espenmal09 Posted April 12, 2016 Posted April 12, 2016 Hei. Bilen min (124 E220 bensin) hadde marginalt for høy CO for å kunne passere PKK. Jeg har nettopp byttet tennplugger. Hat nå tenkt å teste å bytte luftfilter også. Er det noen som har noen tips for å få den innenfor kravet billigst og tryggest mulig? Quote
tommern57 Posted April 12, 2016 Posted April 12, 2016 Luftfilter, skikkelig temperatur på motor og evt ett hakk varmere plugger Quote
Marevan Posted April 12, 2016 Posted April 12, 2016 Bytte kat. Den går som regel litt penere også. Jeg har gjort det med 2stk. En ny og en brukt kat. Begge funket mye mye bedre enn de som var på bilene ved for høy måling. Gikk vel fra typ 0,5-3 til 0,01-5. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Tor Anton Posted April 13, 2016 Posted April 13, 2016 Fakta er at du kun får kjøpt e85 på kanne å ikke fra pumpe Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
bige Posted April 13, 2016 Posted April 13, 2016 kan ikke E85 kjøpes på de fleste bensin st i Sverige ??? Quote
E_S Posted April 14, 2016 Posted April 14, 2016 Tempsensor, lambdasonde, LMM. Katalysator kan også som nevnt være kaputt. Hva var CO? Å "skjule" problemet med E85 og lignende er jo ris til egen bak, bedre å fikse det.. Quote
espenmal09 Posted April 14, 2016 Author Posted April 14, 2016 Bytte kat. Den går som regel litt penere også. Jeg har gjort det med 2stk. En ny og en brukt kat. Begge funket mye mye bedre enn de som var på bilene ved for høy måling. Gikk vel fra typ 0,5-3 til 0,01-5. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Altså gikk den fra mellom 0,3 og 3,0 til mellom 0,01 og 0,05? Quote
E_S Posted April 14, 2016 Posted April 14, 2016 CO før katalysator på en bil fra denne tiden skal som oftest være i underkant av 1% mens CO etter katalysator normalt er under 0,1%. Quote
Marevan Posted April 14, 2016 Posted April 14, 2016 Bytte kat. Den går som regel litt penere også. Jeg har gjort det med 2stk. En ny og en brukt kat. Begge funket mye mye bedre enn de som var på bilene ved for høy måling. Gikk vel fra typ 0,5-3 til 0,01-5. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Altså gikk den fra mellom 0,3 og 3,0 til mellom 0,01 og 0,05? Nei, på to forskjellige m111 på eu med dårlig kat har jeg hatt målinger før: 0,5 - 0,3 Etter bytte av kat: 0,05 - 0,01 Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
espenmal09 Posted April 14, 2016 Author Posted April 14, 2016 Bytte kat. Den går som regel litt penere også. Jeg har gjort det med 2stk. En ny og en brukt kat. Begge funket mye mye bedre enn de som var på bilene ved for høy måling. Gikk vel fra typ 0,5-3 til 0,01-5. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Altså gikk den fra mellom 0,3 og 3,0 til mellom 0,01 og 0,05? Nei, på to forskjellige m111 på eu med dårlig kat har jeg hatt målinger før: 0,5 - 0,3 Etter bytte av kat: 0,05 - 0,01 Sent from my SM-G920F using Tapatalk Ok! Jeg hadde 0.55. Har prøvd å bytte luftfilter, tennplugger, tilsatt noe additiver. Det hjalp ikke. Målingen på retest viste 0.59😯 Så nå tror jeg det enten er katalysator eller LMM. Han på NAF virket veldig sikker på at det var kat fordi han syntes den ikke var varm nok etter å ha kjørt testen. Jeg har en gammel rusten kat liggende og slenge. Verkstedet ville ikke montere uoriginalt så da får jeg satse på at den gamle greia er good shit . Det øvre varmeskjoldet (?) har rustet av, satser på at ikke det er brannfarlig Quote
espenmal09 Posted April 15, 2016 Author Posted April 15, 2016 Er det at en katalysator ikke er brennvarm når bilen er det, et sikkert tegn på at den er det første som burde byttes? Spent på om dere ekspertene er enig med han NAF mannen. Er trist å måtte bytte deler i en uendelighet før man finner feilen. Quote
Marevan Posted April 15, 2016 Posted April 15, 2016 Hadde det vært min eukontroll, så hadde jeg vært 99% sikker på at det var kat som var feil. Du merker at bilen ikke går helt bra når lambda er dårlig. Da vil den bruke merkbart mer drivstoff også. Det har i alle fall vært slik med mine. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
espenmal09 Posted April 21, 2016 Author Posted April 21, 2016 Ny (brukt) katalysator fikk CO ned til 0.06. Takk for hjelpen! Men et nytt problem har dukket opp, se neste tråd Quote
Marevan Posted April 21, 2016 Posted April 21, 2016 Godt det fungerte med brukt. De er ikke så billige nye:) Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.