Jump to content

Recommended Posts

Posted

Situasjon: 92" -230E m102 med olje i kjølevæska.

Diagnose: gåen toppakning.

Tiltak: skylle og rense kjølesystem-bytte toppakning og vannpumpe.

Verksted: ufaglært amatør med for mye fritid.

 

Jeg har besillt Haynes og leser for tiden gjennom DIY`s for toppakningsskifte,

men håper på litt assistanse herfra for å få Mercen tilbake på veien.

 

Jeg er igang med denne bilen nå:

 

1.Kjølesystem er tømt og beholder skylt ren for oljegrøt.Ny beholder monteres mot slutten av prosjektet.

 

2.Termostat tatt ut,deretter har jeg spylt med hageslange inn i øvre radiatorslange,

ytterligere griseri kom da ut i nedre radiatorslange.

 

3.Satte i termostat igjen og fyllte opp systemet med rent vann.

Fikk inn 4,6 liter og startet bilen.

 

4.Lot bilen gå på tomgang med varme på full og vifte på 1,

og klemte i vei på slangene for å gurgle systemet,for å få ut luft.

 

Etter ti minutter hadde temperaturen økt bare marginalt,

systemet hadde ikke trukket til seg mere kjølevann,

og en først svak hvinelyd -fra vannpumpe?-ble etterhvert veldig pågående.

 

Så jeg valgte å stoppe der og bie råd fra erfarne fjellfolk.

 

Spørsmål:

1: Etter å ha tømt kjølesystemet for væske,for så å fylle det opp igjen

-vil da toppen/blokka være tom for kjølevæske inntil termostaten åpner?

 

2: Er dette i så fall noe jeg må rette på,

fr.eks. ved å fylle vann rett inni motoren via termostathus før jeg starter motoren?

 

2:Skyver vannpumpa kjølevæska opp i termostathus og deretter inn i motoren?

 

Syn på situasjonen?

Posted

Du fyller radiatoren, motor og varmeapparat. Det går ikke på så mye mere vann etter at du har kjørt en tur.

 

Men har du byttet topp-pakning???

Er den def kan du ha problem med å få den varm i varmeapparatet. Noe kan å være tett. Dårlig vannpumpe pleier å lekke.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Posted

Nei,jeg har ikke byttet toppakning.

Jeg vil først få kjørt rens på systemet før jeg demonterer motoren og skrur på nye deler.

 

Det kommer varme ut av luftdysene i kupeen,

men det som bekymrer meg er at bilen ikke tok inn noe mer vann,

og jeg funderte på om det kunne ligge luft eller olje som sperret sirkulasjonen i kjølekanalene til motoren,

og at jeg da kunne gjøre skade ved å ha motoren gående,selv bare på tomgang.

 

Derfor spørsmålet om motoren alltid har kjølevæske i seg,

eller om den først strømmer inn i motoren når termostaten åpner?

Posted

Da jeg hadde ute motoren i min 190E(M102) gjorde jeg som følger: etter å ha satt motoren inn igjen så fyllte jeg bare vann/frostvæske i ekspansjonstanken, klemte litt på slanger og fyllte etter og startet opp og fyllte etter vann. Det var det :D

Posted

Du fyller motoren da du fyller vann. Er pakningen ødelagt så bytt den før du surrer med noe annet. Har du en feil så fikser du den å går videre. Du skyller etter at du har byttet pakning.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Posted

Deler:

-slipesett/pakningsett

-10stk strekkbolter

-vannpumpe

-kjedestrammer

-verktøy for å holde vifte

 

Har jeg oversett noen deler nå?

 

Guide rail?

Posted

Da blir det litt vanskelig å komme innom med en momentnøkkel... :lol:

 

Med vennlig hilsen, Olaf i Oslo

Neida Olaf.

Kan da vel strekke meg litt og møte deg på Buktamoen! :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...