Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ser at bilen legger seg litt ned på ene siden etter et par dagers parkering, er det lekkasje i en av luftbelgene?

Den jevner seg ut igjen med en gang jeg starter motoren.

Kompressor skal nylig være byttet.

Posted

90% Sikkert at det er en belg, vil jeg påstå.

Spraye med såpevann er det noen som anbefaler. Jeg byttet bare belg, og det var riktig kur heldigvis.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Ja, for å finne lekkasjen.

Nja. Det kommer an på, men det bør absolutt gjøres riktig, med Star.

Tror ikke det er hyggelig pris å sette det bort.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Ja, best å skifte før kompressoren ryker vel, den er jo ikke laget for å jobbe konstant.

Er nylig byttet kompressor, men sikkert billigere å skifte belg nå, hva er laveste pris på noe sånt om dagen nå?

Posted

Bak girspaken, de to knappene som det lyser rødt i.

Den til venstre av de er for å heve bilen, den i midten er til å stille mellom comfort, sport 1 og sport 2.

Til høyre der er knappen for å slå av parktronic dersom man har det.

Posted

Comfort/ukomfort1/ukomfort2 (såkalt sport), har mest innvirkning på demperne. Det har også noe betydning på selve belgen, da det ekstra kammeret lukkes i ukomfort 1/2.

Posted

Da har du ikke airmatic, bare vanlig nivåregulering. Heldigvis kan du si for det er billigere deler til det systemet :D

Serr?

Trodde jeg hadde det når jeg har de svære belgene på demperene jeg?

Hvilket nr står det evt som i utstyrslista?

At jeg ikke har det er jo bare supert, koster jo bare skjorta allikvel  :?

Posted

Hadde det på S210 min også, men ikke sånne belger.

Sitter en kompressor forran nede på venstre side forran motoren, er det den som styrer nivået?

Posted

210 og eldre har et nivåsystem basert på hydraulikk. Der løfter du bilen med å pumpe litt mer olje inn i demperne.

211 og nyere har gått over til luftbelger. Har man nivåkontroll, er det luftbelger bak, og har du airmatic er det luftbelger framme og bak.

Det er to grunner til at de gikk over til luft: 1 Luftfjæring gir høy komfort. 2. Kompressor drives elektrisk og går når det trengs.

På det gamle hydrauliske systemet gikk pumpa på motoren. Dvs at pumpa går hele tia, og du kan risikere å bruke noen desiliter mer suppe i året. Det er akkurat det samme som at alle i dag skal ha elektrisk drevet servostyring. Hysteri, spør du meg.

Egentlig er jeg ikke helt i gruppa for luft mht komfort heller. Den største fordelen med luft kommer på store lastebiler og busser. Hvis man ser på vekta på en tom lastebil sammenligna med en fullasta en, skjønner man at med luft har man egentlig et "variabelt fjærstivhetssystem" så der er det virkelig nytten ligger. Når man ser prosentvis vektforskjell på full/tom personbil, er det kanskje ikke den helt store gevinsten

Posted

Sparer menge penger på dempere da det er helt vanlige dempere kontra airmatic som har som Frode sier ukomfort-innstilling tilgengelig. Jeg kan telle på en hand de gangene jeg har brukt sport 1/2 på de 4,5 årene vi har hatt vår E.