Jump to content

Recommended Posts

Posted

Naboen har fått en ulyd i drivverket på sin 2012 GLK 220 CDI. Kom for et par måneder siden, km-stand rundt 149.000, og da hun endelig fikk time på merkeverksted her om dagen konstaterte de at det visstnok er "fire koniske lagre i transferkassen" som lager ulyden. Den har tiltatt kraftig i løpet av den tiden hun ventet på time, og hun ble frarådet å bruke bilen før den blir reparert.

Mercedes ville selv ikke ta i den, men anbefalte å bruke RATS (Ringstad Auto Trans Service) i Båstad. I seg selv ikke så rart, RATS har høy standing og er sikkert riktig instans å henvende seg til. Men hun reagerte på at alle spørsmål om hvorvidt dette er et kjent problem og så videre ble blankt avvist, og følgelig også alle forsøk på å spørre om dette dekkes av noen form for garanti, kulanse, eller hva man nå måtte finne på å kalle det.

Bilen skal inn for overhaling av kassa hos RATS til uka. Der fortalte de at det er et meget kjent problem, de har gjort samme operasjon på mange GLKer, og de hevdet at problemet skyldes at de omtalte lagrene er strammet for hardt fra fabrikk, slik at problemet oppstår. I så fall kunne man jo kanskje forventet seg en litt annen holdning fra Mercedes, selv om den omtalte bilen er registrert på tampen av 2011, og dermed sikkert utenfor dekning i utgangspunktet.

Tilbød meg å spørre her om noen andre har opplevd noe tilsvarende, og hvordan dere er blitt mottatt.

MVH Tore

Posted

Ta en søkerunde rundt omkring. Ofte ser man at forhandlere sier at ting ikke er noe problem, mens i et annet land er det garantikampanje på akkurat det samme. Og sånne ting er vanskelig å skjule på nett. Har vært borti det mange ganger på mange bilmerker. F.eks den elektriske servoen på mini er et godt eksempel.

På GLK ville jeg begynt med UK og USA. Det er to store markeder

Posted

Jeg hadde en 2010 GLK som jeg kjørte som drosje.Bilen ble solgt med 235000km på telleren og uten problemer.Men jeg husker at det var en GLK med bare 35000km der girkassa måtte byttes.På mitt spørsmål om dette var stort problem sa dem at det var det ikke og hadde ingenting med kjørte kilometre men at girkassa kunne ryke når som helst hvis den var dårlig.