Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Jeg hadde nylig min 2000 Mercedes W202 C180 på EU-kontroll, og fikk blant annet påpekt knekt bakfjær.

Når jeg nå skal bestille nye fjærer, ser jeg at det er litt av hvert å velge mellom. Er det noen her som vet hvilke type fjær som originalt skal sitte i disse bilene? Det er snakk om en sedan av typen Classic, uten nivåregulering.

Jeg fikk også anmerkning for rust i fjærskål høyre foran. Er dette den delen jeg skal ha da? http://www.ebay.com/itm/Mercedes-Benz-C208-CLK-R170-SLK-W202-C-Class-RH-Metal-Spring-Cup-A2026260219-/131608523068?hash=item1ea47ab13c:g:e5cAAOSwiLdWAWxC

Posted

På dette hadde jeg ringt til båstad bil å oppgitt skiltnummer så finner de riktig kode på bakfjørene.

De har også fjørskål på lager. Den koster ca 100,- mere der,men det er ink mva og frakten er vel ca den samme,men du får alt på samme sted da.

Posted

Fikk ikke kontakt med Båtstad på mail (og har ikke mulighet til å ringe akkurat nå). BOS ville ikke gi meg delenummeret, men ved hjelp av gode gamle internett ser det ut til at fjærtype (og fjærputer) avhenger av hvilket utstyr som er montert i bilen. Fant en side (på russisk) som lar meg beregne dette.

http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m.mycat?cat=mb&client=dr2000

I følge det jeg har funnet ut her, skal jeg ha fjær 202 324 17 04 og fjærpute 210 325 03 84

Kan dette stemme?

Posted

Forresten, når det gjelder fjærskålen: Er det nok at denne nagles på? Jeg ser flere steder at det er offisiell rep.metode hos Mercedes, og kontrolløren hos NAF mente det burde holde.

Posted

Etter det jeg er blitt fortalt så skulle de skålene først nagles. Så løsnet de etterhvert så ble det at de skulle sveises.

Jeg har sveist de jeg har byttet. Jeg har boret opp det hullet som er der å boret på ett til. Så har jeg sveist i de hullene å litt på ut-og innersiden. Så har jeg grunnet, kittet å lakket. På noen har jeg sprøytet gummimasse da jeg har hatt dette stående.

Til slutt har jeg sprøytet tynnstoff inni kanalen (på baksiden av sveisen).

Posted

Mange takk for svar! Jeg kommer nok til å nagle dem på først og fremst. De er jo punktsveiset med 9 punkter fra fabrikken, så nagling burde holde. Men igjen, disse skålene har jo en tendens til å falle av, så en sveis eller to skader ikke. Dama kjenner en som er yrkessveiser, så det burde være mulig å legge på en sveisesøm eller to, så burde den sitte fast resten av bilens levetid :)

Du har tilfeldigvis ikke noe svar på fjærspørsmålet mitt også? :)

Posted

Grunnen til at de sluttet med nagler var vel å de løsnet etterhvert. 9punkter???synes nesten det hørtes mye ut. Jeg punktet litt her og der. Å så la jeg ei reke på nedsiden bak fjøra der  det blir strekk. Over ligger den jo inntil karosseriet. Ang fjør må en lese koder. Båstad og stjerneservice klarer det. Gummi og plasthylse trenger du bare hvis din er ødelagt

Sent fra min D5803 via Tapatalk

• 1 month later...
Posted

Oppdatering:

Etter kontakt med flere verksteder og MB-forhandlere, som alle gav meg forskjellig delenummer, valgte jeg å gå for "A202 324 1704", som BoS mente var riktig. Det ser ut til at de har rett, da disse var identisk med originalfjærene som satt i bilen. Så for enkelhetens skyld, har du en C-klasse av typen 202.018, er det A202 324 1704 bakfjærer som skal på.

Bilen er nå eu-godkjent :)