. Kompressoren leverer lufta til belgene. Quote
gr8pics Posted April 21, 2016 Author Posted April 21, 2016 Samme som på 210 da, der satt det også et vinkelstag som justerte nivået, rett over stabstaget Quote
tommern57 Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 210 og eldre har et nivåsystem basert på hydraulikk. Der løfter du bilen med å pumpe litt mer olje inn i demperne. 211 og nyere har gått over til luftbelger. Har man nivåkontroll, er det luftbelger bak, og har du airmatic er det luftbelger framme og bak. Det er to grunner til at de gikk over til luft: 1 Luftfjæring gir høy komfort. 2. Kompressor drives elektrisk og går når det trengs. På det gamle hydrauliske systemet gikk pumpa på motoren. Dvs at pumpa går hele tia, og du kan risikere å bruke noen desiliter mer suppe i året. Det er akkurat det samme som at alle i dag skal ha elektrisk drevet servostyring. Hysteri, spør du meg. Egentlig er jeg ikke helt i gruppa for luft mht komfort heller. Den største fordelen med luft kommer på store lastebiler og busser. Hvis man ser på vekta på en tom lastebil sammenligna med en fullasta en, skjønner man at med luft har man egentlig et "variabelt fjærstivhetssystem" så der er det virkelig nytten ligger. Når man ser prosentvis vektforskjell på full/tom personbil, er det kanskje ikke den helt store gevinsten Quote
gr8pics Posted April 21, 2016 Author Posted April 21, 2016 Takk for oppklaringen, det stemmer at det kun er belger bak, jippi, da sparte jeg noen kroner på neste demperbytte Quote
Eirik Tømmerås Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Sparer menge penger på dempere da det er helt vanlige dempere kontra airmatic som har som Frode sier ukomfort-innstilling tilgengelig. Jeg kan telle på en hand de gangene jeg har brukt sport 1/2 på de 4,5 årene vi har hatt vår E. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.