Jump to content

Recommended Posts

Posted

God kveld, etter oljeskift på girkassen har jeg vært plaget med at det blir sånn lukt i cupeen.

Peilet girkassen i helga, og nivået har gått ned.

Lukten merkes ved litt aggresiv bykjøring, blir sånn skikkelig brent olje lukt, vanskelig og forklare.

Sette kupeevifta på fult hjelper ikke. Eneste som funker er å ha opp vinduene.

Girkassen er en 722.6 og bilen er en s210 1997 m111.

Det jeg tror er at girkassen kaster fra seg olje en plass og den plassen har sammenheng med hvor varmeapparetet henter inn luft.

Noen som har erfaring med dette? skjer ikke alltid, men spesielt ved aggresiv by kjøring og mye tomgang.

Posted

er du sikker på at du har RETT oljenivå?og ikke for mye?

Er du også sikker på at det er GIROLJE som lager lukta på eksosen?

har du ingen tilgang på løftebukk..så er det jo ikke så lett å vite noe mer enn nevnte ting.

men siden du sier kun under hardkjøring..så blir jo aut olja veldig varm..og har du da mye for mye på..så kaster den olja ut i toppen av kassen..

Posted

er du sikker på at du har RETT oljenivå?og ikke for mye?

Er du også sikker på at det er GIROLJE som lager lukta på eksosen?

har du ingen tilgang på løftebukk..så er det jo ikke så lett å vite noe mer enn nevnte ting.

men siden du sier kun under hardkjøring..så blir jo aut olja veldig varm..og har du da mye for mye på..så kaster den olja ut i toppen av kassen..

Gjort den prosedyren som sto til peilepinnen. Kjør 2mil, sørg fpr at motor er ved driftstemp.

La bilen gå, og gå gjennom alle girene i 10-15sec, og tilbake til park.

Så peile. Nå var den mellom 20grader og 80grader merke..

sist jeg gjorde det var den ganske nærme 80grader.

I tillegg synes jeg den har begynt å gire hardere i det siste.

Kan jo ikke være heil sikker, men er en veldig spesiell lukt jeg aldi har luktet før, luktet varm motorolje og girolje før, men klarer ikke å sette helt navn på den lukten.

Det er utlufting på kassen?

To muligheter, en er at den lekker/dumper olje og bør kunne sees under, andre er at det har skjedd at kjølesløyfa i radiator lekker olje inn i kjøleveska

Eneste oljeflekken under bilen er fra motor/toppakning.

Det med at den lekker inn i kjølevannet burde man jo klare å se på kjølevannet?

Vil det også påvirke lukten i kupeen, med tanke på at det er kjølevann i varmeapparatet..