Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kilde: http://www.consumerreports.org/cars/tesla-reliability-doesnt-match-its-high-performance/

As part of our Annual Auto Reliability Survey, we received about 1,400 survey responses from Model S owners who chronicled an array of detailed and complicated maladies. From that data we forecast that owning that Tesla is likely to involve a worse-than-average overall problem rate. That’s a step down from last year’s “average” prediction for the Model S. It also means the Model S does not receive Consumer Reports’ recommended designation. (To be recommended, a vehicle has to meet stringent testing, reliability, and safety standards, including having average or better predicted reliability.)

Posted

Men jeg har inntrykk av at eierne er fornøyde med bilene sine. Aldri hørt eller snakket med en missfornøyd Tesla eier.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Nytter ikke å overbevise fanatikerne.

De fleste som kjøper bil i denne prisklassen tar seg bryet med å undersøke både kvalitet og andre egenskaper. Selv om enkelte fanboys hyler i fistel at det ikke er noe å se her, får de fleste med seg fakta. For min del var det avgjørende at garantiene fra Tesla er gode og at man slipper å krangle.

Jeg har ikke overraskende en del feil på min 2015 modell, men ingen alvorlige så langt. Jeg må tilbake til en Audi A6 fra 2000 som var på verksted 12 ganger sitt første leveår for å finne en bil jeg har eid med mer feil.

Så av 10 kliss nye biler jeg har eid, er Tesla nr 9 på reliability.

Kilde:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27633.15.html

Posted

Menigheten sørger for at ingen utenfor menigheten får vite om problemene..

Det er en del som har opplevd svært mye problemer på sine biler, dette lar de altså ikke oss vanlige dødelige få vite om.. Ofte lar de heller ikke andre medlemmer av menigheten få vite om dette..

Posted

Selvfølgelig er man fornøyd.

Koster ingenting ut av lomma for å få fikset feilene. Koster ingenting i bompenger, parkerer gratis, lader gratis, kjører fra alt og alle.

Men bare vent....

De har ikke klart å fikse dugg i lykter, lekkasje fra panoramatak, DU unit som må skiftes, interiør som ser ut som billig skvip.

Det rare er at fanboys snakker om det beste rattet og de beste kjøreegenskapene de har vært borti. Rattet er jo Mercedes sitt AMG ratt fra 2012-2014. Fjæring etc er også Mercedes sitt. Merket så å si 0 forskjell i kjøreegenskaper på en Tesla og min C klasse AMG når jeg testet den.

Bilen har ikke lys i bagasjerom

flere tråder om at navigasjonen er dårlig

Flere tråder om evinnelig lang ventetid på service. Han ene har venter 7 mnd på service og 13 mnd på gummi matte sett.

Men som Kenneth sier - han ble bastant irettesatt av en annen - han måtte bare vente 1-2 uker på service, så han skjønte ikke hva folk gjorde galt!

Her er en tråd med alle som sliter med autopilot og radarer som ikke funker, programvare som har hengt seg opp.

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=10160.2160

Men de er sinnsyk fornøyde alle sammen.

Posted

Det er jo klart at når en snyter på skatten fullt lovlig så klarer man vel å akseptere enkelte problemer. Snyltergjengen er foresten de nye trafikkbøllene også, vil tro de aller fleste har kjørt audi tidligere.

Posted

Hehe.. Audi sjåfører kommer helt i skyggen av hva jeg har sett av Tesøa sjåfører. De tror de eier hele verden med sin EL bil.

Et eksempel. . Systemjolaget i Strømstad på en hektisk lørdag: en Tesla eier parkerer så nærme inngangen så den elektriske skyve dør knapt klarer lukke seg. Snuten stakk nesten inn i butikken. Men. .det er vel helt OK i Menigheten.

Posted

Aldri hørt eller snakket med en missfornøyd Tesla eier.

Det har jeg. Han var fornøyd med å kunne kjøre 50k km i året nesten gratis, men kvaliteten opplevde han som ganske dårlig.

Posted

tesla er bilverdens harley davidson.

Det er langt fra bra, det er ikke komfortabelt, ikke bra kvalitet, men folk er så fornøyde.

Ikke en er missfornøyd med understellet å skryter av det,men da det sitter på bilen den kommer fra (mb) så er det mange som klager på div. Dette blir som med toyota, alle eierene er kjempefornøyd å har aldri noe feil med bilene sine. Men Toyota har masse feil på sine biler å er av de som tilbakekaller mest biler. Men eierene er fornøyd for de blir godt ivaretatt av kundebehandler, selger og verksted, å de får byttet deler uten at de får vite om det  8), men det er langt ifra verdens beste bil.

Alle godene med gratis ditt og datt blir snart redusert, å det samtidig med at bilene blir gamle. Kansje vi får se tesla ombygd med forbrenningsmotor her i landet også? Ikke lenge til det er tüv-godkjente kit til disse tenker jeg.

De er jo tøffe å se på.

At tesla går så bra, joa,men det kommer noe etter 100km/t også. Den gamle 190'n min blir så glad da den parkerer tesla på E6  :P

Posted

Tesla har utfordringer med kvalitet på diverse småting, og interiøret er på ingen måte sammenlignbart med europeisk premium. Det er en amerikansk bil, og ser man f.eks. i en Cadillac eller Lincoln, som er US-biler som også skal være "premium" er det ganske likt som Tesla.

Bilen er pen å se på, rask, romslig og drivlinjen er jo totalt overlegen enhver forbrenningsmotor. Ja, det går tregere fra 150 til 250 enn eksosbiler med tilsvarende ytelse, men for 99,9% har det kun akademisk interesse. Å kunne kjøre normalt med null lokale utslipp og til en drastisk redusert drivstoffkostnad veier tyngre for de aller fleste.

Forbrenningsmotor i en Tesla ville være som å bygge om en ny E-klasse AMG med en forgassermotor og stiv aksel fra en Volvo 240.. :P

Ventetiden på service og verksted er veldig lang og det har vært en del tilfeller av ganske kreative forsøk på ansvarsfraskrivelse hvor skylden for alle mulige problemer legges på uoriginale felger og lignende.

Alt i alt: Genial drivlinje, fin bil, men ikke "premium", utfordringer på verksted/servicesiden. Valutakursen har gjort det til en dyr bil. Da den kom kostet en Model S marginalt mer enn en godt utstyrt Passat eller Mondeo, nå har det blitt en DYR bil som tipper 800k om man skal ha noe som helst mer enn en helt skrapet utgave.

Til den som snakker om "snyte på skatten" - bilen er fritatt for moms, that's it. Kaller du de som handler matvarer på Kiwi eller Rema for snyltere også fordi de betaler en annen momssats enn om man kjøper mat på restaurant?

Posted

Nå skal du passe deg, ellers så skal jeg komme å lugge deg litt. HD er et over 100 års gammelt merke som leverer ultra høy kvalitet til US å være. Jeg har hatt HD i 23 år, og aldri hatt ett eneste problem. Hvis du sikter til denna gjengen som står i veikanten å skrur HD, så har du ikke fått med deg at den gjengen der mener også helt seriøst at de kan skru i frahverandre hele sykkelen og sette den sammen igjen med stort sett bare en leatherman som de har i beltet.

Og hva Tesla angår, så trur jeg den ligger etter konvertering til islam på lista mi.

Posted

Nå skal du passe deg, ellers så skal jeg komme å lugge deg litt. HD er et over 100 års gammelt merke som leverer ultra høy kvalitet til US å være. Jeg har hatt HD i 23 år, og aldri hatt ett eneste problem. Hvis du sikter til denna gjengen som står i veikanten å skrur HD, så har du ikke fått med deg at den gjengen der mener også helt seriøst at de kan skru i frahverandre hele sykkelen og sette den sammen igjen med stort sett bare en leatherman som de har i beltet.

Og hva Tesla angår, så trur jeg den ligger etter konvertering til islam på lista mi.

👍
Posted

:thumbleft:

Posted

Til den som snakker om "snyte på skatten" - bilen er fritatt for moms, that's it.

Tull!

Tesla og andre elektrisk drevne biler er fritatt for merverdiavgift og engangsavgift.

Det er vel kun vrakpantavgiften de faktisk betaler?

I tillegg er de ikke med på spleiselaget det er å bygge veier, gjennom at de er fritatt for bompenger også.

Bompenger er veifinansiering (med noen få unntak der det er ment å være trafikkbegrensende tiltak) og er således noe alle brukere av veien bør være med på.

Årsavgiften er også lavere.

Altså får elbilistene svært store fordeler servert fra staten.

Posted

Til den som snakker om "snyte på skatten" - bilen er fritatt for moms, that's it.

Tull!

Tesla og andre elektrisk drevne biler er fritatt for merverdiavgift og engangsavgift.

I tillegg er de ikke med på spleiselaget det er å bygge veier, gjennom at de er fritatt for bompenger også.

Bompenger er veifinansiering (med noen få unntak der det er ment å være trafikkbegrensende tiltak) og er således noe alle brukere av veien bør være med på.

Jepp, og her i Trøndelag (og sikkert mange andre steder også) så er kollektivtrafikken subsidiert med bompenger som betyr at flere el biler på veiene (og da i kollektivfeltet hvor det finnes) betyr mindre penger til kollektivtrafikken og færre avganger, dyrere billetter og lengre reisetid pga kø for de som tar buss.

Å kjøpe EL bil i dag er i mine øyne egoistisk.

Nå skal det sies at jeg fullt ut forstår de som kjøper en for å slippe bompenger for det er jeg selv i mot MEN det betyr ikke at det er greit bare for at det er lov. Problemet her ligger lengre oppe enn hos den enkelte eier. Hvis det skal være en felles dugnad med bompengefinansiering av veiene så skal ALLE være med å ikke et økende antall som slipper å være med bare for at de velger en annen bil.

Posted

Tull!

Bilen er fritatt for engangsavgift, men det har ingen betydning uansett, da rabatten for 0 CO2-utslipp (og ikke kom draende med argumentet om produksjon etc., det er ikke med i grunnlaget for eksosbiler heller), reduksjonen og kommende bortfall av effektavgift samt at vekten av batteripakken ikke skal regnes med medfører at ingen av elbilene hadde hatt noen engangsavgift likevel.

Hva angår bompenger og årsavgift er det en del av incentivpakken som er opprettet på bakgrunn av at en elbil til f.eks. 250000,- ennå er mindre anvendelig pga. begrenset rekkevidde enn en sammenlignbar eksosbil. For å få folk til å kjøpe elbiler er det gjort, da det må en "gulrot"ut over drastisk reduserte drivstoffkostnader til for å få folk til å velge en bil som går 15-20 mil mellom hver lading fremfor 70-80 mil mellom hver tanking.

Det er også påfallende at alle gjør det de kan for å betale minst mulig i skatter og avgifter i alle andre sammenhenger, men når det er snakk om elbil hyles det høyt om "solidaritet" og "spleiselag". Ellers er jeg av den oppfatning av man kan kutte kollektivfeltbruken for EL/HY permanent overalt for å gjøre matpakkekjøring mindre attraktivt samt innføre betaling for parkering på ladeplass for å unngå at disse okkuperes av folk som ikke trenger lading, men parkerer der av bekvemmelighetsgrunner. Fordelene som bompenge- og årsavgiftsfritaket medfører bør forbli inntil rekkevidden på en elbil til en normal pris er tilnærmet sammenlignbar med en eksosbil.

Posted

Disse fordelene forsvinner nok snart uansett. det er ikke i statens hensikt å gå glipp av inntekter.

Enten øker man skatter og avgifter for alle for å dekke tapet, eller så  må man fjerne fordelene til el bilene for at de skal bidra likt som de andre bilistene, det siste er lettere å få folk til å godta.

Vi vet alle at disse CO2 avgiftene, effekt avgifter, vekt avgifter et etc kun er kreative navn for å kreve avgifter. Særlig sånne avgifter basert på "miljø" er lettere å svelge for flere enn at staten nå øker skatten til alle med 2%.

Flere her på forumet som "hater" merkeverkstedene og at de ikke lever opp til forventningene. disse må ihvertfall ikke kjøpe Tesla...

En liten godbit på en torsdag morgen - 2 måneders ventetid for å fikse dørhåndtak? Det er ikke ekstremt i det hele tatt.

image_zps0d0jbcma.png

Posted

HD eiere er like jævlige som jøder as... rett og slett.

Og nei jeg liker ikke den "jeg er faktisk bedre enn deg" holdningen til Tesla eiere....

Posted

Toppen av "jeg-gir-faen-i-alle-andre" er vel når man parkerer Teslaen sin (eller hvilken som helst annen el.bil) ved bensinpumpa på en travel stasjon langsmed E6, og går inn for å handle ei flaske brus? Der sto det kø av folk som skulle fylle, og det var plenty andre plasser å bruke. Skikkelig sympatisk.