Dagis Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Situasjon: 92" -230E m102 med olje i kjølevæska. Diagnose: gåen toppakning. Tiltak: skylle og rense kjølesystem-bytte toppakning og vannpumpe. Verksted: ufaglært amatør med for mye fritid. Jeg har besillt Haynes og leser for tiden gjennom DIY`s for toppakningsskifte, men håper på litt assistanse herfra for å få Mercen tilbake på veien. Jeg er igang med denne bilen nå: 1.Kjølesystem er tømt og beholder skylt ren for oljegrøt.Ny beholder monteres mot slutten av prosjektet. 2.Termostat tatt ut,deretter har jeg spylt med hageslange inn i øvre radiatorslange, ytterligere griseri kom da ut i nedre radiatorslange. 3.Satte i termostat igjen og fyllte opp systemet med rent vann. Fikk inn 4,6 liter og startet bilen. 4.Lot bilen gå på tomgang med varme på full og vifte på 1, og klemte i vei på slangene for å gurgle systemet,for å få ut luft. Etter ti minutter hadde temperaturen økt bare marginalt, systemet hadde ikke trukket til seg mere kjølevann, og en først svak hvinelyd -fra vannpumpe?-ble etterhvert veldig pågående. Så jeg valgte å stoppe der og bie råd fra erfarne fjellfolk. Spørsmål: 1: Etter å ha tømt kjølesystemet for væske,for så å fylle det opp igjen -vil da toppen/blokka være tom for kjølevæske inntil termostaten åpner? 2: Er dette i så fall noe jeg må rette på, fr.eks. ved å fylle vann rett inni motoren via termostathus før jeg starter motoren? 2:Skyver vannpumpa kjølevæska opp i termostathus og deretter inn i motoren? Syn på situasjonen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted April 12, 2016 Share Posted April 12, 2016 Du fyller radiatoren, motor og varmeapparat. Det går ikke på så mye mere vann etter at du har kjørt en tur. Men har du byttet topp-pakning??? Er den def kan du ha problem med å få den varm i varmeapparatet. Noe kan å være tett. Dårlig vannpumpe pleier å lekke. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dagis Posted April 12, 2016 Author Share Posted April 12, 2016 Nei,jeg har ikke byttet toppakning. Jeg vil først få kjørt rens på systemet før jeg demonterer motoren og skrur på nye deler. Det kommer varme ut av luftdysene i kupeen, men det som bekymrer meg er at bilen ikke tok inn noe mer vann, og jeg funderte på om det kunne ligge luft eller olje som sperret sirkulasjonen i kjølekanalene til motoren, og at jeg da kunne gjøre skade ved å ha motoren gående,selv bare på tomgang. Derfor spørsmålet om motoren alltid har kjølevæske i seg, eller om den først strømmer inn i motoren når termostaten åpner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Da jeg hadde ute motoren i min 190E(M102) gjorde jeg som følger: etter å ha satt motoren inn igjen så fyllte jeg bare vann/frostvæske i ekspansjonstanken, klemte litt på slanger og fyllte etter og startet opp og fyllte etter vann. Det var det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted April 13, 2016 Share Posted April 13, 2016 Du fyller motoren da du fyller vann. Er pakningen ødelagt så bytt den før du surrer med noe annet. Har du en feil så fikser du den å går videre. Du skyller etter at du har byttet pakning. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dagis Posted April 13, 2016 Author Share Posted April 13, 2016 Klart svar.Takk. Kommer tilbake i tråden etterhvert som det går fremover. Først skaffe deler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dagis Posted April 15, 2016 Author Share Posted April 15, 2016 Deler: -slipesett/pakningsett -10stk strekkbolter -vannpumpe -kjedestrammer -verktøy for å holde vifte Har jeg oversett noen deler nå? Guide rail? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Har du i tillegg en god momentnøkkel så er du vel i mål... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dagis Posted April 15, 2016 Author Share Posted April 15, 2016 Har du i tillegg en god momentnøkkel så er du vel i mål... Noen merker/butikker som er å anbefale? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 Har Hazet selv. Kjempebra nøkkel, men kostbar. Det er kanskje lurt å låne/leie en fremfor å kjøpe billig dritt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted April 16, 2016 Share Posted April 16, 2016 Hvor i landet er du, Dagis? Med vennlig hilsen, Olaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dagis Posted April 16, 2016 Author Share Posted April 16, 2016 Hvor i landet er du, Dagis? Med vennlig hilsen, Olaf Hei Oaf. Jeg holder til på Senja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Posted April 16, 2016 Share Posted April 16, 2016 Da blir det litt vanskelig å komme innom med en momentnøkkel... Med vennlig hilsen, Olaf i Oslo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dagis Posted April 16, 2016 Author Share Posted April 16, 2016 Da blir det litt vanskelig å komme innom med en momentnøkkel... Med vennlig hilsen, Olaf i Oslo Neida Olaf. Kan da vel strekke meg litt og møte deg på Buktamoen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirik Tømmerås Posted April 17, 2016 Share Posted April 17, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.