Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei. Bilen min (124 E220 bensin) hadde marginalt for høy CO for å kunne passere PKK. Jeg har nettopp byttet tennplugger. Hat nå tenkt å teste å bytte luftfilter også. Er det noen som har noen tips for å få den innenfor kravet billigst og tryggest mulig?

Posted

Bytte kat. Den går som regel litt penere også. Jeg har gjort det med 2stk. En ny og en brukt kat. Begge funket mye mye bedre enn de som var på bilene ved for høy måling. Gikk vel fra typ 0,5-3 til 0,01-5.

 

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 

 

Posted

Tempsensor, lambdasonde, LMM. Katalysator kan også som nevnt være kaputt. Hva var CO? Å "skjule" problemet med E85 og lignende er jo ris til egen bak, bedre å fikse det..

Posted

Bytte kat. Den går som regel litt penere også. Jeg har gjort det med 2stk. En ny og en brukt kat. Begge funket mye mye bedre enn de som var på bilene ved for høy måling. Gikk vel fra typ 0,5-3 til 0,01-5.

 

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Altså gikk den fra mellom 0,3 og 3,0 til mellom 0,01 og 0,05?

Posted

CO før katalysator på en bil fra denne tiden skal som oftest være i underkant av 1% mens CO etter katalysator normalt er under 0,1%. :)

Posted

Bytte kat. Den går som regel litt penere også. Jeg har gjort det med 2stk. En ny og en brukt kat. Begge funket mye mye bedre enn de som var på bilene ved for høy måling. Gikk vel fra typ 0,5-3 til 0,01-5.

 

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Altså gikk den fra mellom 0,3 og 3,0 til mellom 0,01 og 0,05?

Nei, på to forskjellige m111 på eu med dårlig kat har jeg hatt målinger før: 0,5 - 0,3

Etter bytte av kat: 0,05 - 0,01

 

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 

 

Posted

Bytte kat. Den går som regel litt penere også. Jeg har gjort det med 2stk. En ny og en brukt kat. Begge funket mye mye bedre enn de som var på bilene ved for høy måling. Gikk vel fra typ 0,5-3 til 0,01-5.

 

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Altså gikk den fra mellom 0,3 og 3,0 til mellom 0,01 og 0,05?

Nei, på to forskjellige m111 på eu med dårlig kat har jeg hatt målinger før: 0,5 - 0,3

Etter bytte av kat: 0,05 - 0,01

 

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 

Ok! Jeg hadde 0.55. Har prøvd å bytte luftfilter, tennplugger, tilsatt noe additiver. Det hjalp ikke. Målingen på retest viste 0.59😯

 

Så nå tror jeg det enten er katalysator eller LMM. Han på NAF virket veldig sikker på at det var kat fordi han syntes den ikke var varm nok etter å ha kjørt testen.

 

Jeg har en gammel rusten kat liggende og slenge. Verkstedet ville ikke montere uoriginalt så da får jeg satse på at den gamle greia er good shit :). Det øvre varmeskjoldet (?) har rustet av, satser på at ikke det er brannfarlig :)

Posted

Er det at en katalysator ikke er brennvarm når bilen er det, et sikkert tegn på at den er det første som burde byttes?

 

Spent på om dere ekspertene er enig med han NAF mannen. Er trist å måtte bytte deler i en uendelighet før man finner feilen.

Posted

Hadde det vært min eukontroll, så hadde jeg vært 99% sikker på at det var kat som var feil. Du merker at bilen ikke går helt bra når lambda er dårlig. Da vil den bruke merkbart mer drivstoff også. Det har i alle fall vært slik med mine.

 

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...